Bekalken van de weide, tips and tricks?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Bekalken van de weide, tips and tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:02

Omdat ik denk dat mijn weide vrij zuur is wil ik het gaan bekalken. Het land is al jaren "verwaarloosd", maw niet bemest, niet bekalkt en vol op begraasd door paarden, en ook vol gescheten door paarden...

Ik heb dit voorjaar het land bemest met kunstmest voor paardenweide, deels doorgezaaid met Horse Master paardengraszaad, onkruid (voor zover het ging) met de hand weggehaald en de slechtste plekken geverticuteerd. (Het gaat om een klein land van ca 1500 m2).

Rond mei kleurde m'n hele land geel van de boterbloem... En kwam ook weer veel ridderzuring op. Ik vrees dus dat de grond erg zuur is. Heb nu een PH waarde tester voor grond gekocht en ben dus errug benieuwd wat daaruit komt. Hij komt morgen binnen en ga dan meteen meten haha.

Ik verwacht dat ik sowieso moet bekalken... Maar waar koop je het voordeligst kalk voor een stuk van deze afmetingen? Bij de Intratuin verkopen ze zakken voor een achtertuintje, en bij een loonwerker denken ze eerder aan hectares. Ik wil sowieso graag korrel, en dus geen poeder, omdat ik daar echt niet mee overweg kan :+

Iemand een idee waar ik het een beetje voordelig kan halen of bestellen?
Ik wil het z.s.m. gaan strooien omdat ik heb begrepen dat oktober en november de beste maanden om te strooien zijn. Klopt dat?

Ibbel

Re: Bekalken van de weide, tips and tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:15

Welkoop en Boerenbond ed leveren korrelkalk in 25 kilozakken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:19

Bedankt! Ga meteen morgen eens de Welkoop hier in de buurt bellen.

Weet je toevallig ook wat het kost per zak?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:36

Geen idee :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:24

Heb je geen CZAV in de buurt? Daar kun je vaak ook wel een paar zakken halen en zijn fijne prijzen :)

Maar zoals hier op de wei (zelfde verhaal) was ik er ook van overtuigd dat de grond te zuur zou zijn en dat er kalk op zou moeten, maar dat bleek dus totaal niet het geval te zijn na een grondmonster-analyse. Had dus mooi weggegooid geld geweest als we daar zomaar wat kalk en kunstmest op gegooid hadden.

Nu we hebben bemest met de aanbevolen stoffen (en wij maaien regelmatig, laten het gras niet te kort afgrazen en halen wel altijd dagelijks de stront weg) is de wei echt enorm opgeknapt :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 13:35

Geen idee, wat is dat haha? Zal eens googlen of t in de buurt zit!

De eigenaar van de grond wil eventueel ook echte bodemonderzoeken laten doen, maar daar moest hij nog even overna denken. Dus vandaar dat ik heb besloten alleen een PH tester voor de grond te kopen (was maar 10 euro en werkt op batterijen dus ideaal).
Zeker na het horen van jouw bevindingen ben ik extra benieuwd naar wat er bij mijn land uit komt :D

Ik probeer wel ook de "kleine" dingen goed te doen! Dus idd dagelijks mest weghalen, niet te kort af laten grazen, etc. Dat gaat wel heel goed, en in vergelijking met hoe het land vorig jaar was is het echt een wereld van verschil! (Vorig jaar meer aarde dan gras, helemaal kapot gelopen, heeeeeeeel veel onkruid). (Oa met dank aan jouw zaad haha :D ).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 13:40

Weten jullie wat een goede PH waarde is voor paardenweide? Op de site van Levende Have staat 6,5-7,2. Bij andere sites spreken ze over 5,2-5,5. Nogal een verschil haha!

Juul08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:58

Wij waren laatst ongeveer 80 a 90 euro kwijt voor 7 zakken korrelkalk van 20kg bij de Welkoop. Ben trouwens ook heel benieuwd wat nu een juiste ph-waarde is :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 14:40

Oooo dat valt me reuze mee! Hoeveel m² kun je daarmee doen? (Beetje gemiddeld gezien dan, hangt natuurlijk af van de zuurgraad haha).

Juul08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:04

als je de minimaal geadviseerde hoeveelheid aanhoud, heb je voor 1.500m2 7,5 zak van 20kg nodig. De maximaal geadviseerde hoeveelheid is ongeveer 11 zakken. Wij hebben het minimale aangehouden.

Weet je al wat meer over de zuurgraad? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:22

Nee, de meter komt als het goed is morgen aan! En over de ideale zuurgraad ook nog niks wijzer! Bedankt voor je informatie!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:24

Ideale zuurgraad hangt ook van je grondsoort af, maar zeker 6 of hoger.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:32

Heb je een bron daarvoor Tamary? Gaat hier trouwens om veen grond .

Pavo meent dat het 5,2-5,5 moet zijn, voervergelijk.nl zegt 6,5-7,2, "Franks Gewasverzorging" weer 5,5.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:35

Ik haal het bij grote diervoederzaken, zakken van 20 kg korrels, en als je tractor hebt kun je ook gewoon poeder laten storten

ik was voor poeder 160 euro kwijt voor ik meen 600 kg, korrels zijn wat duurder maar wel makkelijker te strooien met de hand

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:22

Vroeger had ik ook zakken met poeder van circa 20- 25 kg. Ik had er dan een stuk of 8. Ik had een tube, zo'n plastic emmer in leuke kleuren, van gaten voorzien en hierin deed ik de kalk en strooide alles uit.
Per zak betaalde ik rond de 6 euro.

Zuur kan ook door nattigheid komen. Ik heb ook boterbloemen en zuring, maar zit op natte grond. Voor mij is het bijv veel belangrijker om geultjes te graven, zodat het water kan weglopen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:05

Fa. Langweerden, zijn vorige week langs geweest voor een persoonlijk advies..
we hebben ook zure grond, 10 jaar niet bemest etc..
6mnd geleden aangekocht en nu maken we een plan voor het onderhoud.

Voorlopig jaarlijks kalken. 500 kilo voor 8000m2 en twee keer per jaar bemesten....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:08

Gewoon even langsgaan bij een welkoop/boerenbond, als het goed is loopt daar altijd wel iemand rond die je van genoeg informatie kan voorzien. Ik weet niet of ze het indit seizoen ook doen maar in het voorjaar deden ze ook een tuingrondtest, maar dan zou je eerst even moeten bellen of ze dat nog doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:28

Mijn land had een gemiddelde PH waarde van 6,3. Laagst gemeten waarde was 5,9 en hoogst gemeten waarde 6,6. (Heb in totaal gemeten op 7 verschillende plekken).

Het is kleigrond en de ideale zuurgraad lijkt daar voor 7 tot 7,2 te zijn.
Dus morgen even bellen met de Welkoop hier in de buurt hoeveel kalk ik dan nodig heb.

Ine23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:27

Ik ben ook van plan te bekalken in het voorjaar. Hier zouden we zo'n 80euro kwijt zijn om bijna een hele hectare te bekalken, voor poederkalk. Korrels zijn dubbel zo duur hier in de buurt. Je hebt zo'n 1à1.5kg nodig voor 10m², dus voor 1hectare heb je ongeveer een ton nodig.
Als je gaat bij een meer boerenhandelaar is de kalk altijd een héél stuk goedkoper dan de kalk in een tuincentrum/hobbycentrum. Groene kalk (voor je tuin) kost 5x meer hier dan gewone kalk voor op weiland.
Waar heb je die pH-meter gevonden? Klinkt wel erg interessant voor ons weiland :) (hebben ook kleigrond)