Haflinger geschoren, welke deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie_vs

Haflinger geschoren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:05

Lieve bokkers,

Ik heb sinds twee maanden een haflinger. Ik ga hem morgen laten scheren, maar ik weet niet zo goed welke deken ik hem daarna op moet doen. Hij staat nu nog met een 0 grams regendeken. En wat voor deken moet ik opdoen als t echt heel koud word van de winter?

mrie

Re: Haflinger geschoren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:20

Je kunt kiezen uit een aantal opties. Je kunt een onderdeken en een dunnere winterdeken gebruiken. Ooit had ik voor mijn paard wat minstens 10 uur perdag buiten staat, ook in de winter een 300 grams onderdeken en een 200 grams winterdeken. Het voordeel daarvan is dat als het nog niet zo heel koud is hete paard niet loopt te puffen, en ik een beetje kan regelen. Je kunt ook voor een winterdek van 300 gram gaan. Dan is ie beschermd tegen de kou.
Komt je pony veel buiten dan moet je er in elk geval op letten dat de deken waterdicht is en goed past. Staat je paard in een kudde dan moet je er rekening mee houden dat pony's en paarden echte dekenvreters kunnen zijn. En ze vreten nooit die van zichzelf op. Je deken moet dan echt heel sterk zijn. Dekens zijn behoorlijk kostbaar. Je kunt je afvragen of het wel zo handig is om je pony te scheren, als je dan namelijk een buitenrit gaat maken heb je ook weer een uitrijdeken nodig. Eigenlijk is het het aller handigst om je beest niet te scheren en gewoon na het rijden nog een uurtje met een zweetdeken te laten staan terwijl jezelf even iets drinkt in de kantine of iemand op stal vraagt na een uurtje de deken af te halen. Dat kan prima, daar wordt ie niet ziek van dan heeft hij het nooit koud, ook niet als ie buiten staat.
Zo lang een paard genoeg ruwvoer te eten krijgt houd hij het warm. Met uitzondering van zieke of erg bejaarde paarden, maar dat is een ander verhaal.

Rchell

Re: Haflinger geschoren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:43

Hoe wordt hij geschoren? helemaal of gedeeltelijk?

handig is om te kijken naar je stalling (staat hij de hele dag binnen of komt hij veel buiten), op hoeveel momenten er gevoerd wordt en naar je paard zelf (qua scheerpatroon) en de buitentemperatuur natuurlijk..
Een paard die de hele dag buiten staat en ook de kans krijgt ruwvoer (of nog gras) te eten, houd zichzelf beter warm dan stil op stal zonder eten. Daarnaast is de buitentemperatuur en het patroon waarin je scheert van belang.

Ik zou een volledig geschoren paard nu de 200 grams deken opdoen en een half geschoren paard 100 grams.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld een heel erg dun vachtje van zichzelf en heeft nu 100 grams regendeken op en dat is aan de warme kant.

Wat mrie ook al zei: als je paard nat is na het werk goed op laten drogen onder een zweetdeken, voor je zijn stal of regendeken opdoet.

Maar voor een compleet antwoord, is het verstandig aan te geven hoe je je paard houd en hoe deze geschoren wordt.