Ik heb een Tinkerruin van 2,5 jaar oud, en als we hem biks geven kliedert hij echt heel erg. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Zijn broertje, van 1,5 heeft gewoon een keurig schone bak. Storm kwijlt heel erg als hij eet waardoor hij een soort soepje in zijn bak krijgt. Dat likt hij niet meer op ofzo, dus dat koekt allemaal aan de kant. Dat gaat dan gisten en schimmelen, en dan stinkt zijn bak zo dat ik kan geloven dat hij er niet graag meer uit eet. Het probleem is nu dus dat we eigenlijk IEDERE dag die koek eruit moeten schrapen, en dat is niet zo makkelijk. Heeft iemand misschien een idee hoe het komt dat hij zo kwijlt en kliedert, en hoe we dat kunnen verminderen en/of oplossen?
Heeft hij misschien gebitsproblemen? Kan zijn dat hij daardoor niet goed kan kauwen en dus kwijlt. Zou als ik jou was een tandarts laten kijken.
KleineVraag
Geplaatst: 25-10-12 17:55
Misschien iets aan zijn tanden.. maar het kan ook zijn dat hij vroeger zo moest 'vechten' voor zijn eten dat hij gewoon aanneemt dat hij zo snel mogelijk moet eten... success
Hij heeft het al vanaf dat hij veulentje was, dus ik denk niet dat het aan zijn gebid kan liggen? Misschien idd toch maar de tandarts laten nakijken, want het is best zielig zo met die stinkbak iedere keer... Dat hij vroeger moest "vechten"is denk ik niet waar want hij stond altijd bij zijn moeder en is toen meteen naar ons gekomen, waar hij gewoon in zijn eigen afgesloten stal eet.... Ja, misschien is het dan toch zijn tanden, ik zal nog eens goed kijken!
mijn advies zou inderdaad ook de tandarts zijn.. vooral het kwijlen is vaak afkomstig van tandproblemen / wisselen of doorkomen van tanden. Verder kan ik je aanraden (mijn paard is ondanks een regelmatig gecontroleerd gebit echt een viespeuk met eten) om een flexibele emmer aan te schaffen. Zowel bij de action/blokker als bij de gemiddelde paardenwinkel (epplejack bijv) te vinden. Je paard kan overal bij in de emmer en hij is heel makkelijk af te spoelen na het eten. Ik geef mijn paard er bijvoorbeeld altijd zijn slobber in. Succes!
De tandarts is langsgeweest, hij had enorm veel haken en hij was al een beetje aan het wisselen dus hij had een tand die heel los zat. Het was zijn eerste keer bij de tandarts, en ze hebben het helemaal zonder verdoving gedaan! (Knap he ) Hij eet nu wel nog steeds een beetje moeilijk, maar dat is natuurlijk omdat die wondjes even moeten genezen. Dus de oorzaak is gevonden!