SPOED: Hoeveel stro voor 1 paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

SPOED: Hoeveel stro voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:17

Ik heb normaal mijn paarden op vlas staan, dit is altijd goed gegaan, en ik ben er super tevreden over. Echter is ons nieuwe paardje een vlas-eter.
Gister had hij na 15 minuten op stal staan al een verstopping (ik heb hem niet zien eten maar de verstopping was toch echt als gevolg van vlas) dus willen we hem overzetten op stro (eventueel gemengd met vlas eronder wat ik kan oppotten zodat het niet meer lekker is voor hem).
Nu heb ik een adresje waar ik kleine stro-baaltjes kan kopen. Maar nu is mijn vraag dus, hoeveel strobaaltjes moet ik minimaal bestellen om 1 paard de winter door te helpen?

Ze staan zolang mogelijk 24/7 buiten, en bij slecht weer en in de winter gaan ze snachts op stal.
De stallen zijn 3x3,5 m en geheel voorzien van rubberen matten (als extra isolatie tegen de kou en de harde ondergrond).

Liins

Re: SPOED: Hoeveel stro voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:18

Ik denk niet dat daar een minimum of maximum aan zit.. Eene paard is vies op stro andere heel schoon. Sommige eten ook het stro op. Dan kost het je Zowiezo meer. Ik zou ongeveer 2 baal per week rekenen.. Maar kan er ook helemaal naast zitten..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:20

Half baaltje per dag?
Ligt er echt helemaal aan, moeilijk in te schatten. Ik denk dat je met 3 baaltjes in de week wel goed zit.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:21

Kleine baaltjes had ik er 3 of 4 per week nodig hoor. Viezerd op stro... dus het is heel lastig in te schatten.. En omdat hij dus vlas eet, denk ik dat hij ook stro zal eten? Dat speelt dus ook nog even mee!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:22

Ik denk inderdaad ook ongeveer 2 tot 2,5 baal per week. Als ze voorlopig nog 24/7 buiten staan en je hebt er ook nog matten onder liggen moet dat genoeg zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:33

Het maakt dus niet zo heel erg uit als het meer kost haha, het is altijd goedkoper dan een nieuw paard of steeds weer die dure dierenarts rekening! Op vlas is hij altijd erg schoon, dus ik verwacht dat het op stro wellicht ook niet zo'n viespeuk is. De dierenarts gaf me de tip het te mengen, haar paard (ook luchtzuiger en ook deze eet schoon vlas) eet dan het stro eraf en na een week of 2 is het vlas niet meer lekker als je dat steeds laat liggen en alleen door elkaar gooit.

Ik heb inderdaad ook matten eronder liggen, en het is maar voor 1 paard. Dat scheelt ook.

Dan bereken ik gewoon 2 baaltjes per week, en rond ik het af omhoog als reserve. Dankjullie voor de snelle reacties!

Visto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:51

Wij starten meestal met 1 baal. Vaak het mest er uit scheppen en bijvullen met nieuwe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:03

Ik zou er geen vlas onder doen, dat is zonde van je matten. Ik neem aan dat je matten zorgen voor afvoer, en je vlas houdt dat tegen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:09

wij rekenende op stal, toen we nog kleine baaltjes hadden, gemiddeld een half pak per paard per dag :j
Dus kijk hoeveel dagen je verwacht dat ze binnen komen, en dat / 2

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:13

Tja als je al een rubberen matten hebt dan is een beetje stro voldoende hoor, om op te knabbelen. Dat heb je zelf in de hand.

Die matten is wel voldoende om te kunnen liggen, alleen ik vind het geen fijn gezicht he, kaal is kaal en toch wel nat van de plas en poep.

Dus als je toch stro wil hebben als bedekking, dat moet je in de praktijk gaan uitvinden wat voor jouw paard persoonlijk voldoende is, sommigen meer en sommigen juist meer stro. Hangt ervanaf of ze er veel van eten en of het smerig maken.

Dan pas kan je zeggen van hoeveel je het nodig hebt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:15

Ik gebruik 1,5 a 2 balen per week, voor een pony. Ik krijg 2,5 baal per week van stal, en die geef ik of weg of bewaar ik voor de zomermaanden, wanneer we minder krijgen ivm weidegang.