box met uitloop, wie heeft ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

55555

box met uitloop, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 11:05

Hoi Hoi,,

Ik heb een kleine pensionstal in de randstad. Ik ben van plan om een aantal boxen met een uitloop te bouwen omdat ik denk dat er vraag naar is, vooral grote pony's.

Mijn plannen zijn : box 3 x 3, met automatisch drinkbak.
uitloop voor elke box van 3 x 4. niet groter, want daar is geen ruimte voor.
uitloop wordt bestraat.

Ik zit alleen nog met vragen als:
waar moet de zadelkast? in de box?
waar je paard/pony poetsen? in de box of buiten?
welk prijsverschil, van binnenbox in een grote stal, naar buitenbox met uitloop? is 40,= prijsverschil te veel?

Hebben jullie nog tips???

Ik hoop dat ik veel reactie krijg,

Groetjes.

ingvdh

Re: box met uitloop, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:16

ik heb een box met uitloop gehad, vond het niets. De ruimte die gemest moet worden is 2x zo groot en ze blijven apart op een stukje staan.

Ik heb mijn paarden liever in een paddock met anderen staan.

Bij ons kon je gewoon op een gezamelijke poetsplaats poetsen, ook daar gaat mijn voorkeur naar uit, veel gezelliger. De kasten in een aparte ruimte. In de box zou ik nooit doen, dan buiten de box een kast maken die waterdicht is.

Let wel op de verlichting, in de winter is het snel donker en als de uitloopjes slecht of niet verlicht zijn kan je er ook niet in poetsen of spullen in je kast zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:17

Ik zou liever een wat grotere box willen. Wil je naast de uitloop ook nog een paddock of iets dergelijks hebben zodat ze overdag in een groep buiten komen? Ik zou namelijk sowieso geen interesse hebben in een stalling waarbij mijn paard overdag niet minstens 6 uur in een groep buiten komt en dan maakt een uitloop voor mij geen verschi.

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:23

Mijn haflinger heeft een jaar zo op een stal gestaan.
Box met uitloop, stoeptegels als onder grond. Maten overeen komend als jou idee.

Door dat ze op een harde/stroeve onder grond rondjes (Links om) heeft gelopen, is de stand van haar voor hoeven veranderd...zowel aan de buiten kant, maar ook aan de onderkant/binnenkant van haar hoeven... nu ben ik al 2 jaar bezig, met de hoefsmid, om het weer goed te krijgen.

De diameter moet groot genoeg zijn, dat ze niet (dagelijks, voor hoeveel uren) een te kleine draai moeten maken en er teveel gewicht en weerstand op de hoeven/benen komt te staan.

Als ik geweten had wat ik nu weet, had ik niet meer voor zo een stal gekozen....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:28

Hoe moet ik het zien, komen de paarden ook nog buiten? of is het echt alleen stal en uitloop?

Ik vind de uitloop nog vrij klein als ik heel eerlijk moet zijn :s Zou er persoonlijk geen 40 euro meer voor over hebben. (alhoewel ze hier voor een stal van 1 meter langer ook 30 euro per maand meervragen... dus er zijn mensen die het doen!)

Over meer oppervlak om te mesten --> of het nu allemaal in de stal ligt, of er buiten... Komt evenveel mest uit ;) (wij doen ook de weide en dan is het wel een stuk meer lopen ja.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:30

Wat is je bedoeling van een dergelijke box? Alleen meer ruimte geven s nachts. Voor paarden met luchtwegproblemen ideaal. Mits ze ook overdag gewoon in een grote paddock of wei gaan, bij voorkeur me meer paarden. Is het als vervanging van vrije uitloop dan lijkt het me eerlijk gezegd geen toevoeging geven. Tenzij de hele regio geen paarden buiten heeft. Dan is het beter als alleen een binnenbox.

Zadelkast in de box? Waarom zou je, paardlief sloopt de kast, je haalt kostbare ruimte weg en alles gaat naar amoniak stinken als je pech hebt.

Poetsen doe ik binnen, buiten in de box buiten in de wei, daar waar ik maar wil. Afhankelijk van het weer en de temperatuur ook. Maar ik poets ook los dus heb er geen speciale dingen voor nodig. Heel goede verlichting in zeker in de box is wel een must.

40 euro verschil? Wat kost een normale box en dan weer wat zijn je bedoelingen van deze uitloopjes?

lovelylaulau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:11

Zadelkast in de box? Erg onhandig. Ik zou liever een grotere box willen. Ik zet echt geen paard in een box van 3x3. En zoals anderen al aangeven, liever een ruimere box en overdag buiten dan een box met uitloop met een zadelkast er in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:30

Wat is de prijs voor een standaard box?
Komen de paarden overdag buiten in de winter en zo ja hoe en hoe lang?

Vooral bij stallen waar men zelf los moet laten of men maar een paar uur per dag in een paddock kan, kan een uitloopbox een flinke toegevoegde waarde hebben voor het welbevinden van de paarden. Het geeft meer ruimte, meer licht en meer frisse lucht en een beter uitzicht over hrt algemeen. Of dat €40,- per maand meer waard is durf ik niet te zeggen. Denk dat het af hangt van de overige voorzieningen en de prijzen van omliggende stallen. €25,- lijkt mij een minder grote hobbel bij keuze wel of niet.

Slijtage van hoeven kun je voorkomen met paddockmatten/rubber.
Uitmesten wordt juist makkelijker als ze meer buiten poepen want dat ruimt makkelijker op van de harde bodem. En is goed netjes te houden. Als de mensen zelf uitmesten heb je er als stalhouder ook geen extra werk van.

Zadelkasten niet in de box of uitloop maar vlakbij de algemene poetsplaats.
Evt een aanbindring in de stal waar een hooinet aan kan hangen of je het paard aan vast kan zetten is wel handig, maar m

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:55

Ik vind het te klein, ik vind een box van 3 bij 3 al te klein eerlijk gezegd, maar ik weet dat veel boxen deze afmeting hebben en dat je dat ook niet altijd 1,2,3 veranderd. Een uitloop erbij maakt de ruimte wat groter maar echt bewegen kunnen ze er ook niet in dus het moet zeker geen alternatief zijn voor weidegang/paddock. Het is wellicht beter dan niks, maar ik zou er zelf zeker geen 40 euro per maand voor over hebben. Moet mijn paard toch net zoveel van stal halen als ik anders zou doen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:00

Vanwaar je keus voor boxen?
Als je dan toch de ruimte hebt om te bouwen, dan zou je ook één buitenplaats kunnen creëren met een groot afdak/schuilstal. Op die manier kunnen de paarden vrij bewegen, socialieren en rondscharrelen, oftewel hun natuurlijk gedrag vertonen, wat weer ten goede komt aan hun welzijn en welbevinden.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:16

Ik zou eerder een grotere overkapping maken voor 2 paarden, bijv 6 of 7 bij 3 of 4, en dan de uitloop minstens even breed. Wel zorgen dat de overkapping met de rug in de wind staat.
Maar liever nog groepshuisvesting op een dergelijke manier.

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:24

hallo,
Ik sta in Oud Alblas op een stal met 12 boxen en allemaal een uitloopje van 4-3 meter. Mijn paard heeft grof zand in zijn uitloop, er zijn er ook die bestraat zijn. Dat was eigen keuze.Ik zou niet anders meer willen voor mijn paard. We hebben ook een buitenbak en 2 paddocks/longeercirkels dus de paarden komen ook buiten met hun "vrienden". Over de hekken van de uitloopjes kunnen ze ook met elkaar kroelen.
Ik vind het veel paardvriendelijker dan alleen een box. Paarden kiezen zelf of ze in derregen willen staan, we hebben ze wel allemaal onder een regendeken staan. Alleen bij (stevige) vorst gaat alles dicht en als alles dan weer open gaat staan gelijk alle dieren weer buiten :D
Zeker doen dus!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:42

een box met uitloop zou ik wel een fijn idee vinden (mits mijn paard overdag in een paddock of weide komt) als ze snachts naar binnen moeten.
Als ze min of meer opgestald zijn (dus niet in de paddock komen), dan zou ik liever hebben dat de ruimte van de kleine uitloopjes wat uitgebreid worden, waardoor de paarden wel in de paddock komen.
Als dat ook niet mogelijk is (dan zou ik er eigenlijk niet komen staan), is de uitloop wel een fijne toevoeging voor de paarden.
Echter zou ik dan mss opteren om de paddock gewoon 3*6 te maken, en er een driewandige schuilstal op te zetten.
dan staan ze constant in de frisse lucht , kunnen ze droog staan, en hebben ze optisch veel meer ruimte (een gesloten box met een klein uitloopje ervoor, of een grote uitloop met open box).
Zeker als je faciliteiten hebt zoals een zadelkamer en poetsplek zou ik dit dan ideaal vinden (want ook al heb je een box, de meeste blijven wel buiten staan in de regen, als je een open schuilstal hebt gaan ze vaker daaronder gaan staan volgens mij)

55555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:22

Even een vraagje aan "igor02" , waar staat bij jullie de zadelkast, is dat in een aparte ruimte?
En waar poets je je paard? hebben jullie een poetsplaats?
Zijn er bij jullie ook binnenboxen? Zo ja, is er een prijsverschil tussen binnen staan of een box met uitloopje?

Wij hebben ook een buitenbak, 5 paddocks, 1 longeerbak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:36

Geen weide?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:39

Voor de nachten op stal, dan zou ik het idd fijn vinden een stal met uitloop te hebben, maar dan moeten ze overdag wel gewoon lekker in een kudde de paddock/land op gaan.
Toevallig ga ik net naar zoiets verhuizen straks, heerlijk als ze de keuze heeft om binnen of buiten te staan in de nacht.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:45

Mijn paard staat sinds anderhalf jaar in een stal met uitloop. Ik vind het top, en mijn paard vooral ook. Hij is veel rustiger in z'n hoofd en blijft daardoor ook goed op gewicht. Uiteraard staat ie in het weideseizoen ook de hele dag op het land.

Wij hebben een betonnen bloer in de uitloop, en bij mijn paard zijn de hoeven eigenlijk alleen maar beter geworden doordat hij droger staat. Nou is het wel geen draaikont die de hele dag heen en weer staat te draaien, misschien zou je dan wel rare slijtage krijgen.

Wij hebben een ruime kast in de uitloop (gemaakt en geplaatst door stal) en ook nog een aparte zadelkast in een container. Daarnaast hebben we aparte poetsplaatsen met stromend water. Ik poets / zadel zelf meestal in de uitloop omdat daar mijn spullen liggen, andere doen het juist op de poetsplaats.

Bij ons zijn de uitloopstallen juist het goedkoopst, omdat je hier zelf moet mesten. Op de vorige stal waar ik stond was het prijsverschil € 20, maar deze uitlopen waren veel groter (6 meter diep).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:50

wij hebben trouwens stallen zonder uitloop 250,- en stallen met uitloop 260,- (prijsverschil is minimaal dus)

55555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 15:16

Natuurlijk zit hier ook weiland bij, maar in de winter heb je daar niets aan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:21

55555 schreef:
Ik zit alleen nog met vragen als:
waar moet de zadelkast? in de box?
waar je paard/pony poetsen? in de box of buiten?
welk prijsverschil, van binnenbox in een grote stal, naar buitenbox met uitloop? is 40,= prijsverschil te veel?

Hebben jullie nog tips???

Een zadelkast in de box = geen goed idee. Waar staan de zadelkasten nu? Daar moet je wel ruimte voor hebben.

Paard poetsen op de poetsplaats of voor de box. In de box = geen goed idee, die troep wil je niet in je bodembedekking hebben toch ;)

Ik vind 40 euro prijsverschil niet teveel, bij ons was dat ook het geval. Er was grote voorkeur voor een box met uitloop en men betaalde daar ook erg graag extra voor. Paard heeft 's nachts toch veel meer ruimte dan in een gewone box, en kan zelf kiezen of ie buiten of binnen staat. Dat ziet men nu als extra luxe. En voor extra luxe betaald men nou eenmaal. (al vind ik persoonlijk dat áls een paard 's nachts dan opgesloten moet worden, dit toch wel het minste is ;) )

Mijn tip: zand in de uitloop ipv bestraten. Prettiger voor de paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:20

Zand wordt op zo'n klein stukje heel snel een vieze bende... De mest lopen ze er in, ze plassen er op en dan gaat het op den duur stinkrn en als je pech hebt wordt het een natte bende bij nat weer. Dat natte zand lopen ze dan weer mee de stal in met als gevolg dat de stal ook veel sneller nat en vies wordt. Ik heb niet voor niets veel bestrating rond mijn inloopstallen...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:22

Ik zou dan eerder mijn paard in een groepsstalling zetten. gewoon 1 grote stal met meerdere uitgangen en halve schotten zodat ze elkaar wel eens uit de weg kunnen en dan 1 grote uitloop met liefst geel zand. Een paard lekker paard laten en met elkaar laten ravotten. Let op dat uitloop met tegels vies glad kan worden.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:25

Wij hebben vroeger buitenstallen gehad en een schuilstal, zodat de paarden zelf naar binnen en buiten konden.

Nu hebben we buitenboxen met uitloop, de paarden die 's nachts op stal gaan kunnen dan zowel naar binnen of naar buiten.

Overdag staan ze dan in de wei of in een paddock, de rest van de paarden loopt 24/7 buiten.

Zadelkasten kun je het beste in een aparte ruimte bewaren, als je een box over hebt kun je die wellicht gebruiken. Poetsen zou ik buiten de box doen, dat je de paarden bijvoorbeeld vast zet aan de buitenkant van een box.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:33

joyce B schreef:
Zand wordt op zo'n klein stukje heel snel een vieze bende... De mest lopen ze er in, ze plassen er op en dan gaat het op den duur stinkrn en als je pech hebt wordt het een natte bende bij nat weer. Dat natte zand lopen ze dan weer mee de stal in met als gevolg dat de stal ook veel sneller nat en vies wordt. Ik heb niet voor niets veel bestrating rond mijn inloopstallen...

Nee. Jarenlang zandpaddocks gehad met die afmeting, kwestie van mee-uitmesten elke dag. En de paarden heerlijk liggen daar, betere ervaring mee dan bestraat!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:37

Waar in de randstad zit je?