wel of niet scheren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

wel of niet scheren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 06:30

ik heb jullie mening nodig...

(paard is niet van mij, maar ik mag dr wel alles mee doen)
ik twijfel of ik wel of niet zou gaan scheren. paard zit normaal gesproken niet zo heel erg dik in het haar. maar dan krijgt die vanaf het begin af aan onder de 15graden zn 200 grams deken op. dan word er gewisseld met dag en nacht, niks aan de hand dus.

tot dit jaar. de eigenaren doen hem normaal naar binnen naar buiten, mits dat hun weg zijn dan doe ik het. nu kwam ik dus op stal terug na mijn vakantie, en zag dat paardlief geen deken op had (ook niet zijn dunne regen deken) terwijl het maar zn 12 graden was overdag. laat staan wat het die nacht was. die nacht had hij dus ook niks op gehad. zo kwam het dus een paar keer voor dat het onder de 15 graden was (wij hebben de 15 graden als grens voor wel niet deken op) en dat hij dus geen deken op had.
gevolg, een dikke vacht. zn vacht heeft die dus nog nooit gehad!
nu kan ik 2 dingen doen....
niet scheren en hem eigenwijs zn dunne en daarna zn 200 grams deken op doen en hopelijk dat het op gehouden blijft.
of hem wel scheren vanwege zn vacht en hem zn 200 grams deken opgooien met de afspraak dat die dan op moet blijven. maar is 200 grams wel warm genoeg...? we hebben nog een 350 grams liggen maar dat is zn rottige deken, echt een miskoop, die doe ik liever niet op.
als ik het uitleg dat ik hem wil scheren enz. vinden ze dat geen probleem en blijft zn deken echt wel op. maar mijn vraag is meer, zou 200 grams wel genoeg zijn.

Peelie

Re: wel of niet scheren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 06:56

200 grams is niet genoeg hoor.

Het ligt er een beetje aan per paard, maar minimaal 300 grams is wel nodig en meer.

Maar scheren.is altijd een optie :-)

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:09

zou je niet een deel kunnen scheren? Zoals bijvoorbeeld de hals & borst?
Wat is de reden dat je wil scheren? Ik weet niet op welke manier je rijd, (lees: recreatie, wedstrijden, 2x per week, 5x per week) ik zou op dit moment gewoon de 200 grams deken opleggen, scheren kan altijd nog

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:22

Peelie schreef:
200 grams is niet genoeg hoor.

Het ligt er een beetje aan per paard, maar minimaal 300 grams is wel nodig en meer.

Maar scheren.is altijd een optie :-)

300 grams en meer dekens op bij een paard wat al een wintervacht aangemaakt heeft?
Begrijp ik je verkeerd? Want ik zou dus met deze temperaturen nog geen 300 gr deken opleggen bij een paard dat in zijn wintervacht al staat.
De mijne hebben een soort van schuilstal, maar met open muren, dus staan altijd in buiten temperaturen.
Mijn irish cob heeft een 200gr deken op en die staat al dik twee maanden in de dekens. Ze staat gewoon in haar zomervachtje eronder.
Wanneer het kouder gaat worden in de nacht, onder de 10 graden, dan krijgt ze een dekentje onder haar 200gr deken en onder de 0 graden, dan krijgt ze een 200gr onderdeken onder haar 200 gr deken.
x2 200 gr is iets meer dan 400gr omdat het extra isoleerd.
Nou ga ik mn mini scheren en die gaat daarna met een 300gr deken op staan en wanneer het kouder wordt, krijgt hij een dikek onderdeken.
Maar met de warmere dagen gaat hij met een onderdeken en een 0gr regendeken op staan.
De temp is nog best hoog en als je nu al met zware dekens werkt, dan ga je van de winter wel heel erg vel gr. moeten gaan gebruiken.
het ligt er gewoon aan wat je bedoeling is met je paard, hoe gevoelig hij is en hoe hij/zij gestald staat.

Ik ben van mening om nu ineens op een paard dat geen deken op heeft gehad en een gewone vacht heeft ontwikkeld een 300gr deken op te leggen. Ik zou beginnen met een 0gr regendeken en het van daar langzaam op te bouwen als het kouder wordt. Maar ideaal is het niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:29

Ik bedoel als het paard helemaal geschoren is. Als er vacht op zit is 200gr meeeer dan voldoende.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:21

Peelie schreef:
Ik bedoel als het paard helemaal geschoren is. Als er vacht op zit is 200gr meeeer dan voldoende.

oh, okay... omdat je als laatste over scheren sprak nam ik aan dat het andere over ongeschoren ging. :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:22

Jaap: ja gedeeltelijk is misschien minder mooi maar wel een beter optie denk ik.
de rede dat ik wil scheren is om het toch zo dun mogelijk in het haar te houden. dat is nu dus al ''verpest''. ik wil hem graag scheren omdat hij na het rijden altijd erg nat is. nu heeft hij een beetje een gebruiksaanwijzing. ik ben er bijna nooit tegelijk met mijn stalgenootje en mijn paard kan niet alleen op stal. hij breekt letterlijk en figuurlijk de stal af. nu probeer ik het altijd wel te rekken zodat die al gedeeltelijk is afgekoeld maar elke dag 2 uur bij zijn stal te gaan staan word me wat te gek. dat is de reden dat hij een deken op heeft zodat hij na het afkoelen toch de wei op kan. maar omdat die nu zn haren al aan heeft gemaakt wilde ik dat eigenlijk ''weghalen'' zodat het makkelijker word en ook wel beter voor het paard zodat hij sneller droog is.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:30

Hoe vaak rij je op je paard? En is ze dan erg lang nat na het rijden? Als je met regelmaat rijdt en je paard blijft lang nat zou ik zeker scheren. Wij doen dit ook, op aanraden van de veearts.
Mijn paard is ook geschoren omdat ze lang nat bleef en heeft momenteel enkel een 200 grams op en daarover een ongevoerde regendeken. Het is de afgelopen dagen zo warm geweest dat dit voldoende was. Ik ga vanaf nu ook een warmere deken op mijn geschoren paard leggen, het koelt nu echt af tot 2 graden 's nachts. Wat ik altijd fijne dekens vindt voor geschoren paarden zijn de blauwe onderdekens van Divoza. Zijn trouwens ook helemaal niet duur maar wel lekker dik en blijven op al onze paarden goed liggen. In combinatie met je 200 grams deken moet dat voldoende zijn. 2 dekens op elkaar is ook warmer voor je paard dan 1 dikke, ivm de warme lucht die ertussen komt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:44

Helaas ts ik heb geen advies maar wel dezelfde vraag. Tot nu toe heb ik mn paard nooit geschoren en ik reed ook in de winter geen wedstrijden. Deze 'winter' heeft hij het wel heel warm onder z'n pak haar. Wat zijn de voordelen van een deel scheren vs helemaal? In beide gevallen zal hij een deken op moeten lijkt me? En met gedeeltelijk scheren hebben ze het nog steeds warm of zie ik dat verkeerd?

Ik volg dit topic even...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 17:38

horzel: duidelijke uitleg!! ik heb nu dus die vervelende 300 grams liggen, en dan 200grams en een ongevoerde regendeken. miss kan ik het eerst aan met de 200 grams deken evt met de ongevoerde regendeken en de 200grams en als het dan echt winter word een dikkere erbij ipv de ongevoerde regendeken. oh beetje kromme zin.... haha. paard loopt zn 5/6x per week

ik zie vaak mensen die ook de benen van hun paard scheren als ze hun paard helemaal doen. doen jullie dat ook? ik vind dat ergens zo zielig! ze maken een lekker laagje aan, die halen wij weg, geven een dekentje terug maar neit op de benen. of ben ik de enigste die dat zielig vind? ik moet bij het paard even kijken, het is een fries, even zien als ik ga scheren wat dan het mooiste/praktische is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:08

ik scheer tegen luis, dus alleen de dik begroeide delen ( benen en hoofd niet, iig nu nog niet).

Moniqueedgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:11

Mijn paard is ook altijd elke winter dik behaard,vorig jaar is hij voor het eerst geschoren en ik moet zeggen ik vind het een uitkomst.Voor het scheren zweette hij al na 10 minuutjes rijden en was hij na drie kwartier van voor tot achter kletsnat.Vorig jaar na het scheren kreeg hij een 3oo grams op met hals.As maandag gaat zijn vacht er weer af en afhankelijk vh weer en de temp dan of 200 grams op zonder hals of 300 met hals

stephanie_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:30

Citaat:
Ik zie vaak mensen die ook de benen van hun paard scheren als ze hun paard helemaal doen. doen jullie dat ook? ik vind dat ergens zo zielig! ze maken een lekker laagje aan, die halen wij weg, geven een dekentje terug maar neit op de benen. of ben ik de enigste die dat zielig vind? ik moet bij het paard even kijken, het is een fries, even zien als ik ga scheren wat dan het mooiste/praktische is.

Nee je bent zeker niet de enigste die dat zielig vind.. Mijn haflinger is vanavond geschoren en heb de haren op zn benen lekker laten zitten :D

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:42

ik zou hem wel scheren als je hem rijdt en hij zeike nat is en lang duurt voordat hij droog is. Dan zou ik hem gewoon scheren en een afspraak maken met de eigenaar over de deken. Denk wel dat 200 gram nu te koud is ivm de opkomende koude temperaturen

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 08:10

ik heb gezocht naar een soort schematje ofzo op internet waar je misschien kan zien hoeveel grams bij welke kou word aangeraden, maar niet gevonden. weet iemand dat zo...? vind zo lastig... of doen jullie het op de gok...?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:21

op de gok hiero. Je kan makkelijk checken ofdat je paard onder de deken warm aanvoelt, maar niet TE warm en helemaal niet koud.
Vannacht was het behoorlijk koud hier en mijn ongeschoren tinker stond met een fleecedeken onder dr 200gr deken. Pas onder de echte 0 graden krijgt ze haar 200gr onderdeken eronder.
Mijn mini, wanneer ik hem scheer, dan krijgt hij ipv zijn vacht een 200gr deken en dan zijn dekens die hij kreeg daarvoor. Dus samen komen we dan uit op een 300gr deken en als het kouder wordt dan krijgt hij er nog een deken onder van 200gr... dus hijstaat van de winter met een 500gr op zijn ruggetje, maar staat wel dik in het stro ook.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:39

Kan je geen jachtmodel of halve deken doen? Als het netjes gebeurt dan staat dat echt niet armoedig.
Mijn paard en pony heb ik gisteren geschoren. Beide staan veel buiten, dus benen blijven in het haar en hoofd ook. Mijn pony is wat ouder (21) en doet wat minder, dus hij loopt met jachtmodel. Kan hij lekker zonder uitrijdeken naar buiten en in en uitstappen en heeft hij op zijn lijf haar genoeg om niet te onde een heel dik dek te hoeven. Toch heb ik dan de delen waar hij zweet kaal en kan hij goed zijn warmte kwijt.
Hou er rekening mee dat als je helemaal scheert, je paard in stap een (uitrij)deken om moet, ook als je buiten gaat rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:13

reina schreef:
Helaas ts ik heb geen advies maar wel dezelfde vraag. Tot nu toe heb ik mn paard nooit geschoren en ik reed ook in de winter geen wedstrijden. Deze 'winter' heeft hij het wel heel warm onder z'n pak haar. Wat zijn de voordelen van een deel scheren vs helemaal? In beide gevallen zal hij een deken op moeten lijkt me? En met gedeeltelijk scheren hebben ze het nog steeds warm of zie ik dat verkeerd?

Ik volg dit topic even...

Voordeel van gedeeltelijk scheren (hals/borst, eventueel streep langs de zijkant) is dat het paard geen (dikke) deken nodig heeft en toch zijn warmte kwijt kan. Ik scheer mijn oude merrie op deze manier en dan kan zij in principe zonder deken, ze krijgt hem alleen op bij heel slecht (wind en aanhoudend regen) weer op.

Scheren heeft als nadeel dat de vacht er toch slechter van kwaliteit van wordt, dus bij volgende seizoen is er toch een mindere kwaliteit vacht. Mijn jonge merrie kwam compleet geschoren in de winter en de winter daarna kon zij niet zonder deken. We zullen zien of het deze winter beter gaat, het lijkt voorlopig wel zo.

hunter87 schreef:
ik heb gezocht naar een soort schematje ofzo op internet waar je misschien kan zien hoeveel grams bij welke kou word aangeraden, maar niet gevonden. weet iemand dat zo...? vind zo lastig... of doen jullie het op de gok...?

Het hangt vooral van het paard af hoeveel je op moet doen en deels ook van je omstandigheden, dus daar is niet direct een richtlijn voor te geven.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:17

hier op bokt is ook een topic, waarin veel mensen aangeven welke dekens ze op dit moment ophebben, ik volg dit topic, zodat ik een beeld heb wat de rest van nl doet, is misschien handig?
[SV] Wie staat er nu al in de dekens ?