Wat moet je als je paard door alle stroomdraden loopt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

Wat moet je als je paard door alle stroomdraden loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:21

Heey!
Ik ben nu ongeveer 2 maanden eigenaresse van een haflingermerrie. Ik heb haar altijd verzorgd voor ik haar kreeg dus ik wist ook wel dat ze in de weide door alle draad knalde. Toen ze nog niet van mij was, was ze van iemand die haar aan huis had, die maakte er nooit zo'n probleem van.

Nu staan we alleen op een pensionstal en doet ze het zelfde. De stalhouder zei vandaag Nanette, ik weet het ook niet meer. Je paard loopt alles kapot! Ze kan gewoon niet op de weide! Dus ik dacht *slik*. Ik snap het heel goed hoor dat het niet grappig is. Ik vind het ook erg storend want ik ben steeds bang dat ze vast in de linten komt te zitten, ik voel me bezwaard tegenover de stalhouder en mijn paard vreet zich tonnetje rond. De stalhouder is niet van plan om er veel meer werk mee te hebben dus een houten omheining is niet mogelijk. De stalhouder gaf als optie om haar niet meer op de weide te zetten of om een koperdraadje om haar hals te maken en tot slot de manen eraf te scheren(ze heeft zo ongeveer 1 meter lange manen). Dit zag ik allemaal niet zo zitten maar het door de draden lopen moet echt stoppen dus ik moet stappen ondernemen, maar welke?

Heeft iemand een idee om mijn monster van het draden kapot lopen te weerhouden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:23

Stuk koperdraad (of schrikdraad) meevlechten in de manen en wel echt dicht op de huid natuurlijk; als de kop eronder door gaat dat ze dan een flinke tik krijgt!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:24

Een keer goed stroom laten voelen in de hoop dat ze het gaat snappen... Maar als ze dit al langer doet, dan vraag ik me af of het helpt.

Op een van de vorige stallen deed een ijslander het ook, tot we er mijn paardje bijzette, want bij haar was het echt het "alleen" staan? Misschien dat dat een oplossing is?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:25

Staat er wel voldoende stroom op de draad?

Die van mij liep ook overal doorheen maar met een nieuwe batterij was dit opgelost.

Gentlegiant

Re: Wat moet je als je paard door alle stroomdraden loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:27

Stroomdraad door de manen en voorpluk vlechten of een ijzere ''antenne'' op de kop ;)

Hier ook gedaan met een paard van een pensionklant 2 keer en nooit meer eronder door gegaan

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:28

Ik ga koperdraad in de manen meevlechten proberen! Is dan 1 streng meevlechten genoeg denken jullie?

Ze heeft zulke dikke manen dat er geen stroom doorkomt. Op de oude plek stond een enorme klap stroom dat als ik het aanraakte ik een halfuur later nog aan het rillen was en hier ging ze ook gewoon doorheen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:30

afspuiten en idd metaaldraad in de manen vlechten of om het halster doen. Paard dan een keer langs (nouja, tegen) de draad jagen.

Klinkt heel zielig, maar als ze met de benen erin komen is het een stuk vervelender

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:31

nanette1 schreef:
Ik ga koperdraad in de manen meevlechten proberen! Is dan 1 streng meevlechten genoeg denken jullie?

Ze heeft zulke dikke manen dat er geen stroom doorkomt. Op de oude plek stond een enorme klap stroom dat als ik het aanraakte ik een halfuur later nog aan het rillen was en hier ging ze ook gewoon doorheen.

Ik zou meerdere meevlechten in dit geval :) paard moet even een flinke opdonder krijgen! Vergeet de voorpluk ook niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:31

Een paard dat er door wil, neemt de klap voor lief, hoe erg die ook is, dus mishandeling met koperdraad etc lost niks op.

Ik heb toevallig zo'n merrie die geen respect heeft voor omheining en hier staat ze achter muren, dat gaat goed en elders moet ze gewoon aan een touw.

En dat stel ik ook voor.
Wel zorgen dat de eerste drie/vier meter van het touw door een tuinslang gaan (er door halen en dan een knoop in het touw maken waar de slang eindigt). Die zorgt dat dat stuk recht blijft zodat ze het niet om het been krijgen en het ook niet snijdt als het toch langs het been gaat.

Zo kun je ook prima regelen hoeveel grasopname er is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-10-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:33

Wij hebben een fjord op stal die liep op de wei ook door draaden heen. vervolgens hadden wij tijdelijk op de bak geen deur en hadden we een draadje hangen en precies die fjord denderde er dwars doorheen.

Ik ben 1 keer samen met iemand geweest. zij bij de schakelaar en ik bij het hek. Je raad het al na 1 goede schok nooit meer een draad probleem gehad.

van de zomer ook een haf gehad die erop ging hangen als het draad uit stond
heb haar met draad in de bak gezet gewacht tot ze ging hangen en toen het stroom aan. Ze hangt nu niet meer op het draadje en blijft netjes aan haar kant.

Als het tegenzit zit er op zo'n draad een aftap (hoog onkruid, of er ligt een stuk op het gras of draad is ergens stuk). zo'n stroomdraad is een hartslag/schokjes. Als paard het WIL loopt het ergewoon doorheen.
Dat koperdraad dat word geadviseerd is echt wel een mogelijkheid wellicht tijdelijk.

Laat haar dat stroom maar voelen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:33

Precies, het is ff sneu, maar wij hebben het met ons veulen, door de dikke vacht voelde ze te weinig van het draad en liep ze telkens aan de andere kant van het draad. Op een end moet je ze gewoon ff flink het stroom laten voelen, zodat ze het weten. En nu is er niets meer aan de hand.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:34

Ik vind het geen mishandeling lusitana door het draad heen gaan met alle gevolgen van dien dat vind ik gevaarlijker....

Vast aan een ketting of touw in de wei vind ik ook niet echt diervriendelijk dan als je koperdraad mishandeling vind...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:37

Lusitana schreef:
Een paard dat er door wil, neemt de klap voor lief, hoe erg die ook is, dus mishandeling met koperdraad etc lost niks op.

nou nou nou.. mishandeling vind je dat nou zelf ook niet een beetje overdreven?
Ik heb die van mij weleens het handvat tegen de neus gehouden, vond ze niet zo grappig maar ze heeft nu heilig ontzag voor die stroomdraad en dat vind ik toch wel belangrijk, daarmee voorkomen we dat ze onder een auto loopt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:40

Ja, laten we even een paar paginas gaan vullen over het woord mishandeling. :+

Ik geef ook gewoon een oplossing (ook voor het te dik worden), TS kan zelf kiezen wat ze met gegeven oplossingen doet.
Als zij liever een draadje probeert dan is dat haar keuze. Zal ik niks van zeggen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-10-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:46

stroomdraad door de manen vlechten werkt heel goed! (bij mijn twee pony's tenminste) je moet alleen wel zorgen dat het goed tegen de huid komt. ik zou ook nog iets aan het halster maken als ik jou was. succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:47

Lusitana schreef:

.

Toch wel...

Wij hadden hier een shet die er continu uit kwam. Afgespoten, draad in zn manen, tegen de draad gejaagd, en nooit meer problemen.

Noem het mishandeling, wat jij wilt, het werkt prima

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:47

Ik ben het eens met het koperdraad :j
Ik snap Lusitana ook wel. Het lijkt mij ook niet fijn om die tikken te krijgen maar ik vind aan een touw staan ook niet wat zie al helemaal mijn paard met de benen vast in het touw voor me -O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:49

@stef Het maakt toch niet uit hoe ik het noem of wat ik vind? Als het werkt is het prima.

@nanette1 De tuinslang voorkomt dat het om de benen raakt.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:51

Ja, ik ga vrijdag draadjes in de manen vlechten en in de voorpluk en doe ook nog wat aan haar halster. Ik hou jullie op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:02

Ik zou het hele pakket toepassen zoals door stef omschreven; zorg dat je pony nat is, koperdraad in de manen fors stroom op het hek. Het is niet zo dat je de stroom op het hek kan verminderen als ze eenmaal achter het hek blijft. Op het moment dat de stroom afneemt weten ze dat direct en begint de ellende weer van vooraf aan.

De tuinslang van Lusitana vind ik persoonlijk geweldig, ik heb weer een probleem opgelost. (heb 1 pony die een meester is in het leggen van knopen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:08

Lusitana schreef:
@stef Het maakt toch niet uit hoe ik het noem of wat ik vind? Als het werkt is het prima.

Klopt, je geeft echter aan dat het niet werkt, dat het niks oplost. En wij hebben het tegendeel van jouw bewering hier lopen, dus tja...

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:12

nanette1 schreef:
Ja, ik ga vrijdag draadjes in de manen vlechten en in de voorpluk en doe ook nog wat aan haar halster. Ik hou jullie op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen!

Ik zou haar dan ook nat spuiten, want dan geleid het op de rest van het lichaam ook goed en niet enkel de manen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:20

Ik snap dat je stalhouder er geen moeite extra voor wil doen qua omheining, maar je zou evt. kunnen vragen of je zelf een omheining voor haar mag plaatsen.
Ik heb ze ook, en stroom of geen stroom, dat maakt niets uit... Dus ze staan achter een 2 meter hoge gaas-omheining met stroomdraad ervoor :) toen we nog in pension stonden mocht ik zelf de omheining aanpassen zodat mn grootste drama-queen naar buiten kon.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:31

Ik heb er ook zo een die door de stroom heenwalst, koperdraad zal hem geen zak uitmaken (niet dat ik dat bij mijn paarden ooit zal doen)

Dus de oplossing hier was de boel barricaderen, omheining is flink aangepakt en met succes :) (zelf gedaan)
Als dat niet zou mogen zou ik verhuist zijn, wel de manen afscheren van je paard, koperdraad om z'n nek maar niet de omheining aanpakken? rare gang van zaken..
Zal hem die rare dingen niet aandoen en hele dagen op stal is zeker niks.

Wel een vervelende situatie, succes ermee!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:32

ik heb bij een koeienboer op stal gestaan. die had zowel voor de paarden/schapen als de koeien een kapschuur ( half open schuur) waar hij aan de open kant een aantal rijen stroomdraad had. met behoorlijk wat prik er op. ik ben er zelf ook 1 x tegen aan gevallen maar daar heb ik behoorlijk last van gehad! de dieren zette hij in de stal en het eten zette hij op zo'n afstand dat als ze er bij willen moeten ze tegen het draad aan. zodra dit 1x gebeurt en het dier het daarna niet nog een x probeert is de missie geslaagt en gaat hij het land op. alle dieren daar hadden heel veel respect voor stroomdraad!

ik ben hier met mijn uitbrekende ruin heen geweest. na 1 aanvaring met dat draad bij deze boer is hij nooit meer uitgebroken!