Uitloopstal verhard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

Uitloopstal verhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:15

Hallo mensen,

Ik heb erg m'n best gedaan op stal om een uitloopstal te krijgen, en t is gelukt, ik mag een uitloop maken aan mijn bestaande stal.
Onze pony's staan in een oude kleine koeienstal met aan de voorkant dubbele deuren ( die niet heel goed sluiten )
Verder heeft de stal de gebruikelijke ouderdomssporen en wat lucht / ventilatie plekken.
Tegenover de dubbele deuren zijn twee klapdeuren die aan mijn stal grenzen, dat wordt de opening naar m'n uitloop...
Er komt in de bovenste helft van de deur een dichte plank ( pony's zijn klein dus hoeven niet de hele hoogte te hebben ) zodat t tochtgat minimaal wordt.
Daaronder komen " flappies" te hangen voor de tocht.
( bij raar weer of harde wind gaan de deuren gewoon dicht en heeft ze even geen uitloop )

De ruimte die ze buiten krijgt 7 meter horizontaal en 3 /4 meter verticaal.
Het is niet veel maar ze kan dan iig buiten staan.
De vloer is van beton, vast niet helemaal vlak maar t is volgens de stalhouder niet de bedoeling dat ik grondig ga verbouwen.

Naar mijn idee gaat t prima zo, in de natuur staan ze ook niet op spiegel gladde ondergronden...
Of verkijk ik mij op Bepaalde punten??

( dit is mobiel getypt , sorry voor fouten )

friesiszwart

Re: Uitloopstal verhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:44

Ik denk dat het goed is, zoals je omschrijft.
Ideaal dat je deze mogelijkheid hebt. Denk niet dat het te glad zal zijn (worden) en zo ja iets zand erover lijkt mij dan meer dan voldoende.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:46

Misschien het beton laten opruwen door een bedrijf? Dan is het ook niet glad meer.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 13:30

Dank voor jullie reacties...

Het is een soort ruw achtig ondergrond... Zou eerder bang zijn voor slijtage van hoeven maar ik denk dat haar hoeven er wel aan " wennen" ...

Iemand wees mij erop dat ze zo wel op de tocht kunnen komen te staan als ze bijv zelf in de opening gaat staan...
En er zullen heus wel wat kieren open blijven dus compleet wind dicht / tochtdicht krijg je t denk niet... Of heeft iemand anders nog geweldige tips?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:32

Nee hoor, geen probleem. De hoeven zullen echt niet veel meer slijten, tenzij ze de hele dag lang constant rondjes blijft lopen op het beton. Gewoon even in de gaten houden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:33

Te snel slijten hebben wij ook geen last van: ze slijten zo netjes dat de hoefsmid in de periode dat ze op het winterstukje staan niet eens hoeft te komen :)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 18:14

en evt wind vlagen en of tocht??
Wat voor oplossingen hebben jullie daar voor?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:08

Als er maar aan 1 kant een opening zit, zal er weinig tocht zijn. Je hebt ook windbreekgaas wat je zou kunnen gebruiken?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:10

Ik zou die 'flappies' weglaten, nergens voor nodig als je toch de deuren dicht doet bij slecht weer.

Mijn paard staat al 5 jaar in een uitloopstal, een stuk beton en een stuk zand daarachter. Zijn hoeven slijten niet extreem door het beton. En echt glad wordt het bij ons ook niet snel en wij hebben wel 'glad' beton.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 06:47

Er zitten straks twee openingen tegenover elkaar ...
De normale ingang en de nieuwe ingang staan precies tegen over elkaar ... Dus ik denk dat ik wel met wind / tocht te maken krijg...

Bedankt voor jullie reacties!

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:48

Iemand nog tips en of adviezen??