Stroomverlies, iemand die wil helpen? Omg Assen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Stroomverlies, iemand die wil helpen? Omg Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 01:19

Ik word helemaal gek. Ik stond altijd op een doe het zelf stal en daar was altijd drama met het stroom. Ik ben daar weg gegaan, maar nu weer terug, want doe het zelf bevalt me toch veel beter dan een half of vol pension en deze doe het zelf is een leuke plek en lekker dichtbij. Alleen je moet dus echt alles zelf doen.. En dus ook het stroomdraad. Ik heb daar helemaal geen kaas van gegeten. De pensioneigenaren hebben er haast ook verstand van, of nouja, die willen er eigenlijk geen geld aan uitgeven. Alles hangt een beetje met knoopjes en draadjes aan elkaar. Nieuwe omheining, nee hoor, maar wat mij betreft mag dat er wel komen, al moet ik het zelf betalen. Ik wil het nu gewoon goed hebben. Een goede stroomklok, een goede omheining... Waar mijn paard niet doorheen dendert.

Mja, dat gaat nogal lastig als je nul verstand hebt van stroom en niemand in je omgeving hebt die daar ook maar iets vanaf weet.

Weet iemand waar ik hulp kan vinden hiervoor? Of is iemand zo lief, die in de buurt woont, die mij wil helpen? Het is in Witten, dorpje direct naast Assen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 01:24

helaas woon je te ver weg, maar het is niet zo heel moeilijk hoor.
Wat wil je weten?

anneliesdj

Re: Stroomverlies, iemand die wil helpen? Omg Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 02:06

Wat wil je weten? En wat heb je in gedachten qua hulp als iemand langskomt?
Wat wil je uitgelegd hebben wat niet via internet kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 06:08

bij wie sta je dan in Witten?
ik heb er zelf ook een tijd gestaan met mijn pony,misschien weet ik wel iemand daar die je helpen wil, en anders kan ik zelf wel langs komen

belangrijk is dat er nieuw draad komt, knoopjes er in zorgen er voor dat er geen stroom meer geleid word.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:09

Knoopjes hoeft geen probleem te zijn. Draadbreuk is dat wel. En hoe meer draadbreuk hoe groter de kans dat het niet meer geleidt. Roest zorgt ook voor slechtere geleiding, begroeiing tegen de draad ook en daar kunnen je geleidedraadjes door doorbranden. Tenslotte moet er een goede aardepen in de grond zitten waar het schrikdraadapparaat op is aangesloten en moeten alle stukken met elkaar verbonden zijn als je overal stroom op wilt hebben.

Je zou kunnen beginnen met nieuw lint plaatsen in geschikte houders. Zijn de oude nog goed kun je die gewoon blijven gebruiken. Dan check je of alle doorgangen met handvaten nog goed zijn en niet erg verroest. Als dat netjes is kun je het stroomapparaat weer aanzetten en met een klein apparaatje testen of overal stroom op staat. De goede stroomtesters geven ook een indicatie van de spanning. Als dat allemaal oke is, hoef je er geen extra hulp bij te halen. Als het niet werkt is hulp fijn, want dan heb je zelf iets over het hoofd gezien of is er iets mis met het apparaat of de aansluiting daarvan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 11:01

@ellepel: Ik sta bij Ineke. Naast Camping Witterzomer, tegenover dat grote grasveld. Is een kleinschalige stal met drie stalletjes. Staan nu 2 paarden, een vos en een zwarte, die er al jaren staat. Misschien ken je het?

@Joyce: Ik ben vanmorgen even alles langs geweest. Er ligt geen begroeiing tegenaan, maar er zijn wel veel verbindingen met roest. Ook zit de aardpen niet zo heel diep. Dus dat zou dan allemaal al vervangen moeten worden. Maar wat ik me ook afvraag is of de klok nog wel goed is en genoeg stroom geeft. Hoe is dat te controleren?

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:09

neem een bosje gras en houd dat tegen een stukje schrikdraad aan vlak bij de klok als je een beetje gekriebel voelt is waarschijnlijk eerder de kabel die van de klok naar het schrikdraad loopt slecht dan de klok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:34

ik denk dat ik wel weet waar je staat,kun je niet de overbuurman op de boerderij vragen of die je wil helpen?
die zitten vlak bij en willen vast wel even met je mee lopen om te kijken wat er precies gebeuren moet.
meende dat ze zelf ook een stuk of 3 pony's daar hadden lopen
zou het gewoon vragen,zijn allemaal vriendelijke mensen daar in de buurt.
( ik heb zelf een jaar of 6 geleden in Witten gestaan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:04

Is het een klok op stroom of op een batterij/accu? Een klok op netstroom wordt meestal niet zwakker door het apparaat. Wel door slechte aarde (te droog of diepe vorst) of een slechte kabelaansluiting tussen het apparaat en de omheining. Van een klok op batterij of accu kan de batterij zwak worden. Een accu kun je aan een lader hangen. Een batterij moet je vervangen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:08

Weet je zeker dat de klok voldoende spanning geeft. Ik had twee klokken en ze gingen steeds er door heen. Als ik hem aanzette dan gaf hij wel een tik en ook het lampje flikkerde. Ik heb toen ze op een accu aanlaten sluiten bij de winkel en met een spanningsmeter de spanning gemeten. Helemaal niks. Dus de klokken waren op/kapot. Dus een nieuwe klok gekocht en nu is het prima.
Verder is een goede aardepen ook van veel belang.
Mijn draad is ook ouder, maar nog wel redelijk netjes.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 13:51

ellepel schreef:
ik denk dat ik wel weet waar je staat,kun je niet de overbuurman op de boerderij vragen of die je wil helpen?
die zitten vlak bij en willen vast wel even met je mee lopen om te kijken wat er precies gebeuren moet.
meende dat ze zelf ook een stuk of 3 pony's daar hadden lopen
zou het gewoon vragen,zijn allemaal vriendelijke mensen daar in de buurt.
( ik heb zelf een jaar of 6 geleden in Witten gestaan

Klopt, ze hebben 1 pony, die witte en 1 Fries. Ik heb hun Fries zadelmak gemaakt en kom daar nog wekelijks. Vrijdag gaat de boer ook de bak voor me omwoelen en slepen. Maar ik vraag al zoveel van ze en dan komt dit er weer bij. Mja, je hebt gelijk, als hij er vrijdag is kan ik hem we even aanschieten of hij even wil kijken.

Ik heb geen verstand van klokken en weet ook niet of het op accu is of batterij. Ik weet wel dat die in de schuur staat en dat hij is aangesloten op elektriciteit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:54

dan zit hij dus gewoon op stroom en niet op een batterij of accu. Dus zo lang jij een tik krijgt als je het stroomdraadje vast pakt of dat de draad tikt als je hem op de grond legt, dan staat er stroom op en doet hij het.

Hoeveel stroom er op staat kun je dus meten met een speciaal metertje om de spanning te meten, bij de welkoop ook wel te koop.

"Tjady, dat heb ik ook wel gehad, bleek dat ik hem op de onweerstand had O:) Heb er een schakelaar tussen zitten die de stroom gelijk naar de aarde geleid als ik die om zet. Was ik hem vergeten terug te zetten :P

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:23

Belangrijk is ook dat de draad geen cirkel vormt.
Dus begin en eind van de draad niet met elkaar verbinden.
Dat kan er ook voor zorgen dat de stroom minder is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:27

cam schreef:
Belangrijk is ook dat de draad geen cirkel vormt.
Dus begin en eind van de draad niet met elkaar verbinden.
Dat kan er ook voor zorgen dat de stroom minder is.

Want?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:44

De stroomstoot wordt veroorzaakt door de onderbreking van de stroom en door dat daardoor contact wordt gemaakt via de grond met de aardpin en daar mee weer met het stroomapparaat.
Als de draad een cirkel vormt is er nooit echt een echte onderbreking van de stroom. Wel wat verlies van stroom,maar dat levert maar een kleine schok op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:22

bij mijn weten loopt vrijwel elke omheining rond...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:38

Nou volgens mij hoort het niet zo.
Een ronde stroomverbinding kan je niet onderbreken.
Alleen met een schaar :D
als je een ronde stroomverbinding aanraakt wordt je onderdeel van de cirkel en wordt de cirkel dus niet onderbroken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:00

Het hoeft niet, maar het mag wel. Voordeel van rondlopen is dat bij een kabelbreuk aan 1 kant, de stroom via de andere kant alsnog het andere deel van de omheining van schrik kan voorzien.
Ik heb zelf nooit gemerkt dat de "schok" verminderd doordat de stroom rond kan lopen. Bij mij zijn op verschillende manieren de verschillende stroomkoorden en linten met elkaar verbonden.

http://www.gallaghereurope.com/belgie/getpage.asp?i=79

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:05

Volgens mij maakt het niet uit of je omheining rond loopt of niet, bij beide krijg je wel tik als je eraan zit.
Ook als hij rondloopt gaat het via jou (of paard) naar de grond en terug naar de klok, dat is altijd de weg van de minste weerstand.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:16

Het dier dat contact maakt met de afrastering maakt de kringloop rond.
Dit staat in het stukje van Gallaghereurope.com
Het is dus de bedoeling dat er pas een kringloop ontstaat als je de draad aanraakt.
De werking van het schrikapparaat is gebaseerd op dit principe.
Als je een cirkel maakt met de stroomdraad is er al een kringloop

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:10

dat klopt niet.
Dan heb je de tekst niet goed gelezen.

De kringloop van de stroom die een schok veroorzaakt is die van schrikdraadapparaat die een puls af geeft via de draad, dan bij aanraking door het paard via het paard naar de grond/aarde, en dan weer terug naar/via de aarde-pen van het schrikdraadapparaat.

Het rond laten lopen van het schrikdraad geeft geen stroom "kringloop" omdat er dankzij de isolatoren geen contact met de aarde wordt gemaakt.

Waar je wel stroom mee verliest is wanneer je bijvoorbeeld gras om struiken of bomen tegen je draad zitten, waarlangs de stroom kan lekken naar de aarde. En ook draadbreuk, knoopjes en andere slechte verbindingen (o.a. door roest) maken dat de stroom minder sterk door komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:16

cam schreef:
Het dier dat contact maakt met de afrastering maakt de kringloop rond.
Dit staat in het stukje van Gallaghereurope.com
Het is dus de bedoeling dat er pas een kringloop ontstaat als je de draad aanraakt.
De werking van het schrikapparaat is gebaseerd op dit principe.
Als je een cirkel maakt met de stroomdraad is er al een kringloop

De kringloop is via stroomdraad eruit, via aardpen erin.
Als je afrastering geen contact maakt met de grond heb je dus geen kringloop, ookal loopt je afrastering rond.

Maar het maakt weinig uit, beide manieren werken gewoon, alleen heb je minder garantie op stroom als je geen kringloop maakt, zit er vlak naast de klok een breuk in de draad zit je hele weiland zonder stroom terwijl het via de andere kant komt als je het rond laat lopen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:26

zou kunnen hoor ik hou me aan wat een boer mij heeft geleerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:49

Dacht dat je van de site van Gallagher had gehaald Heeft een boer je dat geleerd? Die zou toch beter moeten weten.