afspuiten onder de staart oorzaak hartstilstand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

afspuiten onder de staart oorzaak hartstilstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:32

Mijn buuf vertelde gisteravond dat een paard (quarter) die ze deze zomer verkocht hebben is overleden aan een hartsilstand. Het dier was 5 jaar de nieuwe eigenaar had haar na de training afgespoeld, ze was omhoog gekomen en lag dood. DA heeft bevestigd dat het een hartstilstand was. Mijn buuf zei "als ze maar niet zo dom zijn geweest om haar met koud water onder de staart (de genetialen) af te spoelen want dan kunnen ze een hartstilstand krijgen." Nou heb ik al 40 jaar paarden en ik heb hier nog nooit van gehoord. Als ze warm en bezweet zijn spoel ik ook onder de staart (niet lang natuurlijk) maar ik neem het wel mee. Mijn buuf had echt zo van hoe kun je zo gek zijn .Hebben jullie hier ooit van gehoord

horsiegek

Re: afspuiten onder de staart oorzaak hartstilstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:34

Nee hier nog nooit van gehoord! Wil je dat voor elkaar krijgen dan moet je wel met ijswater spoelen ín de genitalien denk ik...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:38

Man lief is dierenarts en heeft hier nog nooit van gehoord :n
Ik spuit mijn merrie ook altijd onder de staart af, heb haar nu 10,5 jaar en leeft nog steeds ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:43

Dat ze daarvan spontaan doodvallen heb ik nog niet gehoord neen ..

Ik weet wel dat aan de binnenkant van de achterbenen grotere aderen lopen en als je een bezweet paard daar gaat afkoelen dat die daarvan heel stijf kan worden (heb paardje gekend waar je bij endurance daar dan rekening mee moest houden). Kan me ergens misschien nog wel voorstellen als je bij een héél erg bezweet lichaam ineens gaat afspuiten (met heel koud water) dat ze een soort shock krijgen, zeker als je dan die aderen meeneemt ... maar of je daar zo ver in kan gaan dat ze echt een hartstilstand doen.. ik weet het niet .. Lijkt me nog niet vaak voorgekomen te zijn anders was dat wel algemeen geweten ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:44

mijne van 37 en een slecht hart gaat er ook niet dood van. Maak het daar regelmatig schoon ivm diaree. Heb alleen koud grondwater en doe het gewoon onder alle omstandigheden, ook als ze bezweet is oid...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:45

Hahahhaha, dat is echt een broodje aap verhaal hoor ;). Een hartstilstand kan je niet opwekken met koud water.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:45

Dit komt mij ook echt niet bekend voor. Ik spuit mijn paard zovaak af en soms voelt ze de koude straal tussen haar billen (zeker niet IN haar genitalien!!!) en dan trekt ze kont in :P . Maar om nou te zeggen dat ze er een hartstilstand van krijgt.... neu... ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:46

Als het in de zomer erg warm is, spuit ik mijn merrie ook gewoon onder de staart en tussen de achterbenen af. Of ik spons het ergste zweet daar weg.

Chaos

Gelukkig niet zeg!
Dan had ik heel wat paarden verloren afgelopen jaren. :oo :+

__
Laatst bijgewerkt door Chaos op 23-10-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ashii_

nee nog nooit van gehoord.. Sommige paarden vinden het alleen steenkoud of raar en willen gaan zitten

dito

als dit verhaal zou kloppen zouden er denk ik al heel wat paarden zijn overleden denk ik zomaar

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:47

Spoel mijn paard ook al 11,5 jaar alleen met koud water af... Kan me niet voorstellen dat dat waar zou kunnen zijn. (en voor mijn paard al 15 jaar andere pony's en paarden)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:49

Apart! Weet wel dat als je plots in een ijskoud bad springt een hartstilstand kan krijgen en als je een paard direct op het lichaam, na het werken en met echt echt echt koud water afspuit of er een emmer over flikkert ook. Je moet altijd vanaf de benen langzaam omhoog gaan met koelen, maar ik pak juist altijd de binnenkant v/d achterbenen etc. mee omdat ze dan juist afkoelen. Kan me wel indenken dat als paard msischien al niet zo heel gezond hart heeft en heel plotseling wordt afgespoten, dat 'ie een hartaanval krijgt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:51

Chaos schreef:
Gelukkig niet zeg!
Dan had ik heel wat paarden verloren afgelopen jaren. :oo :+

__

Ik ook :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:53

De mijne krijgt wel altijd hartkloppingen als ik met een spuitbus/waterslang/alleswatvloeibaaris aan kom zetten. :+

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:54

Nog nooit van gehoord en wij doen het altijd in de zomer!

Chaos, _O- hier vooral als je met zilverspray ed. aankomt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:54

Hier ook een quarter die nog wel eens wil gaan zitten/kont in trekt, maar die leeft nog steeds gelukkig. Daarvoor hoef ik niet eens ONDER z'n staart te spuiten hoor. (Opbouwen van eerst (onder)benen laten wennen doe ik altijd.)

Wist de dierenarts ook niet waar het door zou kunnen komen/wat is er gebeurd voor de hartstilstand?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:55

Zilverspray?
Van alleen de naam al zou hij of vluchten of flauwvallen. :P

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:56

_O- idd vanaf het moment dat je met zo'n bus begint te schudden is het dikke paniek hier!

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:58

nog nooit van gehoord ! hoe heet dat mens?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:59

Ik reageerde ook dat het een broodje aap verhaal was, maar zij is heilig overtuigd van haar verhaal en vond het erg raar dat ik het niet wist.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:00

Haha, zo herkenbaar! :D
Zal mijne morgen eens filmen als ie op de poetsplaats staat en ik langsloop met een flesje cola oid.

Mijn vader liep van de week met de boormachine langs zijn stal en toen stond bang in een hoekje van zijn box. Sufferd. Of als ik mijn merrie scheer op de poetsplaats, hij staat een paar boxen verder maar ook dan in een hoekie. Terwijl ie verder echt een macho is en heel dominant.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:00

Ik kan me wel voorstellen dat een paard met een zwak hart en veel stress zich letterlijk dood kan schrikken als je de straal ineens op zo'n plek zet. Maar die kans lijkt me echt nihil. Dat is in elk geval niet waar ik in eerste instantie aan zou denken als ik hoorde dat een paard was overleden aan een hartstilstand...

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:01

pillow : echt? ik denk echt dat het niet waar is hoor ... anders was haast iedereen al een paard verloren en lijkt me onlogisch duss? weet het niet echt wat ik hier mee moet..???

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:01

haha!
Bij mijn 3-jarige EV kan je echt werkelijk alles doen! zelfs palletten doorzagen met een motorzaag terwijl hij er 5 meter vanaf staat en ik aan het opzadelen ben.