Mest van koolzaadstro of vlas over de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Mest van koolzaadstro of vlas over de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:53

Ik vraag me af, als je mest van koolzaadstro of vlas over je weiland verstrooid, of er dan plantjes van vlas of koolzaad omhoog komen?
Weet van vlas, dat het giftig is voor paarden, maar kan over koolzaad weinig vinden.
Heeft iemand ervaring met de mest van 1 van deze producten over het weiland verspreiden en dus wel of geen last van opkomende planten?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:06

Zover ik weet bestaat zowel vlas- als koolzaadstrooisel uit de stengel van de plant en kan zich hierdoor niet opnieuw uitzaaien (de zaadjes ontbreken).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:16

Dat klopt Stelvio, maar dat gebeurt bij gewoon stro ook en in het verleden is er hier (niet in weiland, maar op plekken waar niets groeit, zoals paddock en bak) weleens een paar tarwestengels omhoog zien komen..Dus denk dat voor deze producten er ook wel een kans in kan zitten, dat er een "verdwaald" zaadje meekomt in de verpakking.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:12

nee hoor, stro zijn de hele aren, goed kijken dan zie je af en toe nog een zaadje zitten. Koolzaadstro zou het dus bij kunnen, vlas niet. Kans is trouwens groter dat in paddock en bak het komt van het voer.

Maar wij hebben een loonbedrijf en rijden dus veel mest uit, en hebben dit nog nooit gehoord dat dat gebeurd is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:47

Ja, jullie hebben veel ervaring caira. Dus ook met deze producten?
In het voer kan niet, aangezien ik geen granen voer..Zal dan inderdaad van net dat ene niet afgehaalde graantje zijn, maar dacht dat zoiets ook bij deze producten zou kunnen..

capopjekop

Re: Mest van koolzaadstro of vlas over de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:11

Mss heeft een vogel wel een zaadje mee uitgepoept? Ik heb in mijn weiland nog nooit een vlasplant opzien komen iig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 12:16

Doe jij vlasmest op je land capopjekop?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:17

Ja, en het jaar daarvoor mijn strokorrelmest. Heb je een composthoop? Want als je die goed aanlegt dan wordt het in de hoop zo warm dat de eventuele zaadjes kapot gaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 12:23

Ja, heb nu ook nog strokorrel, maar wil toch overstappen naar iets anders. En inderdaad een compostbult die 1 x wordt omgewoeld en na een half jaar daarna (dus na 1 jaar) op het land wordt verspreid.
Welke van de 2 het wordt, ben ik nog niet over uit, maar beide lijken me een goede vervanger van de strokorrel..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:45

koolzaadstro wordt ook gebruikt om te voeren als pensprik bij koeien en de paarden kunnen het ook gewoon eten. Dat zal dan geen kwaad kunnen lijkt mij. Verder krijgt het weinig kans om uit te groeien op een wei omdat het vaker afgegraasd en gemaaid wordt en bij een dichte zode vreemde zaadjes moeten concurreren met de bestaande grasmat.