Paard 12 uur per dag buiten, wel/niet scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

Paard 12 uur per dag buiten, wel/niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 14:55

Een vraag (er zijn best wat topics over maar nu even specifiek voor mijn eigen paard)

Ik twijfel of ik mijn paard zal scheren. Vorig jaar heb ik het niet gedaan maar reed ik ook minder intensief. Mijn paard staat altijd (weer of geen weer) van 8 tot 20.00 uur buiten (dus vorig jaar ook met de vorst en afgelopen tijd met heel veel regen) Ik rijd nu 5 keer per week op ongeveer L/M niveau (waarvan 1x priveles) en ik longeer hem 1 x per week. Ik rijd altijd in een buitenbak. Alleen eens per maand of 2 maanden een wedstrijd in een binnenbak. Paard is nu 16 jaar. Hij krijgt geen hele dikke vacht (geen teddy)

Enerzijds denk ik: ik ga scheren , anderzijds staat hij altijd overdag buiten en ben ik bang dat jij het te koud krijgt. Hij staat nu onder ongevoerde regendeken en als het kouder wordt bouw ik op met 100 gram tot 350 gram (vorige jaar met temperaturen onder nul)

Hoe doen jullie dat met paarden die redelijk intensief worden bereden maar veel buiten komen? Toch scheren? en zo ja hoeveel grams deken en bij welke temperatuur? En doen jullie je paard dan een deken op met hals? Ik zou ook alleen de onderhals kunnen scheren maar hoe bouw je dan op met dekens?

Alvast bedankt voor reacties!

xSiep

Re: Paard 12 uur per dag buiten, wel/niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:58

Mijn paard staat ook die uren buiten en ik rij ook vrij intensief. We hebben dan wel veel bomen rond de wei en een schuilstal, maar ik scheer haar elk jaar helemaal kaal en heb er nog nooit problemen mee gehad. Heb altijd ongevoerde deken op tot het scheren eind oktober/begin november. Dan een 200grams met 0 grams hals, waar ik dan een 200 grams of een 400 grams onder kan doen. En nog een 150 grams hals. :)

minajtje

Re: Paard 12 uur per dag buiten, wel/niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:01

als hij geen hele dikke vacht krijgt, is het dan wel nodig om hem te scheren? als je hem wel wilt scheren een dikke deken op doen :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:03

Bedankt xSiep! Misschien nog handig om te melden dat paard minimale schuilmogelijkheden heeft tegen regen (wel wat bomen maar die zijn meer voor schaduw dan tegen regen of sneeuw)

Hij kon vorig jaar wel behoorlijk zweten... Ik was behoorlijk lang aan aan het uitstappen en hij moest daarna echt nog met zweetdeken staan
Laatst bijgewerkt door frensje op 20-10-12 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:04

Ik ben dit jaar vroeg begonnen met dekens (met hals, 200 gram), om hopelijk te voorkomen dat ik ze helemaal moet scheren. Helaas moet ik de pony straks toch gaan scheren, die krijgt daarna dan een dikkere (ca 300 gram)deken op. Als ik het met de paarden niet red qua vacht, ga ik eerst proberen om een racestreep over de buik en de hals te scheren. De benen worden hier sowieso geschoren, bij allemaal, dit met het oog op wedstrijden. Als het kouder wordt, kan ik er nog dekens onder doen.

Ze staan hier in principe 24/7 buiten, tenzij de wei echt geen droge plek meer heeft, dan gaan ze snachts op stal.

Ik train in principe iedere dag (niveau ligt tussen de B en ZZ) en de paarden gaan 1 of 2 keer per maand op wedstrijd.

Edit: hier ook weinig schuilmogelijkheden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:08

Persoonlijk zou ik denk ik scheren maar niet volledig.
Bijv een jachtmodel waarbij benen, onderkant buik en hals niet geschoren worden.
Als je de hals wel scheert zou ik wel overwegen om een hals deken op te doen.

Qua grammen moet je even kijken, het ene paard is meer koukleum dan de ander. Ik hield altijd dit aan:
Overdag minder dan 15 graden : 0 grams
Overdag minder dan 11 graden: 100 grams
Overdag minder dan 8 graden: 200 grams
Overdag rond het vriespunt: 300 grams
Overdag onder de -10 : 400 grams

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:10

Als je z'n vacht redelijk dun kunt houden door dekens zou ik dat doen als dat voldoende is.
Maar bijv de mijne krijgt echt een teddy vacht en is t wel nodig om te scheren.
Die kwam gewoon echt niet meer op adem en kletsnat. Stond na een half uur nog te hijgen.
Staat ook heel de dag buiten. Doe wel een halsdeken op. En ik scheer de benen niet.
Goed de weerberichten in de gaten houden! En steeds voelen of tie t niet te warm heeft.