Gebreken/ziekte door bepaalde verzorging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gebreken/ziekte door bepaalde verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:08

Hoi bokkers,
Laatste tijd hoor en lees ik veel over dat pony's/paarden bepaalde gebreken en/of ziektes hebben, zoals koliek, raar gedrag, onverklaarbaar afvallen, etc, etc.

Wat ik mij toch stiekem een beetje afvraag is zal dit te maken kunnen hebben met bepaalde stalling/verzorging die sommige mensen erop na houden?

Natuurlijk kan het elk paard overkomen en gelukkig (*even afkloppen) heb ik op een peesblessure na nooit wat ernstigs gehad met een van mijn paarden, maar ik was toch nieuwsgierig wat jullie mening daarover is.

Je hebt natuurlijk heel veel verschil in het houden van paarden, mensen die voor puur natuur gaan, of super de luxe, maar wat ik mij dus specifiek afvraag zou een paard bijvoorbeeld sneller koliek krijgen door een bepaalde verzorging?

Ik zou zeggen, brand los, ik ben erg nieuwsgierig naar jullie mening!

Serendip90

Re: Gebreken/ziekte door bepaalde verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:13

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ooit op een stal heb gestaan waar in de herfst bijna wekelijks een DA was omdat een van de paarden weer eens koliek had. Onverklaarbar afvallen werd later verklaarbaar... kwamen we ons voer klaarzetten, lag er (in de prijs inbegrepen) een grote berg hooi in de stal, kwam je later op de avond nog een keer terug (paard was nog niet in de stal geweest) was die berg gehalveerd :'))

Koliek kan verschillende oorzaken hebben, dus het is niet zo dat je kan zeggen "ga naar een luxe stal dan krijg je dat niet". Hoe ziet het weiland eruit, wat krijgt het paard te eten (mineralentekort-->kan leiden tot zandeten --> zandkoliek bijvoorbeeld)

Maar ook een weiland met kort jong gras waarvan ze het met wortel en al eruit trekken... Dus mjah.. Ander paard kan weer niet tegen stro en eet dat als het in zijn stal ligt...

Ook hoe ze op stallen omgaan met paarden verschilt... De een gaat er netjes mee om terwijl de andere al lomp begint te rukken aan het touw als je paard 1 pasje verzet.... Dat kan wel "raar gedrag" veroorzaken...

Dus het ligt vooral aan de mensen eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:28

Bedankt voor je reactie!
Zal uiteraard ook wel voor een deel aan de mensen liggen hoe ze met hun paard om gaan, was ook met dat punt gaan verder denken, onder het motto van heeft het gedrag van de mens mbt bepaalde verzorging van een paard zodanig invloed op het paard dat het sneller vatbaar is voor dingen?
Ieder paard is verschillend maar soms hoor je bijvoorbeeld dat een paard dat wat minder betutteld word (als ik het zo mag zeggen) minder snel wat heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:10

Zeker 90% van alle "ellende" komt door de wijze waarop het paard gehouden wordt en ermee omgegaan wordt.
Dat is echter niet per se hetzelfde als dat je DUS 90% van alle ellende simpel kunt voorkomen! Daarvoor spelen te veel "randfactoren" een rol, waar je niet altijd op de juiste wijze invloed op hebt. HET punt is dat waar het ene paard probleemloos een bepaalde omgang kan handelen, gaat een ander paard onderdoor aan diezelfde behandeling. DAT is feitelijk ook de belangrijkste oorzaak: inzien wat elk individueel paard nodig heeft en daarop inspelen; DAT maakt "horsemanship"..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:59

Dat ben ik helemaal met jou eens ikke!
Ieder paard moet je op inspelen denk ik ook, vind het interessant hoe jij er over denkt.
Maar ook dat is soms moeilijk te bepalen, een paard kan niet praten en het is een kunst om je paard te begrijpen.

Maar.... door eigen ervaring ga ik daar ook aan twijfelen.
Mijn paard dat ik nu heb, heb ik nu 11 jaar, dit paard heb ik gekocht toen het gestald stond bij ren manege waar ze alles hadden, binnenbak, solarium, noem het maar op.
Ze kwam bij mij op een stalling op de boerderij waar ze overdag buiten en snachts binnen stond, in de winter en herfst kon ze niet zonder deken omdat ze dan heel verkouden en vervelend werd, puur omdat ze dat gewend was.
Inmiddels staat ze ruim een jaar ergens waar ze 24/7 buiten staat, weliswaar als het heel koud is met deken maar toch zijn de omstandigheden behoorlijk veranderd.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat ze al die tijd sinds ik haar heb ze nooit ziek is geweest of problemen heeft gehad ondanks veranderingen in stalling en verzorging, en voor zover ik weet bij de vorige eigenaresse ze ook nooit wat heeft gehad.
Dit geld hetzelfde als voor de andere paarden die ik heb gehad, dus in welke mate heeft het dan invloed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:37

Annickkii schreef:
Dat ben ik helemaal met jou eens ikke!
Ieder paard moet je op inspelen denk ik ook, vind het interessant hoe jij er over denkt.
Maar ook dat is soms moeilijk te bepalen, een paard kan niet praten en het is een kunst om je paard te begrijpen.

Maar.... door eigen ervaring ga ik daar ook aan twijfelen.
Mijn paard dat ik nu heb, heb ik nu 11 jaar, dit paard heb ik gekocht toen het gestald stond bij ren manege waar ze alles hadden, binnenbak, solarium, noem het maar op.
Ze kwam bij mij op een stalling op de boerderij waar ze overdag buiten en snachts binnen stond, in de winter en herfst kon ze niet zonder deken omdat ze dan heel verkouden en vervelend werd, puur omdat ze dat gewend was.
Inmiddels staat ze ruim een jaar ergens waar ze 24/7 buiten staat, weliswaar als het heel koud is met deken maar toch zijn de omstandigheden behoorlijk veranderd.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat ze al die tijd sinds ik haar heb ze nooit ziek is geweest of problemen heeft gehad ondanks veranderingen in stalling en verzorging, en voor zover ik weet bij de vorige eigenaresse ze ook nooit wat heeft gehad.
Dit geld hetzelfde als voor de andere paarden die ik heb gehad, dus in welke mate heeft het dan invloed?

De invloed die het heeft is het oog dat jij hebt voor de noden van het paard. Je stelt vast dat in de winter blijkbaar een deken noodzakelijk is en je gooit er een deken op.

Hele volksstammen hier op Bokt roepen dat ELK paard 24/7 buiten kan staan, want dat is toch z'n natuurlijke omgeving!!
Voor het gemak gaan ze maar even voorbij aan het feit dat paarden in het wild veel meer ruimte en mogelijkheden tot beschutting heben dan wij ze in die kale vlakte die we "weiland" noemen, kunnen en willen bieden!

Ik kijk niet verder dan mijn eigen 1/4 die een regelrecht watje is, tegenover ex-mijn-Welsh-Cob die 24/7 buiten staat, zonder deken (met goede schuilstal) en dat meer dan uitstekend kan handelen.

Mijn andere paard had een "sportpaardenleven" inkl alle vooroordelen. De vorige eigenaar had wel door dat dat een verkeerde aanpak was, maar kreeg er nog niet de vinger achter waar het precies fout ging, toen omstandigheden het noodzakelijk maakten om dit paard te verkopen. Ook had deze persoon enkele omstandigheden niet beschikbaar (pensionstal), die ik wel heb en die achteraf ook mede de aanzet bleken voor een blijer paard. De vorige eigenaar had echter al wel een aantal dingen in het vizier (maar nog niet volledig aan kunnen pakken) die mede belangrijke veroorzakers waren waarom het paard niet gezond was. Zeer waarschijnlijk had deze persoon het paard dus wel weer op de rit gekregen, als hen meer tijd samen was gegund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:33

Dat snap ik maar toch is er een heel verschil van waar mijn paard vandaan komt (ook de sportwereld) en nu staat terwijl er niks is veranderd in haar gezondheid.
Bedankt trouwens voor het compliment dat jij denkt dat ik mijn paard geef wat het nodig heeft :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:55

Annickkii schreef:
Dat snap ik maar toch is er een heel verschil van waar mijn paard vandaan komt (ook de sportwereld) en nu staat terwijl er niks is veranderd in haar gezondheid.
Bedankt trouwens voor het compliment dat jij denkt dat ik mijn paard geef wat het nodig heeft :)

Maar wat jij als en grote verandering ziet (met wellicht een negatieve zweem hier of daar) vindt het paard het misschien wel uitsluitend verbetering.

Om mijn "sportpaard" maar weer aan te halen: als de vorige eigenaar op enig moment zou hebben besloten om naar een stal te gaan die (soort van) dezelfde mogelijkheden had als k kon bieden aan het paard, was het paard ook dan al opgeknapt. De vorige eigenaar is echter nooit zover gekomen om dat te kunnen besluiten, omdat extrene omstandigheden verkoop noodzakelijk maakten. Ik denk echter wel dat er verhuisd zou zijn als het paard had kunnen blijven. Dat is nooit met zoveel woorden gezegd, maar tussen de regels door kon ik wel opmaken dat die optie in beeld was.

Het punt is niet WAT je doet met je paard, het punt is WAAROM je het doet!!
Alleen mensen die zich afvragen waarom iets moet (of niet) kunnen verbeteren, omdat een waarom-vraag altijd een daarom-antwoord heeft en dus een meetbaar (en daarmee stuurbaar) resultaat.
(ja, sorry, ik ben bedrijfskundige, die sturen graag)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:00

Van die gladijzeren verroeste draden die in het donker bijna onzichtbaar zijn, waar ook nog stroom op staat. Daar rollen ze graag in, geeft zeer nare wonden.
Ook een bekende zijn stalbenen, op de wei heb je daar geen last van.

Maar in de afgelopen 10 jaar was bij ons toch de allergevaarlijkste, voorbijgangers die paardjes willen voeren of hondje niet onder controle hebben. Dat heeft toch de meeste doden opgelevert hier helaas.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:06

Uiteraard is het zo dat wanneer je paarden elementaire verzorging ontzegt, dat de gezondheidsrisico's groter worden. (de in mijn ogen schrijnende gevallen van 24 uur boxopsluiting, hooi waar zelfs een konijn niet genoeg aan heeft, amper 20 liter water op een dag, beschimmeld voedsel, natte stallen,...).
Het lijkt me eigenlijk een vanzelfsprekendheid dat paarden die op zo'n manier gehouden worden, sneller kwaaltjes/ziektes krijgen.

Daarnaast speelt de weerstand en gesteldheid van het paard zelf uiteraard een grote rol. Bv. Twee paarden die op exact dezelfde manier gehouden worden. Het ene paard eet dagelijks bijna twee plakken stro op en merkt niets, het andere paard eet een halve plak stro met als gevolg een dikke week dokteren, ernstige koliek en op het randje van de dood.
Mijn merrie heeft probleemhoeven en heeft hierdoor vaker wat probleempjes. Hoefzweer, verkeerd afslijten, weke hoef, brokkelhoef etc etc. Je probeert dan uiteraard alles in onderhoud en verzorging zoveel mogelijk aan te passen, maar die hoeven blijven imperfect, daar kan je niets aan veranderen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:25

Er zijn ook zeer verschillende voedingsbehoeften. Het ene paard heeft veel nodig, terwijl het volgende paard weer weinig nodig heeft omdat het een soberder type paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:06

Pentax schreef:
Er zijn ook zeer verschillende voedingsbehoeften. Het ene paard heeft veel nodig, terwijl het volgende paard weer weinig nodig heeft omdat het een soberder type paard is.

De een heeft wat anders nodig aldus de ander, dat wel maar heeft niet altijd met sobere paarden te maken denk ik, deels wel maar mijn paard is een tutje eerste klas, o wee dat ze vieze voeten krijgt en is absoluut geen sober ras, kreeg eerst van alles, suplementen en elk dingetje werd de DA erbij gehaald terwijl er niks aan de hand was (was niet bij mij) en nu krijgt ze heel simpel gras en als dat er niet meer is pas hooi en ernstig enkele keer een handje biks.
DA is gelukkig op een enkele keer na nooit geweest en ze heb de appeltjes op dr kont staan van gezondheid.