wat kan ik hieraan doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

wat kan ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:32

hallo,

ik sta sinds bijna 4 maanden op een stalling ongeveer 10 km van mijn huis vandaan. ga er met de scooter heen en soms met de auto.

ik betaal daar 150 per maand er daar zit bij

binnen en buiten zetten. 365 dagen per jaar.
in de zomer 24/7 op gigantisch groot land (hebben alles bij elkaar meer als 10 hectare, verdeeld over percelen.
2 x kuil voer per dag in de winter, in de winter op padock vanaf 9 tot half 7.
we hebben een verlichte buiten bak en een longeer bak.
ruime stallen, heb de grootste stal, is 4.5 bij 41
mesten doe ik zelf, ik betaal 15 euro extra voor onbeperkt stro.
nu klinkt het natuurlijk allemaal super, alleen heb ik het idee dat mijn paard zich stierlijk verveeld, aangezien ze voordat ze de padock opgaan krijgen ze een berg kuil, en als ze weer op stal staan. dus niet als ze overdag buiten staan. wat kan ik hier aan doen? andere stal zoeken of met stal baas oplossing zoeken? hij krijgt echt een hele berg, en nog luzerne erbij ook, is super gezond. we staan op stal met ongeveer 10 paarden en meneer staat op de padock met zijn vriendinnetje van bijna 2.

friesiszwart

Re: wat kan ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:37

Soms laat een paddock het niet toe dat er in gevoerd kan worden, indien je paard avond, nacht en ochtend wel de beschikking heeft tot ruwvoer zou ik dat geen probleem vinden.
lijkt mij voor je paard een goede stalling met veel sociaal contact.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:41

Wellicht in overleg een oplossing zoeken?

Ik vind het laten vasten van 9 tot half 7 echt veel te lang, is absoluut niet gezond voor het maag-en-darm stelsel van het paard, en idd ook niet voor hun mentale gezondheid.

Vraag waarom ze niet gevoerd worden? Is de stalhouder bang voor vertrapping van hooi, dichtslibben van het zand of wegwaaien van het hooi?

Stel voor om gezamelijk de kosten te delen en een groot stuk te laten betegelen (op Marktplaats kun je genoeg gratis mooie tegels scoren, hier heb ik zo'n 45m2 laten betegelen, allemaal gratis tegels). Vervolgens kun je gezamelijk een slowfeeder bouwen zodat ze rustig eten en er niks verspild wordt of in het zand komt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:41

daar heb je gelijk in, het is ook een heerlijke stal, er staan op het moment wat jonge paarden en ze zorgen ervoor dat die lekker samen staan, volgende zomer komen waarschijnlijk alle jonge paarden bij elkaar het land op en dat vind ik echt super! misschien moet ik in de winter even door bijten en van de zomer staat hij lekker dag en nacht buiten met genoeg graps. vind het zo sneu als ik hem op het zand zie staan met niks te eten, ze krijgen echt een gigantische berg in de avond en dan weer om 5 uur in de ochtend.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:44

Focussed schreef:
Wellicht in overleg een oplossing zoeken?

Ik vind het laten vasten van 9 tot half 7 echt veel te lang, is absoluut niet gezond voor het maag-en-darm stelsel van het paard, en idd ook niet voor hun mentale gezondheid.

Vraag waarom ze niet gevoerd worden? Is de stalhouder bang voor vertrapping van hooi, dichtslibben van het zand of wegwaaien van het hooi?

Stel voor om gezamelijk de kosten te delen en een groot stuk te laten betegelen (op Marktplaats kun je genoeg gratis mooie tegels scoren, hier heb ik zo'n 45m2 laten betegelen, allemaal gratis tegels). Vervolgens kun je gezamelijk een slowfeeder bouwen zodat ze rustig eten en er niks verspild wordt of in het zand komt.

we hebben de keus, stenen padock of zand, het word afgewisseld. ik ben zeer zeker bereid om extra te betalen om hem overdag te voeren, ben zelfs bereid om daar overdag voor naar stal te komen. de stal eigenaars zijn erg aardig. hij staat op een melk vee bedrijf met 150 koeien, genoeg ruimte dus.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:45

Die van mij zouden zich ook doodvervelen en het is idd niet erg gezond. Ik zou dus overleggen met de staleigenaar of je iets mag bijvoeren in slowfeeders. Dan kunnen ze de hele dag door knabbelen en hebben ze wat te doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:45

Het gaat er ook niet om dat hij in één keer heel veel krijgt, maar het gaat erom dat ze niet lang met een lege maag moeten rondlopen, dat is echt slecht.
Er zijn genoeg oplossingen voor, moet alleen de stalbaas het nog willen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:47

Zo te horen zijn het niet echt moeilijke mensen dus!

Probeer je van je meest flexibele kant te laten zien! Wellicht hebben ze er nog nooit over na gedacht om op de paddocks te voeren en doen ze het al jaren zo.

Wat je ook kunt doen is een slowfeeder-hooinet kopen waar flink wat in kan (bijv. een kilo of 10) en deze 's avonds klaar hangen voor je stal. Dan hoeft de stalhouder hem alleen nog maar vast te knopen in de paddock 's ochtends of 's middags en heeft hij de rest van de dag genoeg te eten op de paddock.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:48

ja inderdaad, hij krijgt echt veel in 2 keer, maar ik zou bijvoorbeeld het liever zien in 4 keer een klein beetje, ik heb een jong paard en die moet wat te doen hebben, overigens alle paarden naar mijn idee. ondanks dat alles zo goed geregeld is en niet duur, heb ik toch twijfels

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:49

Nou ja, ik zou gewoon overleggen, dat je het zo wil.
En als daar echt niet over valt te praten zou ik op zoek gaan naar wat anders.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:52

in zijn stal hangt al een hooi net waar ik in de avond zelf zijn hooi in doe wat klaar gelegd is, heeft hij lekker wat te doen.

wat ik dus zat te denken, als ik het samen met het baasje van zijn vriendinnetje misschien regel, want zei zelf zat er ook een beetje mee.

het zijn echt leuke mensen en denk dat er wel wat te regelen valt, heb al meerdere stal genoten er over gehoord.

ik ga morgen eens praten met de eigenaars van de stal, kijken of er wat te regelen valt. ik ben zeer bereid om mee te helpen aan een oplossing, zodat het voor paard en eigenaar prettig huren is.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:02

bedankt voor julie goede tips. ik ga morgen even overleggen en geef dan even een up date, ben namelijk vanochtend al op stal geweest, toen was ze in gesprek. dus niet het moment ervoor gehad. heb hem ook vanochtend lekker extra hooi gegeven op stal, was er toen rond 12 uur, gisteren zelfde manier gedaan. vind buffel erg fijm :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:08

Ik heb van die slowfeerder hooinetten bij een bokker gekocht,werken super :) Je kunt ze ook zelf maken met een aanhangernet,2 palen,fietsbanden en geduld :D

Voor de boer ook makkelijk...net open....hooi erin drukken en klaar.Zal even kijken waar dat ookweer stond over de eigenmaak.

[VSW] Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:17

dat met hooi netten is een super idee, vind het geen probleem om die te kopen, of maken zou zelfs mijn eigen hooi willen aanschaffen maar dan moet de boer dat wel willen, ze doen het namelijk al jaren op deze manier, en ik weet hoe boeren zijn, ondanks dat het echt aardige mensen zijn, dus wacht het even af, morgen zal ik laten weten hoe en wat besproken is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:21

Die aanhangnetten kun je bij de action goedkoop kopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:54

ik zou alleen wel erg uitkijken met hooi op zand voeren.
Tot nu toe hebben alle paarden die ik ken en die op zand hooi aten uiteindelijk zandkoliek gekregen, alle kuurtjes zandweg, lijnzaad en andere HTK middeltjes ten spijt..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:29

Goede tip Polly... Hier voer ik daarom in de zandpaddock alleen op de bestraatte stukken, en eens in de 3 maanden een kuurtje Zand weg voor de zekerheid.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:33

goeden morgen, zand weg heb ik standaard in mijn kast staan, doe ik gemiddeld 2x in de winter periode, op mijn vorige stal kregen ze namelijk altijd hooi in een hooi ruif en stonden ze op zand.

ik ga me nu klaar maken om naar mijn paard te gaan, nog even ontbijten en aan kleden. laat het jullie vanmiddag weten.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:59

hoi allemaal, ik ben bij mijn paard geweest, hem meegenomen naar stal, gemest en hij heeft lekker hooi gegeten. vanochtend kreeg ik ineens een idee, de tante van mijn vriend woont een boerderij, veel dichter bij dan waar hij nu staat, (5 kilometer!!) heb haar gebeld en ze had een goed voorstel, Buffel mag vanaf 1 november samen met haar trek paard het hele jaar door buiten, ook in de nacht. in de winter padock, zomer weiland, ze hebben 4 hectare. goed geregeld toch? hij krijgt 4x per dag hooi dan, soms meer maar zeker niet minder. ik ben super blij, paard stuk dichterbij, lekker veel hooi, altijd buiten. het is een kruising tinker x Fjord dus dat moet hij makkelijk kunnen hebben. ik had altijd goed contact met vincent zijn tante en ken hun al jaren, stom dat ik daar niet eerder aan had gedaan! ik betaal ongeveer het zelfde, iets minder. ze hebben 5 binnen stallen, een rij bak en een logeerd cirkel, helemaal goed!

hij word over 10 dagen opgehaald door hun, ze hadden me ook gebracht naar deze stalling waar buffel nu staat maar niet echt aan gedacht aan hun. ben helemaal blij en ik weet zeker dat buffel gaat genieten van alle ruimte, heerlijk toch voor zon jong paard, gewoon hoe het hoort!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:01

Heerlijk! Klinkt als een fijne plek! Veel succes :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 16:05

dat zeker, ben er de hele middag geweest vandaag, hij krijgt een fijn vriendje, en een fijne plek! nu nog even de laatste paar dagen door bijten, maar met dit in het verschiet kan ik wel even wachten! vind het wel zo netjes om mijn stal maand af te maken, en dat duurt tot de 1e.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:14

Haha, had je dat niet eerder kunnen bedenken! _O-

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 16:21

ha ha ja af en toe wel vaag aan gedacht. maar wist dat ze 2 pension klanten had en dus niet genoeg stallen. ze wilde al altijd haar eigen trek paard 24/7 buiten staan, maar had geen maatje ervoor, allemaal warmbloeden voor de rest.

toen ik buffel kocht, hebben hun met mij samen buffel opgehaald, en heeft hij daar 1 week gestaan tot ik het thuis in orde had, na die week kwam hij thuis, ik woonde op een boerderij toen, in het zomerhuisje, dat werd helaas dus te klein en ben paar maanden terug verhuist naar een groter huis, dus buffel moest ook verhuizen. toen eigenlijk maar een stal gezocht en klaar. alleen blijkt nu dat die stal dus niet geschikt is voor ons. dus toen maar tante gebeld? hun dochter is ook een goede vriendin van mijn, en haar ouders hebben ons ook regelmatig naar het strand gebracht. toen ik nog op de boerderij woonde had ik namelijk een tinker merrie tot beschikking. beetje gecompliceerd verhaal, maar probeer het zo kort mogelijk te vertellen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:02

Wel leuk dat ze je al vaak geholpen hebben met vervoer, dat is soms best lastig te regelen!
En wel fijn dat je ook weet waar je terecht komt nu, weet je tenminste zeker dat het goed zit!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:56

Hihi...zo zie je maar weer,nu alleen oppassen dat je hem straks niet het land moet afrollen :+ maar ook daar zijn oplossingen voor :D
Super hoor,veel plezier!!