paard blijft maar schuren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnygirl

paard blijft maar schuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 01:00

hoi,
ik heb een schat van een paardje.
hij had altijd hele mooie manen maar is ineens begonnen met schuren, zo erg dat het middelste stuk van zn manen der bijna helemaal af is.
de huid van de manen ziet er heel rustig uit, we hebben het ook een keer gewassen om te kijken of dat hielp, we hebben het heeel goed uitgespoeld :D .
maar dat helpt ook niet. hij begint nu ook met andere stukken van zn manen waardoor die bij zn oren een mooi hanenkammetje aan het ontwikkelen is. :roll:
weet iemand wat hier misschien nog meer aan te doen is?

:wave:

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:04

Exceem blijft elk jaar terug komen.. Boot deken op wat nu overgens weinig zin meer heeft. Goed wassen met theatree shampo. En e.v.t exceem spray..

Sunnygirl

Re: paard blijft maar schuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 01:08

ja maar der is echt geen exceem te zien, zijn huis is gewoon rustig en nergens rood ofzo. :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:25

Maar dat staat los van de huid. Mn haflinger schuurde ook gigantisch zonder dat je het op de huid zag..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:41

Hoeft geen exceem te zijn, helemaal als het na de zomer is begonnen.
Is er een wijziging in zijn voer geweest vlak voor hij begon te schuren?
Sommige paarden/ponies kunnen gaan schuren van bijvoorbeeld teveel eiwitten in het voer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:42

Geen kleine beestjes rond zien kruipen in zijn manen toevallig ??

Sunnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:41

neee geen kleine beestjes zien rond kruipen haha.
waar hij vandaan kwam kreeg hij alleen jong gras, toen die bij ons kwam zijn we begonnen met brok geven.
hij is toen niet meteen begonnen met schuren maar pas na een tijd dus vraag me af of het daaraan heeft kunnen liggen?
we geven nu sinds een week geen brok meer maar muesli, ik weet niet of dat een verschil uitmaakt of dat hij maar door blijft schuren haha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:16

De afgelopen tijd zijn de mugjes wel extreem agressief geweest, misschien dat je paard een beetje 'overgevoelig' hierop reageert? Dan hoeft hij nog niet per definitie eczeem te hebben. Misschien dat hij gewoon meer last heeft dan een gemiddeld ander paard. Dan zou een deken kunnen helpen :)

Of inderdaad verandering van voer.
Ik heb die van mij eerst op brok gehad, en nu op eczem-muesli van Marstall en dat heeft bij hem het schuren echt heel erg verminderd.
Dus zou kunnen in jouw geval dat je paardje reageert op 't voer. Aangezien je nu bent overgestapt als ik het goed begrijp? zou je dalijk wel verbetering moeten zien,
maar dat heeft meestal wel even nodig om 'in te werken'.

SaraLore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:31

Mijn pony schuurde eerst ook heel erg. Ik gokte dat hij misschien gevoelig is voor suiker. Nu heb ik hem omgezet op voer met minder suiker (Pavo Nature's Best). Dus misschien ligt het aan zijn/haar voer.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:26

Het zou best eczeem kunnen zijn. Ik heb het idee dat de mugjes dit jaar juist aan het einde van de zomer/in de herfst het meest actief zijn geweest. Je kan gewoon eens bij een goede ruitersportzaak kijken, Die hebben vaak middelen die zowel voor zomereczeem als voor andere huidproblemen werken.