paard valt ander paard aan in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

paard valt ander paard aan in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:09

Sinds kort woon ik naast de paarden stal, heel leuk, maar er zitten ook wat nadelen aan.

Sinds een paar weken is door de komst van een nieuw paard een andere verdeling van de stallen.
Daardoor is er een merrie komen te staan naast de zuurste merrie van stal.

Nu is die 'zure merie' de hele nacht aan het schreeuwen en shoppen naar haar buurvrouw.
Dit houd mij en mijn vriend (die dit natuurlijk nog erger vindt) uit onze slaap.
Soms ga ik midden in de nacht kijken omdat ik denk dat er echt iets aan de hand is, een paard koliek heeft of vast ligt in stal ofzo. Maar dan is die 'zure merrie' gewoon de hele stal aan het afbreken.

Hebben jullie tips hoe ik dit aan kan pakken?

Wat ik zelf al kan bedenken:
- geen paard meer naast de 'zure merrie': er zijn nog andere stallen vrij, maar ik denk niet dat ik de eigenaar zo ver kan krijgen dat ze de zure merrie verplaatst, omdat de andere stallen kleiner zijn.
- een schot tussen de paarden plaatsen, dit kan niet omdat er dan geen licht meer in de stal van de 'zure merrie' is
- merrie op een of andere manier opvoeden, wordt moeilijk, is niet mijn paard, en de eigenaar is nou niet echt de talentvolste opvoeder... anders was dit paard waarschijnlijk ook niet zo geweest..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:11

Matten tegen de stalwand zodat het geluid van het trappen al wat wordt gedempt en de merrie minder kan beschadigen?

Uitzoeken of er een paard is wat wel met die merrie overweg kan. Bij ons wordt er soms ook heel wat geschoven voor er weer rust is nadat een nieuw paard er tussen staat.
Laatst bijgewerkt door Bzoem op 18-10-12 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:12

Mijn eigen paard trapte ook haar stal kort en klein.
Uiteindelijk een schot tussen geplaatst met de stal naast haar.
En toen was het probleem meteen over.
Ook rubber stalmatten tegen de wanden geplaatst.
Alleen wij hadden geen last van te weinig licht want ze hebben buitenstallen.
En ook allemaal halve deuren zodat mijn paard wel naar buiten kan kijken en via het luik de andere paarden kan zien.

Caira

Re: paard valt ander paard aan in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:19

Het is toch jouw stal, dan bepaal jij toch wie waar staat? Kun je er geen rustige ruin naast zetten?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:21

Lijkt me dat de eigenaar van de zure merrie zijn/haar paard ook heel wil houden. Als zoeken naar de juiste buurvrouw/man niet lukt dan toch rubber tegen de wand en een plaat ertussen. Misschien gewoon mat plexi oid? dan komt er nog wel wat licht doorheen, maar ziet ze geen ander paard meer.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:24

is de boven kant open ,dan zou je een stroomdraadje boven langs kunnen doen ,dit heb ik zelf ook gedaan en werkt prima! succes

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:25

hey wat fijn dat jullie allemaal zo mee denken.

@ Caira & Bzoem Het is helaas niet mijn stal, ik ben maar een huurder, ookal kan ik wel goed met de staleigenaar, dus die wil alles voor mij doen. Mijn ruin is de aller rustigste, maar hij gaat dan naar een kleinere stal, en die merrie valt elk paard aan. Hier voor stond er ook een rustige ruin. Sinds die in een andere rustigere stal staat is hij echt opgefleurd. Dus wil eigenlijk mijn ruin die 'stress' niet aan doen.
@mika & Bzoem rubber stalmatten is misschien wel een goede
@ Djilna dat is best een goed argument, dat de eigenaar haar paard ook heel wil houden... klinkt heel stom. maar is een goede ingang voor een gesprek

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:28

@ esiie23 wat bedoel je met een stroomdraadje? dat ze een tikje krijgt als ze haar tanden tegen de tralies zet...
zou ik een grote voorstander van zijn (hihi), maar haar eigenaar geeft dr nog geeneens een klap als ze stijgert, over dr heen loopt of iets anders doet wat niet door de beugel kan... dus denk niet dat ze dat toelaat..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:31

Als er geen licht meer inkomt dan kun je ook een scheidingswand bovenaan maken met lichtdoorlatende dakplaten bv trespa ( strespa is erg duur) of plexiglas. Zo kan zij alleen een schim zien als ze al iets kan zien, ze maken geen contact en er is lichtinval.. misschien een camera ophangen en laten zien aan de eigenaresse dat dit paard zichzelf nog eens goed verwond door dit gedrag.
Kleinere stal aanbieden voor iets minder stalgeld? Geld doet de drempel misschien minder hoog maken, of de stal moet echt TE klein zijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:44

Dat die merrie zuur is naar andere paarden ligt echt niet aan de eigenaresse van dat paard...

Mijn eigen merrie is in de omgang ook prima opgevoed en beleefd. Slaat aan de hand en onder het zadel niet naar andere paarden, maar slaat geregeld gericht naar andere paarden als ze los loopt in de paddock, een stal of de wei, ook bijt ze en licht ze pootje met haar voorbenen Echt een geval apart. Niet altijd, maar wel als het haar zo uitkomt. Honger maakt haar extra chagrijnig... De anderen kijken goed uit voor haar. Ze is duidelijk de baas, helaas niet op zo'n sociale manier.

Voor dit paard kun je waarschijnlijk het beste een stal er tussen leeg laten, of haar tegenover de andere paarden zetten in plaats van er direct naast. Met tralies, stroomdraadje of een doorzichtig schot kunnen ze elkaar nog steeds zien en heb je waarschijnlijk nog steeds problemen. Alleen kan ze dan niet meer over het schot heen de ander lastig vallen. Slaan tegen de wanden kan nog steeds!