hark voor de mestboy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

hark voor de mestboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:50

Hallo,

Hier mesten we met de mestboy uit. Zowel in het land, lang gras, als op t zand in de paddock.
Ik ben lang en heb liever een langere hark. En het schuivertje wat op de Stubben hark zit, is erg fijn, veel fijner dan al die open harken.

Ik heb een verlengde losse hark gekocht. De lengte is fijn, maar nu ik de griep heb, merk ik weer hoe zwaar hij eigenlijk is. En hij heeft een los voorkantje. Ik heb t liefst een plaatje erop, zodat je kunt schrapen.

Het Stubbenharkje is inmiddels hartstikke krom en daardoor nog weer 15 cm korter. Ik denk er weleens aan om de gewone harkjes die je overal kunt kopen, te voorzien, door een lasser, van een metalen plaatje.

Wensen:
langere dan standaard steel
schrapertje erop

Wie kan me helpen, al dan niet met een zelfgefabriceerd ding?

Utixo

Re: hark voor de mestboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:52

Ik haal de mest er altijd uit met een zaagselriek. Werkt veel fijner. Wel opletten dat je de ijzeren hebt, de plasticen overleven het niet zo lang.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:54

Ik zag toevallig bij agradi vandaag een mestschraper, is dat niet iets? Je kunt daar zelf een steel opzetten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:56

capopjekop schreef:
Ik zag toevallig bij agradi vandaag een mestschraper, is dat niet iets? Je kunt daar zelf een steel opzetten.

Die gebruik ik al een jaar *\o/* Fijn voor in de stal. Maar daar kun je niet mee rapen. Alleen schuiven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:56

Utixo schreef:
Ik haal de mest er altijd uit met een zaagselriek. Werkt veel fijner. Wel opletten dat je de ijzeren hebt, de plasticen overleven het niet zo lang.

Maar gebruik jij dat IN de wei? Dus tussen het gras?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:58

Ik gebruik die ook een zaagselriek (althans dat is toch zo'n riek met heel veel van die haakjes zodat er weinig doorheen kan vallen?) om mijn weiland uit te mesten, maar mijn weiland is kaal en daar staat bijna geen gras op. In het gras is het bijna niet te doen, dan blijft hij hangen en als je kracht zet ben je de helft van je lading kwijt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:02

capopjekop schreef:
Ik gebruik die ook een zaagselriek (althans dat is toch zo'n riek met heel veel van die haakjes zodat er weinig doorheen kan vallen?) om mijn weiland uit te mesten, maar mijn weiland is kaal en daar staat bijna geen gras op. In het gras is het bijna niet te doen, dan blijft hij hangen en als je kracht zet ben je de helft van je lading kwijt.

psies, lijkt me niets.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:27

ik heb een losse, ijzeren harkje, precies de maat van het bakje van de mestboy, met daaraan een lange steel van een bezem. Ik vind het perfect werken. Zal er vanmiddag een foto van maken als ik weer op stal ben

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:29

Morrie schreef:
ik heb een losse, ijzeren harkje, precies de maat van het bakje van de mestboy, met daaraan een lange steel van een bezem. Ik vind het perfect werken. Zal er vanmiddag een foto van maken als ik weer op stal ben

Top :j

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:30

ik gebruik een grashark! al jaren lekker handig ik ben ook lang en deze heeft een lange steel ,ook ik vind de orginele hark die bij de mestboy hoord lastig en ja ik wil mijn mestboy ook niet werkeloos in een hoekje laten staan!!!hahahabij mij nog genoeg werk ;b

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:32

essie23 schreef:
ik gebruik een grashark! al jaren lekker handig ik ben ook lang en deze heeft een lange steel ,ook ik vind de orginele hark die bij de mestboy hoord lastig en ja ik wil mijn mestboy ook niet werkeloos in een hoekje laten staan!!!hahahabij mij nog genoeg werk ;b

Heb even snel gegoogled, maar dat is hetzelfde als een bladhark zie ik. Kom jij door lang gras heen met dat ding?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:34

Ik gebruikte altijd een aardappelgreep.
Die zijn loeisterk en doordat ze stompe puntjes hebben prik je niet snel in het gras.
Afbeelding
Een mestboy is wel handig voor kleinere opruimklusjes, maar ik heb ze nooit zo handig gevonden in het gras.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:37

Ik volg dit ook even.
Heb namelijk erg last van mijn handen, doordat het steeltje te dun is van het harkje.
Ben begin dit jaar geopereerd aan carpaal tunnel syndroom en ben bang dat dit op zo'n manier weer terug komt.
Dus ben benieuwd naar de hark met de bezemsteel :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:38

Myca schreef:
Ik gebruikte altijd een aardappelgreep.
Die zijn loeisterk en doordat ze stompe puntjes hebben prik je niet snel in het gras.
[ Afbeelding ]
Een mestboy is wel handig voor kleinere opruimklusjes, maar ik heb ze nooit zo handig gevonden in het gras.

Dat gebruikte ik vroeger, maar dat is veel te zwaar. :j

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:39

en ook nog steeds niet erg handig in het lange gras denk ik.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:42

In heel lang gras is het inderdaad wel zwaar. Maar als de grassprietjes niet om de tanden heen draaien is het goed te doen. Dan heb je wel in 1 schuif een hele hoop weg.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:12

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:14

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:14

Myca schreef:
In heel lang gras is het inderdaad wel zwaar. Maar als de grassprietjes niet om de tanden heen draaien is het goed te doen. Dan heb je wel in 1 schuif een hele hoop weg.

Klopt hoor, ik heb t jaren zo gedaan. Toen een mestboy gekocht en dat werkte veel lichter.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:15

Antheman schreef:
BBolluijt schreef:
cavalo heeft twee lengtes mestboy en vervangharkjes, kijk even op http://www.cavalo.nl/staluitrusting/was ... riaal.html

Dat zijn open harkjes, ik heb liever een metalen plaatje ervoor, waarmee je kunt schrapen ;)

Waarom doe je zo moeilijk heel de tijd?
Je kunt toch ook zelf wat ervoor maken?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:16

wij gebruiken ook gewoon een klein harkje ervoor, veel makkelijker! (gewoon bij een tuinwinkel gehaald)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:27

Serendip90 schreef:
wij gebruiken ook gewoon een klein harkje ervoor, veel makkelijker! (gewoon bij een tuinwinkel gehaald)

Ook dat heb ik vaker gelezen. Ik ga vanmiddag wel even kijken. Wellicht kan op een kinderharkje een normale steel. Een hark is stevig en kun je om draaien om te schrapen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:35

Ik heb een kinderharkje gehaald bij de ijzerwinkel. Ik wilde nl een niet al te lange steel, omdat ik anders alsnog een draai in mijn lijf moet maken. Maar het echte mestboy harkje harkt niet fijn en is te dun.
Dit is een echte hark, maar dan passend voor in het bakje van de mestboy.

http://www.bakkersqualityproducts.nl/me ... g/mg2t.jpg
Zoiets dus.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:37

Kom net terug van het tuincentrum en heb kinderharkjes in mijn hand gehad. De steel vind ik te kort.

Gardena heeft een klein harkje, die heb ik gekocht:
Afbeelding
Met bijbehorende steel. De steel krijg ik terug qua aankoopbedrag, dat was een actie. :) :)

Ik heb t nog niet uitgeprobeerd, dat doe ik straks.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:05

ik heb de foto's van mijn constructie op Facebook gezet bij je, uploaden is zo'n gedoe op een Ipad :)