Hoe paddock schoon houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Hoe paddock schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 08:32

Mijn paard staat als hij niet op de wei kan in zijn box met aansluitend een eigen paddockje. Aan beide kanten heeft hij vontact met zijn buren, gescheiden door een draad. Het eerste stuk van een meter of drie is beton, wat makkelijk schoon te houden is. Daarna is er een gootje (loopt niet altijd lekker door, maar ik schep hem elke dag netjes uit) en dan een zandpaddock van een meter of 5. Ik schep elke dag de mest weg van het beton en de zandpaddock, maar vind het lastig alle mest weg te scheppen uit het zand. Er komt veel zand mee en blijft toch mest achter. Ik gebruik hiervoor de mestboy met harkje (zo'n mini-tuinharkje, niet dat rare harkje dat bij de mestboy hoort :P ). Vooral als het heeft geregend, vallen de mestballen uit elkaar en schept het lastig weg. Hoe doen anderen dit? En hoe erg of niet erg is het als er mest achter blijft? Hij wordt natuurlijk regelmatig ontwormd en het is alleen zijn eigen mest.

xSCWx

Re: Hoe paddock schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:36

Ik neem dan wat meer zand mee. Af en toe paddock weer bijvullen met zand (1 of 2x per jaar)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:15

Ik doe een paar rubber handschoenen aan, neem 2 emmers mee en raap alle mest met de hand op. Zo kan je heel veel oppakken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:21

Je het van de zaagselharken van metaal, net als een riek alleen veel meer tanden. En ik zou het wel gewoon schoonmaken, anders wordt het zand echt vies.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:23

ik heb een sneeuwschep en met mn laars schuif ik t erop......ja, als het geregend heeft, is t wat lastiger, maar gaat goed hoor....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:23

Ik schep altijd wat zand mee. En dan idd 1 a 2 x per jaar wat bij gooien.

De gemiddeld prijs voor een kuub drainage zand is hier 20 euro incl brengen (bij mijn hovenier). In zo een klein paddockje gooi je misschien 1 a 2 keer per jaar er een kuub bij.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:06

Bedankt voor de goede tips allemaal +:)+ Ik ga het eens proberen met de fijne riek inderdaad, misschien schep ik daar toch meer mee weg. Zo niet, dan aan de slag met handschoenen! En bijvullen zal sowieso wel moeten. Ik zal eens op stal informeren of zij dat doen of dat je dit zelf moet doen :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:57

Ik gebruik deze, zonder steel maar wel met dikke rubber handschoenen aan :D
Werkt perfect. De drollen veeg je er zo in (of schept ze op als het zand echt goed droog is) even schudden en het aanhangende zand valt er zo weer uit.

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:02

Zo die ziet er handig uit! Waar heb je die vandaan :D

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:18

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:22

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:29

Ik gebruik dezelfde als DubbelDun, maar dan wel mét steel. Gaat supersnel en secuur! Je neemt geen zand mee, maar wel de mest en andere dingen wat niet in het zand thuis hoort (steentjes, takken, hooiresten etc.)
Met deze vlasvork doe ik elke dag de gehele ezelpaddock van ca. 500 m2 en hun stal en daarmee ben ik een kwartiertje bezig. Daar komt per dag een volle kruiwagen uit, het gaat echt super makkelijk en supersnel met deze vork!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:33

Dankje Dubbeldun! Ga hem bestellen! Denk dat ik zo meer zand in de paddock laat :D (Schep onbewust veel mee)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:37

Wat bij mij wel helpt tegen teveel zand opscheppen is de hoop eerst iets van zijn plek trekken (schep op zijn kop en de hoop met de punten in beweging krijgen) en dan schuif ik het er zo in.
Soms vinden de tanden dit wel iets minder leuk :D

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:40

marionblo schreef:
Ik doe een paar rubber handschoenen aan, neem 2 emmers mee en raap alle mest met de hand op. Zo kan je heel veel oppakken.

Wow, echt? Hoelang ben je daar dan wel niet mee bezig?!

TS, Ik gebruik gewoon een mestvork maar wel met meer tanden :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:43

niek_aaron schreef:
ik heb een sneeuwschep en met mn laars schuif ik t erop......ja, als het geregend heeft, is t wat lastiger, maar gaat goed hoor....

Zo doe ik het ook !
In de zomer gaat er dan wel vaker wat los zand mee, maar zoals nu, in blubbervorm, blijft het meeste gewoon liggen :)

Zo'n vork werkt ook lekker als je goed rul diep zand hebt, maar hier is altijd alles volledig aangestampt ..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:56

Mijn paddock is gedeeltelijk aangestampt (vaste rolplek van de ezels :D ), gedeeltelijk mul zand en een gedeeltje met wat gras. Gaat overal supersnel doorheen :) Ook op de rubber matten in de stal.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:02

Femke(ll) schreef:
marionblo schreef:

Wow, echt? Hoelang ben je daar dan wel niet mee bezig?!

Ik vind het reuze meevallen, ik denk niet dat ik langer bezig ben dan als je het met een vork doet. Ik ben wel een pietje precies met uitmesten; dan zou ik met een vork ook alle kleine deeltjes mee willen nemen en dat gaat lastig. Dan ga ik liever door de knieën en raap echt alles op. Zo gaat je paddock uiteindelijk ook langer mee.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:14

Zaagselvork, als de bodem droog is neem je vrijwel geen zand mee.
Is het nat dan komt er wel wat zand mee en kun je de mest minder nauwkeurig verwijderen.
Als het sneeuwt gebruiken we de graanschep met een bezem.

Om de bodem mooi te houden vullen we eens per jaar zand bij.
Voor de rest scheelt het ook als de bak mooi vlak is!

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:15

xSCWx schreef:
Ik neem dan wat meer zand mee. Af en toe paddock weer bijvullen met zand (1 of 2x per jaar)

doe ik ook zo

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:45

Ik gebruik dus ook altijd een vlasvork en dat werkt super, alleen hebben wij een metalen. Is wat sterker dan een plastic.
Ook ideaal met het mesten op stal en op het land (mits het gras niet al te hoog staat op de mestplekken)

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:53

De afbeelding van Dubbeldun hebben wij op stal ook (met een steel eraan), maar in zand vind ik het wat zwaar, want hij is van plastic, dan vind ik zelf deze handiger:
http://www.agradi.nl/stal-erf/stal/vork ... 501099/758
(Ook met een steel erbij).

Je hebt ook nog een plastic zonder diepe greep, dus zo:
http://www.agradi.nl/stal-erf/stal/vork ... 501090/758

Is maar net wat je handiger/fijner vindt ;)

En inderdaad even uitschudden en je schept dan alleen mest weg, en zand zeef je ertussendoor.
Zo mest ik de hele stal uit :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:34

Ik heb ook een metalen met steel en een kunststoffen met steel. Maar als het zand nattig is (dus niet droog) dan heb ik de kracht niet om onder de drol/hoop te komen en hem op te tillen. Ik gok dat 1 hoop wel 2 kilo weegt nl en dat trekt mijn rug niet. Bukken, opvegen en overeind komen gaat mij - vreemd genoeg- beter af :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:51

Onze paddock hebben we nu houtsnippers in, ben nog even aan verzinnen wat daarbij t beste werkt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:03

Houtsnippers heb ik ook gehad. Dat was 1 a 2 jaar leuk, daarna werd het een ramp. Eén grote dikke koek waar geen water meer doorheen kwam.
Overigens had ik toen ook regelmatig spaanders in de voeten zitten, kompleet met wondjes. Dus die komen er hier niet meer in.