Mijn pony is "bang" voor de inloopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

Mijn pony is "bang" voor de inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:20

;) nou ja bang, hij gaat er gewoon bijna nooit uit zichzelf instaan.

-oorzaak nummer 1: hij vind het erg eng. Wind gaat er langs, er zitten stalkabouters in, ik weet t niet maar ook als ik het samen met m " oefen" staat die nog stijf.. Voeren in de stal lukt wel, maar daarna is die er meteen weer uit.

-oorzaak 2: de leider van de kudde mag mijn pony niet zo graag. Hij staat met 2 ruinen, welke in principe prima samen in de stal kunnen (deze is denk ik 6 bij 6 ofzo). Maar de leider gedoogd mijn pony (meestal) niet echt binnen een straal van 3 meter. Soms ook wel, maar mijn pony loopt al weg voor m als die maar met n oor wappert.

Nou maak ik me dus wat zorgen voor de aankomende winter. Hij gaat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal. Maar ja, wat heb je daaraan als je er niet in durft/mag. Is het dan en verantwoord om hem op deze manier te "stallen" , ik wil niet dat die te kort komt..

capopjekop

Re: Mijn pony is "bang" voor de inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:21

Die van mij stonden in het begin ook niet graag bij de stal. Ik ben gewoon het hooi voor de stallen gaan voeren in hooinetten. Dus als ze wilden eten moesten ze er wel staan. Daarna zijn ze vanzelf aan hun stal gewend en nu staan ze er graag in.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:23

Als ie het echt koud krijgt gaat ie er echt wel in staan. :j

Ik heb een kleiner schuilstalletje, voor een Dpony een Bpony en een shetlandertje, jagen elkaar ook steeds op, maar als ik aan kom rijden staan ze vaak stiekem met z'n 3e gezellig in 't stalletje.

Als ie bang is voor de stal, bij ons heeft het gewerkt om hooi in het stalletje te geven, nou zijn ze d'r niet meer bang van. :n

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:24

Dat went, ik heb ook hooi daar gevoerd om ze erin te krijgen, na een paar maanden gingen ze er ook zonder hooi in, die dominantie is lastiger, schot in het midden?
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-10-12 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:25

Tja ik wil eigenlijk zo min mogelijk "gezamenlijk" voeren in/ bij de stal omdat ik dan bang ben dat ik er te veel 'voeraandacht' op leg zeg maar..., en voer brengt altijd nijd.. En dan moet die dus sws op gepaste afstand vd leider blijven..

En hij staat er nu een maand.

En ja een schot ertussen kunnen we maken, maar dan kan die nergens heen mocht de leider m er klem in zetten zeg maar..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:28

Zorg voor 2 ingangen in de schuilstal zodat jouw pony nooit klemgezet kan worden door de leider. Anders gaat jouw pony gewoon níet die stal in, ook niet om te eten. En dan heb je echt een probleem, een onderdanig pony zal ook voor eten (daar jaagt de leider 'm dubbel hard bij weg) niet een positie innemen waar hij in elkaar gemept kan worden. Jouw pony is heel slim, hij kijkt wel link uit, maar dat betekent wel dat-ie de winter niet goed door zal komen - geen eten -> koud, geen schuilmogelijkheid -> koud.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:31

Mijn pony staat al 8 jaar bij de zelfde schuilstal en vertikt het nog steeds om er in te gaan. De hele vookant is open, en om te eten loopt ze er ook wel in, maar dan loopt ze heel onrustig in en uit en aan een halstertje krijg je haar echt die schuilstal niet in, dan staat ze helemaal stijf.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:34

We voeren in de winter bijna onbeperkt hooi (buiten in de ruiven, 2 stuks) dus dat krijgt die genoeg.
Heb ook n lading dekens aangeschaft maar blijft n feit dat hij met slecht weer altijd in de regen/kou staat.. En daar maak ik me zorgen om.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:11

afdakje achter of naast de stal maken zodat hij toch kan schuilen als de anderen binnen staan= Of een soort schutting er naast, evt. alleen met windgaas? Die meerdere in/uitgangen is heel belangrijk en je zou in plaats van een schot ook een hooinet kunnen spannen of een balk ophangen (aan plafond en vloer evt. vast met ketting) waar ze zowel voor als achterlangs kunnen. Op die manier kunnen ze minder snel klemgezet worden of frontaal in een hoek gedreven omdat ze altijd om dat obstakel heen moeten.