Wei kopen/huren, hoe werkt dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Wei kopen/huren, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:50

We lopen met het plan om hobby-matig geitjes te gaan houden. Dit gecombineerd met kippen als het kan. We dachten aan gemiddeld zo'n 200 tot 300 m2 aan grond.

Het liefst sparen we en kopen we een eigen stuk land. Maar het meeste word verkocht in hectares en dat hebben wij dus echt niet nodig... Daarnaast komen die bedragen dan ook echt de pan uit.

Is het in deze tijd nog mogelijk om kleine stukjes land van zo'n 200 m2 te kopen, of evt huurbaar? En aan welke bedragen zouden we dan moeten denken? En hoe zit het met een stalletje, ik kan me herinneren ooit ergens te hebben gelezen dat een stalletje onder de 1 meter in theorie altijd mag?

We zetten zelf de omheining neer en zorgen voor alles.

pipo

Re: Wei kopen/huren, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:56

Ik wil niet flauw doen maar 2 a 300 m2 daar hou je in mijn ogen geen geitjes op. Dat stuk is binnen no time kaal,zwart en een blubberzooi. Weet je trouwens dat je een ubn nummer moet hebben als je geiten,schapen koeien of varkens wilt houden?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:58

Ik lees overal de de normale ruimte voor een geit zo'n 100 m2 per geit is... Hoeveel ruimte zou jij dan voor 1 geit nemen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:58

10x20=200 (of grote tuin) Doe er maar een 0 bij :) .

Informeer bij je gemeente, die verhuren nog wel eens stukjes voor weinig zodat ze die niet hoeven te onderhouden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:01

bij ons op stal lopen er 3 geiten, een stel konijnen / cavia's en een bepaalde eenden soort op een stuk van zo'n 20x20m. Dat stuk staat altijd genoeg gras op en is leuk ingericht, zodat de geitje op wat dingen kunnen klimmen etc. Persoonlijk vind ik het nog klein zat, maar het gaat wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:01

Zou ze dan inderdaad nog liever in mijn achtertuintje houden, of misschien is er bij je paardje een mogelijkheid ?
Dan is er in elk geval ook toezicht op je diertjes ...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:02

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:07

kijk eens op agriteam.nl of op deze link http://agriteam.nl/agrarisch-onroerend-goed/93-491.aspx misschien dat ze wat bij jou in de regio hebben. Anders gewoon bij de boer om de hoek aanbellen, en vragen of hij nog een strook over heeft wat je evt. kan inzaaien in het voorjaar. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:12

@Femke: interessante site! bij de homepage rechts bovenin kun je zoeken op beschikbare stukken grond. Welke van de opties moet je aanklikken voor weilandjes? Keuze tussen landbouwgrond/agrarisch onroerend goed/ landelijk onroerend goed.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:25

:D tja ik kwam er op terrecht voor het zoeken voor een woning voor mijn schoonzus, maar dat is een heel ander verhaal :P
ik heb gezocht op provincie en plaats met een straal van 10 km, verder niets invullen en je krijgt diverse stukjes te koop, er staat bijv. een advertentie voor 25 euro per m2 te koop dan.
maar anders gewoon een email sturen naar hun, je vraag uitleggen.
men zegt wel eens de brutale mens heeft de halve wereld :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:26

Provincie en verder zo min mogelijk werkt het beste. Moet zeggen dat er alleen grote stukken bij zitten, en te ver weg in mijn geval. Voor kleine stukjes kan je het beste in je buurt rondkijken, en advertentie zetten in lokale blaadjes/supermarkt. Staan ook wel eens dat soort stukjes aangeboden voor bv schapen. (1 are is trouwens 100m2, dat is nog wel eens de gebruikte term hier ipv m2)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:32

misschien s bij een volkstuinencomplex informeren , maar dan ook gelijk kijken/vragen of je daar dieren mag houden.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:37

ik denk toch dat gewoon bij een boer ankloppen het makkelijkste is :D misschien krijg je 3x nee, maar is wel de goedkoopste oplossing, ik huur ook een halve hectare voor 40 euro in de maand, ligt achter mijn huis ideaal, paardjes aan huis en land word onderhouden door de eigenaar (inzaaien, drainage, sloten baggeren, etc)
:j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:43

femke85 schreef:
ik denk toch dat gewoon bij een boer ankloppen het makkelijkste is :D misschien krijg je 3x nee, maar is wel de goedkoopste oplossing, ik huur ook een halve hectare voor 40 euro in de maand, ligt achter mijn huis ideaal, paardjes aan huis en land word onderhouden door de eigenaar (inzaaien, drainage, sloten baggeren, etc)
:j

Maar veel boeren zitten niet op andermans geitjes te wachten vanwege de regels. Paarden staan overal buiten kan je niet vergelijken.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:51

Nou, Als je na gaat wat de opbrengst is van aardappelen of bloembollen, dan is het voor een boer een heel aantrekkelijke keuze.
In mijn geval; of 12 hectare aardappelen met veel werk, lage opbrengst, of 11,5 hectare aarappelen en jaarlijks 480 euro pure winst voor een stukkie voor geiten of paarden. de eigenaar van het land zal het niets boeien wat ik er op zet, als ik het maar niet helemaal stuk maak :)
zoals ik al zei de burtale mens heeft de halve wereld.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:30

Alvast bedankt voor de tips!

We willen 2 a 3 geitjes nemen, echt hobbymatig dus.

Het is helaas geen optie om ze in de achtertuin te houden en niet bij mijn paard, door de locatie. Volkstuintjes heb ik me wel is vaker in verdiept maar daar zijn zeer lange wachtrijen en vaak geen mogelijkheden om dieren te houden helaas.

We gaan binnenkort even langs de gemeente om onze mogelijkheden te bekijken. De plannen zijn er voor volgend jaar, dus mochten we klaar voor zijn dan gaan we ook even langs de boeren :)

we gaan al deze tips nog goed bekijken en onthouden, bedankt! :)