voor en tegens Likstenen ? bezigheden stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RobRose

voor en tegens Likstenen ? bezigheden stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:51

De periodes van lange dagen op stal staan nu echt voor de deur.
in de zomer staan de paarden lekker 24 uur buiten nu weer naar binnen en over een maand nog minder buiten .
Nu heb ik zo iets van een bezigheid in de stal is wel fijn, of iets

een liksteen ?

de 1 zegt ja doen . goede mineralen
de ander zegt niet doen verliest veelst te veel goede stoffen door al het zout en ge pies .

andere opties of suggesties ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:52

Qua liksteen zou ik dan gaan voor een mineralenliksteen.
Daar likken ze niet continu aan.
Een liksteen is namelijk niet iets wat je geeft uit verveling,
maar om de nodige tekorten op te vullen.

Qua bezigheid ben ik fan van slowfeeders of van die ballen die eten lossen van zodra ze ermee spelen.
Een balletje in een hooinet vind een paard hier op stal wel gaaf :')

Maar een paard eet praktisch gans de dag,
dus ik zou het houden op veel ruwvoer in fijnmazige slowfeeders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:53

Een liksteen heb ik altijd hangen, zodat ze hun zout kunnen aanvullen. Maar dan wel gewoon een simpele steen van knz zonder smaakje. Die lickits is pure suiker en dat is slecht. Overigens zou ik wel even nagaan of er iets mis is als ze er echt veel aan likken, dan zit er mogelijk iets niet goed in je voerschema.

Overigens zou ik dan eerder voor een fijnmazig hooinet kiezen zodat ze lekker lang bezig zijn met hun ruwvoer. En overdag zo lang mogelijk naar buiten in een paddock met hooi erbij. Als dat niet kan zou ik toch naar een andere stal zoeken, want bijna de hele dag en nacht binnen staan vind ik niet echt geschikt voor een dier.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:54

ik heb ook een liksteen in de stal , mijn paardjes staan zoiezo 1 dag deel buiten kunnen ze in en uitlopen ,maar mijn paardje gaf aan door gaten te graven in de paddock en dan slikken aan de klei dat ze haar verveeld en behoefte heeft aan een liksteen.Nu had ik ook een keer een paard die de steen erg lekker vond maar niet bij het water durfde te komen,van wege een tikkend stroomdraadje .zij is hier erg ziek van geweest dus voldoende water is erg belangrijk!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:56

een liksteen is geen snoepje. normaal gesproken is die niet speciaal lekker en gebruiken paarden hem dan alleen als ze er behoefte aan hebben. Hier merk ik dat de witte zoutliksteen redelijk vlot op gaat met 3 paarden. Ze schrapen hem echt af. hij gaat dan een paar maanden mee. de rode doen ze meestal wat langer over.

ik zou hem dus wel aanbieden, maar niet 1 met een lekker smaakje. Hij is niet bedoeld tegen de verveling. dan kun je beter je krachtvoer rantsoen in een speelbal of tonnetje laten geven en hooi in een slowfeeder er af en toe wat niet/giftige takken neerleggen om te strippen van schors en de twijgjes te eten.

RobRose

Re: voor en tegens Likstenen ? bezigheden stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:01

himalaya liksteen of is dat juist zout? en geen mineraal ? met het ruwvoer wat spelen en moeilijker maken is wellicht een goede optie . nu ligt er zeg maar gewoon een grote bult hooi op de grond , wel precies genoeg naar de behoefte . plus ze krijgen zo nu en dan wat wilgentakken .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:04

Dat is zout, maar die schijnen wel slecht voor het milieu te zijn omdat ze in de bergen gewonnen worden en hierheen gebracht moeten worden. Dat is voor mij een reden om die stenen niet meer te kopen. Volgens mij zitten er maar weinig mineralen in likstenen? Dit vind ik altijd wel een interessant artikel: www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:18

capopjekop dat is is voor mij ook een reden eens verder te kijken .
goede link trouwens hier kan ik wel wat mee ja.
nu nog iets creatiefs verzinnen qua ruwvoer moet ook makkelijk zijn .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:32

Gewoon een hooinet lijkt me het makkelijkst. Je hebt van die vierkante/rechthoekige modellen die je aan de muur kunt hangen.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:49

word die niet kapot gemaakt als hij leeg is :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:52

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:03

Wat een mooie foto zeg bijna zweeds zo met dat hout,
ik ga dat eens proberen ja nu ligt het soms door de hele stal en dan blijft het ook goed bij elkaar .

is het ook makkelijk vullen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:05

Als je de slag te pakken hebt wel. Het ligt ook aan je hooi, gewoon plakjes hooi gaat super makkelijker. Zelf heb ik nu 500 kg balen, dat gaat ook makkelijk, maar nu heb ik hooi dat heel snel uit elkaar valt, dat is wel wat meer gefriemel.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:55

Koop wat goedkope kindervoetballen en gooi die in een hooinet, vinden mijn ponies erg leuk.
Mijn paard is niet zo van het speelgoed en voor hem "verstop" ik stukjes appel - wortel in zijn stal op plekken waarvan ik weet dat hij niet plast en in zijn hooinet stop ik vaak ook stukjes wortel etc.

Aangezien hij het wel ruikt is hij vaak wel even zoet met de appel en wortel uit het hooinet te zoeken.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:20

dat word morgen naar bartsmid en de groenteboer