Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shelley_026

Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 22:29

Hallo,

Zoals de titel al verteld ben ik op zoek naar de juiste stalbedekking voor mijn paard.
In het kort mijn probleem:

Mijn paard stond voorheen 24 uur per dag buiten. Ik verhuisde naar een stal waar ze 's winters binnen stond.
Mijn paard is een luchtzuiger en toen ze binnen stond ging ze opeens ook heel veel drinken en dus veel plassen. Ze stond hier op stro maar dit at ze op en omdat ze zoveel plaste was het geen pretje in stal. Ik ben toen overgestapt op vlas. Dit was ook geen succes haar stal was zo verschrikkelijk nat dat het echt heel smerig werd. Toen weer overgestapt op stro maar het probleem bleef op een gegeven moment liep de urine gewoon het gangpad in op stal.

Dierenarts heeft paard helemaal nagekeken en er werd helemaal niets gevonden. Ze oogt verder ook niet ziek, zit goed in haar vacht etc. Weer verhuisd naar een stal waar ze 24 uur per dag buiten stond maar helaas bleef het velen drinken en plassen. Paard weer een keer laten onderzoeken nogmaals kwam er niets lichamelijks naar voren. Hoogstwaarschijnlijk is het iets psychisch. Naast het luchtzuigen drinkt mijn paard nu heel veel. Ze staat soms gerust 3 a 4 minuten achtereen uit de elektrische drinkbak te drinken. Mijn paard staat nu bij mijn beste vriendin aan huis. Hier staat ze zomers van 's ochtends tot 's avonds buiten en 's winters van 's ochtends tot ongeveer 17.00 uur. In eerste instantie stond ze hier op staltegels met daarop een laag zaagsel. Op een gegeven moment hebben we de tegels eruit gehaald en de urine die eronder vandaan kwam!!! Niet normaal. Ze staat nu dus gewoon op de gewone betone vloer met een klein laagje zaagsel en iedere dag krijgt ze een nieuw laagje. Al doen we er namelijk iedere dag een dikke laag zaagsel in dan kun je dat de volgende dag er weer uit halen omdat het gewoon helemaal doordrenkt is.

Wie kan mij de gouden tip geven voor mijn stal. De winter komt eraan en ik vind het een naar idee dat ze dan op het beton staat met een klein laagje zaagsel terwijl ze ook graag ligt maar ja dat is natuurlijk niet echt lekker op zo'n ijskoude vloer.

Groetjes,
Shelley

Tessebes

Re: Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 00:04

Hoeveel vlas had je in de stal gedaan? Ik zou een dikke laag vlas gebruiken, met daarop een laag stro om te voorkomen dat ze het vlas door elkaar loopt.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 00:16

Krijgt ze kuil of hooi te eten? Mijn verzorgpaard plaste en dronk ook erg veel als hij op stal stond. Elke dag was zn hele stal zeiknat en kon er een hele lading nieuw stro in. Ook was hij vaak aan de dunne en had dus vaak vieze billen, staart en benen. We wisten echt niet hoe dat kwam.

Maar sinds dat hij alleen hooi krijgt i.p.v. kuil is zijn stal elke dag netjes. Natuurlijk wel de normale natte plekken maar niet meer zo smerig als voorheen. Ook is hij niet meer aan de dunne en heeft hij alleen een vieze staart als hij in de modder gerold heeft :P

Wel vervelend zeg, dat er geen echte oorzaak gevonden kan worden..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:26

Ik heb in een natte periode rapsodie/koolzaadstro in de box als onderlaag gehad, wel 3 a 4 pakken in de box de eerste keer zodat je een goede onderlaag hebt. Daaroverheen heb ik een laagje stro gegooid zodat hij wel wat te knabbelen had.

Dit werkte heel goed, de koolszaadstro neemt veel op, eens per week de hele natte plek uit het midden waar hij altijd plast eruit, de boel weer herverdelen en een halve baal erbij en de box bleef prima droog.

De bedoeling is dat er een dikke plak vormt als onderlaag die alles opneemt, je moet dit zoveel mogelijk intact houden.

Wat ik vaak zie is dat de natste en smerigste stallen vaak te weinig bodembedekking hebben zodat er nooit een goede onderlaag gevormd kan worden. Als je begint met een vlasstal of koolzaadstro heb je echt wel 3 a 4 balen nodig de eerste keer. Vaak gebeurd dit niet en dan blijft het een rotzooi. Je kan ook beter 2 per week veel bodembedekking erbij gooien ipv elke dag een beetje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:28

en misschien de electrische watervoorziening afsluiten en emmers aanbieden

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:39

Ik zou idd ook de watervoorziening aanpassen, het overmatiug drinken van water is net zo zeer een verslaving/stalondeugd als luchtzuigen.
Al denk ik wel dat ze dit ook is gaan doen door verveling of zich niet pretig voelen in de huidige situatie al begrijp ik dat je daar wellicht niets aan kunt veranderen.

Zorg voor veel ruwvoer in de vorm van hooinetten zodat ze langer bezig is, eventueel wat speelgoed in de stal.
Verder zou ik stro blijven bijvoeren, dit kun je ook in een net doen, zo blijft het aanbod van ruwvoer en dus bezigheid altijd op pijl.

Als bodembedekking zou je kunnen overwegen om in stalmatten te investeren, hierop doe je dan een dun laagje stro, of zaagsel of net wat jij fijn vind, en als je dat zorgt dat het water gecontroleerd aangeboden word en ze voldoende ruwvoer behoud dan kan dit heel fijn werken voor je paard.

Wil je geen matten, dan zul je veel strooisel in je stal moeten doen, wss overdeven veel om het droog te houden.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:29

Vlas is helaas echt geen optie. Ik heb dit eerder al geprobeerd dan gelijk drie pakken erin en alleen de drollen eruit halen. Eenmaal per week de natte plekken eruit, later iedere dag drollen eruit en natte plekken eruit en weer vlas erbij. Stro erop om te knabbelen helpt niet. Zodra ze op stal staat eet ze achter elkaar het stro op zodat ze na twee uur gewoon op vlas staat omdat het stro op is. Op een gegeven moment kon ik iedere paar dagen een pak vlas erbij doen. Dit was niet leuk 1 omdat de stal echt te vies voor woorden bleef. Hij bleef gewoon hele natte vieze plekken houden en twee het ook een duur grapje begon te worden.

Qua voer krijgt ze al alleen hooi dus geen kuil en luzerne. Luzerne 's ochtend en 's avonds en na het rijden een beetje. Hooi krijgt ze bij ons op stal verdeeld over de dag zo'n 6 keer per dag om lekker bezig te zijn. Maar 's nachts krijgt ze natuurlijk een laatste portie voor de nacht en dan 's ochtends pas weer. Hooinetten etc. heb ik ook al geprobeerd maar mijn paard staat dan net zolang te eten aan het hooinet tot het op is. Dus al gaat ze bijvoorbeeld in de winter 17.00 uur op stal en de laatste ronde 22.00 uur krijgt ze weer hooi in haar net dan is dit bijvoorbeeld na 2 a 2,5 uur op en dan moet ze nog tot de ochtend in haar stal.

De elktrische waterbak in haar stal staat al minimaal ingesteld dat er dus niet super veel tegelijk uit komt. In de bak kan deze niet aangepast worden omdat ze hier overdag met andere paarden staat en die willen natuurlijk ook gewoon drinken.

Stalmatten heb ik ook al geprobeerd maar die nemen op een gegeven moment de urine niet meer op dus stond ze op de stalmatten te soppen.

Het waterdrinken is inderdaad net al luchtzuigen een stalondeugd geworden. Ze wil niet graag op stal staan maar ze kan 's nachts niet buiten blijven + dat toen ze weer even op een stal stond waar ze wel 24-7 buiten stond bleef ze ook zoveel drinken het is echt net als luchtzuigen iets, waar ik bang voor ben, dat ze niet zo snel mee stopt. Luchtzuigen doet ze vooral na het eten om voor mij gevoel een 'vol' gevoel te blijven houden. Met waterdrinken krijgt ze denk ik hetzelfde 'volle' gevoel.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:00

Drink je paard echt veel water of laat ze haar waterbak gewoon overlopen ?
Ons paard heeft enkele jaren geleden een winter op stal gestaan en elke morgen was haar stal een vijver. Aanvankelijk dachten we dat ze zoveel dronk en plaste maar later bleek dat ze gewoon met haar neus de lepel van haar drinkbak induwde en zo het water soms 10 minuten liet lopen.
De staleigenaar heeft haar drinkbak vervangen door een met een vlotter zodat de bak zich maar traag terug vulde als hij leeg gedronken was.
Als ze haar neus gewoon in de bak hield liep er ook geen water bij daar de vlotter hoog bleef.
Na enkele dagen was het opgelost.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:03

@ MarcR, bedankt voor je reactie. Helaas is dit niet het geval bij mijn paard. Ze drinkt echt zoveel. Als ze geen elektrische waterbak heeft drinkt ze namelijk zoveel uit gevulde watertonnen. Wiji hebben dit namelijk ook geprobeerd. De waterbak uit en alleen tonnen met water in haar stal.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:09

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn haflinger. Deze stond altijd op houtvezel maar dat was na een dag al helemaal een vieze natte bende. Hij staat nu op houtpellets, dat neemt echt enorm veel vocht op en is heel makkelijk om uit te mesten. Met een laag houtpellets heeft hij zeker een hele week een droge schone stal.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:27

@ Knaasje. Hoe werkt dat precies met houtpellets is nieuw voor mij heb dit namelijk nog nooit geprobeerd en wat ben je ongeveer per maand kwijt aan de kosten voor deze stalbedekking?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:17

knaasje weet je zeker dat het houtpellets zijn? Als ik erop google zie ik namelijk alleen maar dat het kachel-vulling is :=

Verder lees ik even mee! Ik heb ook zo'n viespeuk op stal. Hij drinkt niet zo overmatig veel dat het de stal uitloopt, maar hij drinkt wel heeeel veel. Vlas moet ik minimaal 2 balen in de week ingooien om het een klein beetje netjes te houden, das geen optie voor mijn portemonnee.
Gehakseld stro (rapsodie) zelfde probleem. En dat vind ik ook niet fijn werken. Dat is fijn spul als de paarden veel stil staan of hun voeten optillen, maar die van mij mengt alles lekker door zn box heen dus dat wordt een grote gore bende.
Ook al verschillende manieren van mesten geprobeerd (potten en elke dag schoonmaken) maar het wordt op alle manieren een zooitje.

Nu staat hij op stro. En hij mest zo ongeloveloos veel dat ik het smerig vind om stro te gaan potten. Dus ik mest hem elke dag uit en doe er dan relatief weinig stro in. Wat ik aan de ene kant heel sneu vind, maar aan de andere kant; wat hij niet ondermest/piest eet hij op! Van de drie plakken die ik erin gooi eet hij er twee op en staat een dag later met een knoeiharde buik ^)
En nu de winter eraan komt vind ik het nog niet eens een wereldramp dat er zo weinig stro in ligt, hij heeft een deken op dus blijft nog wel soort van schoon en als hij bovenop zn eigen mest ligt wordt hij ook niet ijskoud van de grond. Maar van het voorjaar wil ik toch wel een oplossing bedacht hebben, want als de deken afgaat wordt het een ander verhaal. Al gaat hij dan wel weer meer het land op, maar 's nachts wel gewoon binnen..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:21

Watervoorziening aanpassen, want tegen veel plassen werkt bijna niets... (of het zou moeten kunnen weglopen natuurlijk...) Ik ben iig nog nooit iets tegengekomen wat werkt zolang het niet kan weglopen... (stal met een zandondergrond en daarop nog eens rubberen matten/vlas/stro?) Dan kan het ook nog in het zand trekken en als er geen beton onderligt, dan heb je misschien kans :p (tot het veel gaat regenen :'))

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:26

Een uitloopstal *D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:27

jadeken schreef:
Een uitloopstal *D

Die van mij plast dan nog het liefst in zijn stal :')

Maar is het drinken uit verveling? Kan dat?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:27

Daar heb ik ook wel aan zitten denken, zand. Maar helaas heb ik niet de mogelijkheid om mijn stalvloer eruit te trekken :+ en van stal verhuizen wil ik niet. Zeker niet voor zoiets :=

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:30

Kun je geen "lagen" systeem bouwen? (is niet handig met schoonmaken..) maar dat je een ondergrondje van iets wat goed vocht opneemt, daarboven matten met gaten erin, zodat het natte "weg kan lopen" zonder dat er doorheen gelopen gaat worden?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:32

Lynn_Nikita schreef:
en misschien de electrische watervoorziening afsluiten en emmers aanbieden

hier dacht ik idd ook aan ja...
niet de bodembedekking aanpakken maar aanpakken waar het mee begint...
en zorgen dat ze afleiding heeft in dr stal dmv speelgoed(wel regelmatig afwisselen anders wordt t saai),
zout/mineralenblok, lik-it met bal en noem maar op...
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 17-10-12 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:38

Ik weet dat vrij zeker, mijn pony staat erop en mijn vader produceert beide. ;)
De wittere korrels zijn voor de stal, bruine voor de kachel.
Ik weet niet wat het kost, ik zal het eens vragen, volgens mij is het goedkoper dan houtvezel.

Het wordt volgens mij veel in Amerika gebruikt, als je bijv. op wood pellets zoekt zie je veel voorbeelden.
Het zijn dus korrels welke echt enorm veel vocht opnemen en dan uitzetten. Dus naar een paar dagen zijn die korrels voor een groot deel uitgezet en ziet het er zo uit, mits je de drollen er regelmatig uithaalt. :D En af en toe wat nieuwe korrels erbij gooien.

Afbeelding

Bij mijn andere pony, die schoon is gooi ik altijd op de plek waar hij altijd piest een zak eronder, de rest houtvezel. :j
Laatst bijgewerkt door knaasje op 17-10-12 15:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:38

Weet niet of dat werkt watervoorziening aanpakken... die van mij staat heel de dag in de wei, maar die plast pas als ie op stal staat :') Maar normaal zou het probleem aanpakken natuurlijk het handigst zijn, wel meer werk dus of het ook "mogelijk" is...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:42

Serendip90 schreef:
Weet niet of dat werkt watervoorziening aanpakken... die van mij staat heel de dag in de wei, maar die plast pas als ie op stal staat :') Maar normaal zou het probleem aanpakken natuurlijk het handigst zijn, wel meer werk dus of het ook "mogelijk" is...

op de wei kunnen ze veel drinken op stal de watervoorziening aanpakken dat ze daar weinig tot geen drinken meer heeft dan blijft ze ook niet plassen want als de blaas leeg is blijft t leeg he ;)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:47

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:54

Mendy_Zabbel schreef:
Serendip90 schreef:

op de wei kunnen ze veel drinken op stal de watervoorziening aanpakken dat ze daar weinig tot geen drinken meer heeft dan blijft ze ook niet plassen want als de blaas leeg is blijft t leeg he ;)

Ik vond het heel vervelend met emmers werken :$ ik was altijd bang dat ie dan dorst zou hebben (terwijl een nachtje zonder water makkelijk moet kunnen :')) Maarja, wij waren toen ook afhankelijk van verzorgsters die nog wel eens vergaten buiten de drinkbakken bij te vullen (n)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:46

Hmm knaasje het ziet er wel heel goed uit. En hoe doe je dat met afvoeren? Komt de mestboer dat gewoon ophalen?
Ik zou het eigenlijk eens in een stal willen zien. Waar woon je/woont je paard? (oh en voordat ik mezelf ongevraagd uitnodig, mag dat wel? :P)

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:25

Hier gebruiken we ook een soort van houtpallets. Het is van het merk Tierwohl en het zijn gedroogde houtkorrels die enorm veel vocht opnemen. Je moet wel zorgen voor een goede dikke laag in de stal en alleen de hele natte plekken verwijderen. Het lijkt haast op een kattenbak verschonen :)
Het scheelt ons ook enorm in de hoeveelheid af te voeren mest.