Paard kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoedb

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:39

Hoi iedereen!

Ik rijd al enkele jaren paard en nu denk ik serieus na over het kopen van een paard. Ik zou dit 's winters op een stal in een boerderij zetten (ik heb al een adres) en 's zomers op een wei.
Nou wil ik toch eens weten wat daar allemaal bij komt kijken & ik probeer het eerst eens via deze weg. Ik weet echt nog niet veel tot niets over het verzorgen van een paard.

- hoe zit dat met het eten? moet je eten bijgeven als het paard op de weide staat? als het in een stal staat, hoeveel & welk voedsel dagelijks?
- hoe vaak ongeveer bij de hoefsmid?
- hoe zit dat met ontwormingen en zulke dingen?

Ik weet het, veel vragen, en ik schaam me er heus wel voor dat ik dit allemaal nog niet weet :o
Als je een antwoord hebt op één van deze vragen, deel het dan met me aub!

Groetjes,
Zoë

Dees

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:50

Het is in ieder geval verstandig om éérst meer kennis over paardenverzorging te verkrijgen alvorens een paard te kopen.
Mijn tip aan jou: zet het dier op een pensionstal waar meerdere pensiongasten staan. Van iedereen kun je wat leren en op zo'n pensionstal gaat het razend snel.

Hoefsmid: iedere 8 weken
Ontworming: minimaal 3x per jaar, in samenwerking met de dierenarts
Enten: minimaal 1x per jaar

Eten: minimaal 3x daags. Veel ruwvoer maar krachtvoer niet helemaal overslaan ivm vitamines en mineralen.
Weidegang klinkt mooi, maar je moet wel borgen dat er ook gras staat na droogte of dat het gras nog voedingswaarde heeft in het najaar en bij natte periodes. Vandaar: pensionstal. Daar zitten mensen met (vooralsnog) iets meer verstand van paarden dan jij.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:53

Misschien kun je eens een week als vrijwilliger op een stal werken, om al het verzorgen en voeren te leren. En natuurlijk de tutige vraag die ik als 16 jarige eigelijk niet mag stellen, wat vinden je ouders hiervan? Kunnen die helpen? Weten die iets van paarden af?

Zoedb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:54

Bedankt voor de reactie, dit heeft me echt geholpen! Ja die boerderij waar ik het over heb staan ook andere mensen hun paard en is er ook een rijpiste, dus dit is ideaal. Ik denk er nog over na, het idee is nog erg pril :)

Zoedb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:55

aan DeSprinkhaan: ja mijn ouders weten hiervan, maar het is allemaal nog niet voor dit jaar, àls het er al van komt :) ik wil gewoon eens zeker weten wat er allemaal aan vasthangt omdat mijn ouders niets van paarden weten!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:56

Zorg er wel voor dat je een flinke spaarpot achter de hand hebt, 2000 a 3000 euro zeker. Dit in verband met de dierenartskosten die flink in de papieren kunnen lopen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:12

Ik heb destijds veel geleerd van verzorg/bijrijdpaarden. Dan leer je ook veel over de dagelijkse omgang, ziekten herkennen en verzorginng bijvoorbeeld. Grote aanrader voor je een eerste paard koopt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:15

Mag ik vragen waar je woont? Ongeveer dan ;)

Zoedb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 19:23

BaileyMix schreef:
Mag ik vragen waar je woont? Ongeveer dan ;)

Ik woon in België haha :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:17

Oh dat is niet echt in de buurt :P

Maargoed, even je vragen beantwoorden ;)

- Hoe zit dat met het eten?
Ligt eraan waarvoor je het paard gaat gebruiken. Ga je er de sport mee in, recreatief, endurance, grasmaaier etc ;) Ook uiteraard wat voor paard het is, Shetlander, KWPN...

- Moet je eten bijgeven als het paard op de weide staat?
Dat ligt eraan hoe groot je weide is, welk soort en hoeveel gras er staat en in welke tijd van het jaar. Zomers op een volle wei zul je in ieder geval geen ruwvoer hoeven bijvoeren, rijdt je erg fanatiek misschien wel wat krachtvoer voor de nodige mineralen en vitamientjes. 's Winters is de wei vermoedelijk kaler en in ieder geval het gras minder voedzaam. Dan zul je goede kwaliteit ruwvoer bij moeten voeren, en wat krachtvoer.

- Als het in een stal staat, hoeveel & welk voedsel dagelijks?
Sowieso niet 24/7 op stal zetten, ook niet 's winters. Doe je dat toch, adviseer ik om vooral veel ruwvoer (hooi, geen kuil) te geven en geen krachtvoer. Een liksteen voor de mineralen en eventueel een supplementje voor de vitamines, maar geen echt krachtvoer als bix want dan heeft 'ie veel te veel energie. Stal is echt enorm saai en geestdodend voor een paard, dus als je toch al besluit je paard op stal te zetten zorg dan dat hij in ieder geval zo veel mogelijk zo lang mogelijk hooi heeft. Eventueel door een slowfeeder/hooinet.

- Hoe vaak ongeveer bij de hoefsmid?
Ongeveer eens in de 8 weken, als je geen ijzers hebt.

- Hoe zit dat met ontwormingen en zulke dingen?
Ontwormingsspuiten moet je halen bij je DA, op recept. Je moet niet telkens dezelfde want dan worden de wormen er resistent tegen. En ook goed ijken voor welke type wormen, je hebt bloedworm, lintworm etc.