Hoe zit dat eigenlijk met die koeien...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Hoe zit dat eigenlijk met die koeien...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:51

Beetje blonde vraag misschien hoor... maar bij ons staan de koeien gewoon dag en nacht buiten en ofcourse zonder dekentje :D
Hebben koeien geen last van kou/regen? Ik zie ze nou ook niet bepaald met lange dikke vacht rondlopen... }:0

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe zit dat eigenlijk met die koeien...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:51

mijn pony's staan ook dag en nacht buiten zonder dekentje hoor :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:53

koeien hebben een hele dikke vetlaag dus hebben het minder snel koud.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:54

Daar had ik het toevallig laatst nog met een vriendin over.

Als er een paar koeien in de regen in de wei lopen hoor je er niemand over maar staan er een stel paarden dan word het vaak meteen ziellig gevonden :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:55

In canada lopen de melkkoeien bij -40 nog gewoon buiten :) ze kunnen dus wel wat hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:56

Als het regent gaan ze lekker bij elkaar staan :')
Bij ons zijn ze weer naar binnen trouwens.

@ marjanb: ja zo maken ze frozen yoghurt :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:56

Haha of milkshake ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:58

koeien hebben het het liefste -20 dan + 20 graden
regen hebebn ze ook een hekel aan, vooral als het gras op is.(niet helemaal op, maar korter dan anders en minder voeding)

Bij ons gaan in november de pinken weer naar stal (met heel bar weer in oktober al.)
De melkkoeien staan snachts op stal, en per dag bekijken we of we ze binnen houden. maar eenmaal binnen gehouden is hele winter binnen blijven. meestal ook eind oktober dat ze op stal blijven tot april.

We hebben ook een weide met schuilstal waar ze bijgevoerd worden deze pinken blijven vaak wel hele jaar buiten maar je ziet vaak dat ze toch wel veel in de stal staan.

Goh het zijn net paarden ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:58

Koeien maken overigens ook wintervacht aan. Toen ik vroeger, heel lang geleden, mijn paarden bij een melkveehouder had staan, gingen de koeien eind van de herfst voor de hele winter op stal, en werden dan allemaal geschoren, omdat ze het anders veel te warm zouden hebben. Over het algemeen staat het melkvee 's winters allemaal binnen, en zijn het de vleeskoeien die 'ruig' gehouden worden. Melkvee heeft niet veel reserves om zich warm te houden, en alle geril en kou kost melk en dus geld.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:59

nee hoor is niet zielig, onze pinken (jonge koeien die nog geen melk geven) lopen ook nog buiten.
melkkoeien staan wel op stal, maar dat is meer handig voor ons en anders word het land zo vertrapt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 11:09

Ik veronderstelde ook niet dat het zielig is. Ik vroeg me gewoon af hoe dat zit met hun warmte regeling... dat ze warm blijven door hun vet lijkt me inderdaad een logische verklaring.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:11

Ibbel schreef:
Koeien maken overigens ook wintervacht aan. Toen ik vroeger, heel lang geleden, mijn paarden bij een melkveehouder had staan, gingen de koeien eind van de herfst voor de hele winter op stal, en werden dan allemaal geschoren, omdat ze het anders veel te warm zouden hebben.

:j Ik heb ook koeien moeten scheren toen ik stage liep bij een melkveehouder, lang geleden. Ze krijgen inderdaad gewoon een wintervacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:11

De vleeskoeien bij ons op stal hebben swinters gewoon toegang tot buiten met inloopstal.
Ze kunnen een dikke vacht aanmaken inderdaad. Meestal als het regent zie je ze wel naar binnen gaan trouwens en zodra het droog is weer naar buiten :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:13

Nikass schreef:
Ik veronderstelde ook niet dat het zielig is. Ik vroeg me gewoon af hoe dat zit met hun warmte regeling... dat ze warm blijven door hun vet lijkt me inderdaad een logische verklaring.

en door hun wintervacht :) werkt net als bij paarden eigenlijk.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:15

Die van ons lopen nog met sneeuw buiten...wat zeg ik ze zoeken de kou juist op :))
Ze hebben wel een hekel aan regen om dat gebied zijn het net geiten, 1druppel regen en ze staan al binnen.
Maar voor rest merk ik alleen bij een zieke koe dat ze het koud heeft soms en bij ons gaat er dan een oude deken op.
Maar dan staan ze ook in het strohok.
Ibbel: het ligt eraan welke soort melkkoe.
Wij heben dubbelkoe,dus die spekjes zat om zich warm te houden en geven alsnog goed melk.
Plus als je er genoeg voer in stopt kunnnen ze degelijk goed warm houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:18

Wij hebben van die hooglander beesten met enorm dikke vachten. Die krijgen het echt niet koud hoor 's winters buiten. Wel hebben we een schuilhok voor ze.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:21

Ze hebben een heerlijke dikke vetlaag, en maken een wintervachtje aan.
Maar mijn oom en ik halen ze snachts wel naar binnen. Dat is ook makkelijk, zo voor het melken uit.
Dan staan ze klaar in de stal en lopen ze na het melken door naar de nachtstal. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:27

Ik heb bij een koeienboer gestaan en die zei altijd dat de koeien slecht tegen regen konden in samenwerking met kou.Daar gingen de koeien altijd s'nachts naar binnen en s'winters bleven die binnen.Hij fokte kalveren voor de verkoop.Zolang de kalveren niet verkocht waren liepen ze ook bij mama op de wei

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:35

Koeien kunnen beter tegen kou dan tegen warmte.
Hier lopen de melkkoeien ook nog gewoon buiten (met de mogelijkheid naar binnen te kunnen als ze willen).
Zodra het te nat wordt, gaan de koeien op stal, zodat het grasland gespaard wordt. Vorig jaar hebben ze tot november nog buiten gelopen.
De kalfjes doen we wel dekjes op (staat echt superschattig) voor foto's moet je maar eens op mn facebookpagina kijken (zie mn onderschrift)