Paard alleen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snorro

Paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 20:48

Hoi Bokkers,

Ik zit met een heel vervelend probleem wat ik graag kwijt wil. Wij hebben aan huis onze stal, weide en bak. We hebben altijd paarden gehad, maar ze stonden nooit alleen. Ik heb sinds zo'n 2 jaar weer een paard, maar ze staat alleen. Nuja, op dit moment niet helemaal omdat er in de wei naast een een grote groep jaarlingen staat. In haar eigen weide staat ze dus wel alleen. Dit is niet mijn keuze. Ik wil graag voor haar een weidemaatje zoeken, maar mijn vader is het gene waar ik tegen aan loop. Hij wilt dit dus absoluut NIET. Zijn reden is dat het gezeur zou zijn als ze dan samen naar de weide gebracht moeten worden!? Ik vind dit persoonlijk de grootste onzin, maar er tegen in gaan heeft geen zin aangezien die echt een plaat voor zijn kop heeft. We hebben er gewoon de ruimte en het geld voor (ik betaal alles zelf, hooi krijgen we van mijn oom) en daarom steekt het me ook zo dat mijn vader zo egoïstisch denkt. Het kost hem namelijk moeite. Ik kan het niet weer aan zien dat mijn paard straks weer alleen staat als die jaarlingen weg zijn.. Ik vind het nu al helemaal niks dat ze alleen op stal staat, maar ze heeft gelukkig nog een soort van vriendjes aan de groep jaarlingen. Ik weet dat een paard een kuddedier is enzovoort, maar ik had voor de aanschaf van mijn paard nooit gedacht dat dit een probleem zou zijn omdat onze paarden thuis nooit alleen hebben gestaan. Boos worden helpt niet, gewoon op een normale manier het er over hebben helpt niet. Ik heb ook al verschillende pagina's van internet uitgeprint waar op staat dat een paard niet alleen kan zijn en die aan hem laten lezen, maar dat hielp ook niet. Ik weet niet wat ik hier mee moet! Ik wil mijn paard niet weg doen, maar ik vind het zo ontzettend sneu. Hebben jullie misschien ideeën wat ik hier mee moet? Ik ben namelijk echt ten einde raad.

Rider01

Re: Paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:49

Kan ze niet bij de jaarlingen staan dan? Je zou het eens kunnen vragen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:51

Een vriendin die haar paard bij jouw stalt? Misschien schrikt het jouw vader dan minder af, omdat het niet jullie eigendom is? Ik probeer maar mee te denken.. moeilijke zaak.
Ik ben ook absoluut geen voorstander van paard alleen te houden, maar als het echt niet anders kan, zijn voor sommige paarden een paar maanden wel te overbruggen. Met andere kan je dit natuurlijk helemaal niet doen.. Succes!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:51

Dus hij wil geen moeite doen om 2 paarden naar buiten te brengen. Doe je het toch lekker zelf?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:52

Je schrijft: "het kost hem namelijk moeite" , betekent dat dat je vader je paard verzorgt ?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:55

Een stal verhuren aan iemand die zelf zijn paard buiten en binnen zet? Maar wel naast jouw paard en in de wei bij jouw paard staat?

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:55

zelf zou ik zeggen ( als het kan ) koop 1 mini / shet of 1 pensioen paardje en zet die met een schuilstal op het land :+
kan jouw paardje ook dag + 'snachts op het land

en als het een kleintje is, is er toch geen probleem? zet ze anders zelf buiten

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:58

Het paard van een vriendin of anders een leuke 'pensionklant' zoeken? Is het voor je vader inderdaad niet nog een extra beest erbij, en wellicht kan je hem overtuigen door het feit dat diegene dan helpt met de verzorging, dat je altijd iemand achter de hand hebt als jullie een keer weg willen, eventueel een vergoeding vragen voor de stalling dus wat extra centjes voor je vader? Hoe denkt je moeder er over? Mijn vader wilde ook NOOIT een beest erbij, werd altijd ruzie. M'n moeder wachtte dan altijd een goede dag af (bij voorkeur vrijdag als m'n vader goedgehumeurd was want weekend :P) en dan haalde ze het dier gewoon als m'n vader er niet was. Kwam m'n vader thuis, eerste reactie was natuurlijk 'ik heb toch nee gezegd!,' maar daarna vond ie het toch altijd wel gezellig/schattig. Een lief klein shetje 'adopteren,' misschien de leefomstandigheden van de shet wat dramatiseren? Hij kreeg geen eten, stond altijd in de regen zo zieluuuggggg ;) Vaders doen altijd zo stoer, maar je kan 'm hebben, ik voel het!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:59

Ik denk dat als TS de mogelijkheid had om ze zelf buiten te zetten, dat ze dit wel deed.
Is er niet iemand anders die op je vader in kan praten? Iemand die zelf ook een paard heeft en idd misschien bij jullie kan stallen? Misschien dat er dan betere afspraken over te maken zijn? En als er geen anderen op jullie terrein gewenst zijn, dan houdt het denk ik wel een beetje op. Ik vind het een moeilijke situatie. Daarom zou ik op zoek gaan naar iemand naar wie je vader vaak luistert, met wie je vader goed kan praten. Misschien dat dat helpt?
Succes in ieder geval.

Edit: ik zie dat hierboven hetzelfde gedacht wordt ;)

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:03

@Shirley& Bo_Cassey; Mijn vader zet mijn paard nu 's ochtends buiten als ik naar school ga. Ik heb al gezegd dat ik het ook zelf wil doen. Als ik daar niet de moeite voor op kan brengen had ik geen paard moeten nemen he! Maar dat overtuigde hem ook niet.

@Rider01; Die jaarlingen zijn niet van ons. Die zijn van verschillende mensen uit de omgeving, een kennis van ons verhuurd dat land en daar kunnen die jaarlingen dus samen in opgroeien. Het is niet ons land, en er zit nog een sloot tussen. Die jaarlingen gaan ook binnenkort weer weg helaas.

@Kirrr; Ik heb geen vriendinnen die een paard hebben en nog geen stalling hebben, of uberhaupt een paard hebben. De meesten vinden paarden niet leuk haha.

De optie van de stal 'verhuren' kan ik wel is bij hem neerleggen, maar daar moet ik dan wel het goede moment voor afwachten. Mijn moeder leeft niet meer, maar dat was ook een paardenmens dus die had dit absoluut niet geaccepteerd. Dan was dit probleem er ook niet geweest haha, dat weet ik zeker. Woensdagochtend komt de hoefsmid. Ik kan het hier wel even met hem over hebben, misschien dat die er wat van kan zeggen.

Bedankt voor jullie reacties.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:10

Oh en mijn vader is helaas niet gevoelig voor zielige verhalen over shetlandertjes in de blubber, te mager enzv. Hij is boer, als ik nu aan kom zetten met een shetlander brengt ie hem per direct naar de slacht ben ik bang. Voor hem is een paard niet meer dan een varken of een koe.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:21

Dat werkt ook niet ... je moet een man altijd het idee geven dat hij de beslissing neemt ;)

Maar 's morgens gewoon voor dag en dauw opstaan, paardje doen en hem een handje helpen ?

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 22:10

Haha, ja daar ben ik ondertussen ook wel achter.

Ja ik ga vanaf nu maar zelf het initiatief nemen en zelf m'n paard 's ochtends buiten zetten. Dan weet ie in ieder geval wel dat ik er wel wat vroeger voor op wil staan, dat was al zo maar goed misschien denkt hij van niet ofzo.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:21

mischien een pensionpaard waarvan die baas de beide paarden buiten zet? Dan hoeft je vader er helemaal niks meer aan te doen en is het een win win situatie :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:25

Snorro schreef:
Haha, ja daar ben ik ondertussen ook wel achter.

Ja ik ga vanaf nu maar zelf het initiatief nemen en zelf m'n paard 's ochtends buiten zetten. Dan weet ie in ieder geval wel dat ik er wel wat vroeger voor op wil staan, dat was al zo maar goed misschien denkt hij van niet ofzo.

Verstandig !
Jouw vader is er misschien ook eentje van geen woorden, maar daden en als hij er dan qua werk niks bij inschiet, zal hij wel bij draaien ...

Niks pushen, dat werkt alleen maar averechts :))

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 22:32

Ik ga m'n best doen haha, heb er een hoop voor over. Een pensionpaard is ook wel een goed idee, en dat zou ik zelf ook heel leuk vinden. Ik ben nu eigenlijk altijd alleen, is ook niet heel gezellig. Dat ga ik ook voorleggen. Bedankt voor de reacties. Was al bang dat ik van alles aan m'n hoofd gesmeten zou krijgen omdat ze alleen staat :o maar dat valt gelukkig mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:49

Je doet toch je uiterste best om een oplossing daarvoor te vinden ?

Een pensionpaard zou voor jou en je paardje ook leuk zijn, maar ik ben eigenlijk een heel klein beetje bang dat je vader dat toch niet zo'n goed ideetje zal gaan vinden ... zitten ook heel wat haken en ogen aan, hoor, dan liever een beestje van jezelf erbij :)*

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 23:34

Jep, maar ik had de zoekfunctie al gebruikt en toen schrok ik wel een beetje. :=

Ja dat wel. Moet je ook maar net geluk mee hebben. Net als met een verzorgers. Ik ga het allemaal maar is laten bezinken en dan een manier verzinnen hoe ik het beste kan vertellen.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:58

Ik had met mijn paard hetzelfde probleem, stond ook alleen, maar daarnaast is een manege, dus kon ze wel naar andere paarden kijken, maarja, daar had ze niet zoveel aan natuurlijk, ik had al vaak gezeurd om een bijzetpony, maar het mocht niet, maar toen ze een maagzweer kreeg door de eenzaamheid en de stress dat andere paarden waren weggegaan (er stonden eerst andere paarden, maar die gingen weg), toen mochten we een pony kopen, want zo'n probleem wilden we niet meer :) Dus nu een welsh b-pony erbij *\o/* maar in jou geval zou ik een kleiner diertje erbij halen als soort gezelschap, geitjes, schaapjes, minishetlandertje misschien, ezel ofzo....

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:21

Zeg misschien tegen m, dat je begrijpt dat t hem lastig lijkt, maar dat je het een maand wil proberen en als je vader t dan echt niks vindt je de pony weer te koop zet.......?