hoeven krabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bimiap

hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 00:20

Doe je dat dagelijks?
Voor het rijden? Of na? Of allebei?
Is het echt nodig? En waarom?

Ik heb ooit (in een grijs verleden) eens geleerd om het voor het rijden te doen, want je haalt dan de mest uit de hoeven en dat 'vreet' aan de hoeven. Na het rijden (in de bak) hoefde het niet, want het zand beschermde de hoeven tegen urine ed uit de mest.
Nu zie ik vaak dat ook na het rijden de hoeven uitgekrabd worden, maar ik vraag me af of dit echt nodig is.
Na een buitenrit check ik natuurlijk altijd de hoeven op steentjes ed.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 01:37

Dagelijks, voor en na 'activiteit'. Of dat nu rijden, wandelen of longeren of wat anders is.
Het mest-verhaal gaat trouwens sowieso niet op hier, paard staat dag en nacht in de weide.
Waarom? Paar weken terug vond ik nog een schroef van een paar centimeter in een hoef. Gewoon ergens in de weide opgelopen blijkbaar. Zelfde kan gebeuren met glas, steentjes en andere troep.
Ik vind het een hele kleine moeite, liever een keer overbodig de prut eruit wippen dan missen dat paard met iets in z'n hoef rondloopt.

Petra_O

Re: hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 02:08

Bij mijn oudje deed ik het elke dag en eigenlijk altijd voor het rijden. Nooit over nagedacht waarom eigenlijk... alleen na een buitenritje deed ik het nog een keer, omdat ze nog wel een steentjes mee wilde nemen.
Mijn jonkie moet eerst nog leren voetjes geven :D.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 02:43

Paard staat dag en nacht op de weide, als er geen aanleiding is controleer ik het voor de arbeid niet, na de arbeid wel controleren, als er alleen zand in zit lekker laten zitten, mest haal ik er wel uit, en als we op buitenrit maak ik ze schoon met de borstel dat ik kan zien of er geen steentjes in zijn blijven zitten.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 05:48

HijadelaLuna schreef:
Paard staat dag en nacht op de weide, als er geen aanleiding is controleer ik het voor de arbeid niet, na de arbeid wel controleren, als er alleen zand in zit lekker laten zitten, mest haal ik er wel uit, en als we op buitenrit maak ik ze schoon met de borstel dat ik kan zien of er geen steentjes in zijn blijven zitten.

Ik doe precies hetzelfde. Paard staat alleen niet 24 uur op de wei. Ik check de hoeven wel vaak voor het rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:21

alleen voor en na een buitenrit, verder staan ze de hele dag buiten.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:34

Haha ik krab ze nooit uit.. Alleen nu als oefening bij mijn fries omdat ze niet zo braaf is bij de hoefsmid maar verder niet.
Als je ze uit stal haalt lopen ze het er vanzelf uit.. En als ik hoor dat er een steentje in zit dan haal ik hem er wel uit, maar ik ga niet standaard de hoeven uitkrabben. Ik laat ze gewoon met rust en alle paarden waar ik mee rijd hebben nog nooit ergens last van gehad. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:37

Ik krab elke dag voor en na het rijden.
Voor om de overtollige eventuele mest eruit te halen, en te controleren op oneffenheden.
En na om evt steentjes eruit te halen.
Mijn smid merkt het verschil als ik een tijdje nalatig ben geweest ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:40

ik denk zo'n 4 keer per dag
smorgens voordat hij de stapmolen ingaat en als hij er uit gaat
en smiddags / savonds voor het rijden en na het rijden in de bak anders loopt hij de gang vies

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:47

Zodra hij uit stal gaat krab ik zijn voeten. Anders kan ik heel de dag gaan lopen vegen. Het is goed voor zijn hoeven, maar ook om het terrein netjes te houden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:49

Paar keer per week en soms een hele week niet. Eigenlijk alleen als ik mijn paard ga poetsen of rijden. Na het rijden eigenlijk nooit.
Vindt het niet perse nodig om ze elke dag te doen omdat er meestal toch niet veel inzit. Mocht ik nu iets opmerken aan het paard bv kreupel is dat wel het eerste wat ik doe even hoeven nakijken.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:53

Ik doe het ook voor en na het rijden. Voor het rijden komt er vaak mest en aarde uit van de wei. Na het rijden zand en van die vezels van de bak. Ik vind het een fijn idee dat ik zeker weet dat zijn hoeven schoon en droog zijn en er geen steentjes e.d. In zitten! Bovendien heb ik ze zo i.i.g. Een keer per dag goed bekeken :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:01

Voor hetrijden in de bak en alleen na het rijden bij een buitenrit

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:12

Eigenlijk alleen na een buitenrit. Voor een buitenrit nooit, de modder beschermt de zool tegen scherpe stenen etc.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:53

Ik ga me aanwennen om het elke keer voor het wandelen te gaan doen, want we moeten hier een klein bultje af en gisteren gleed ze dus weg, doordat er mest in haar hoef zat.
Als we terug zijn even met het borsteltje...
En elke dag even controleren....

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:43

voor en na het rijden

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:49

Ik doe het eigenlijk alleen voor het rijden,maar nu ik erover nadenk vind ik het idd best logische
om het ook na het rijden te doen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:54

Voor en na, omdat je soms niet zeker kan weten of ze ergens in hebben gestaan. Deed ik uit automatisme al jaren, maar sinds ik na een buitenrit een keer glas erin heb gevonden neem ik helemaal het zekere voor het onzekere.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:12

Ik deed het altijd voor het rijden en na een buitenrit controleerde ik ze goed op steentjes of dergelijks

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:56

Voor en na het rijden. Dan controleer ik ook meteen het ijzer.