hoe efficiënt droogstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

hoe efficiënt droogstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:50

Ik heb een nieuw verzorgpaard die 24/7 buiten staat, en ik heb dus niet de mogelijkheid om hem op stal te zetten. Er is wel een schuil stal, maar dan kan de rest van de paarden daar niet in komen en er is niemand om hem dan weer 'vrij' te laten. Een deken gaat dus ook niet want er is niemand om het deken eraf te halen. Ik kan er ook wel op wachten, maar liever ga ik dan gewoon met hem wandelen.
Aangezien ik graag goed naverzorg wil ik hem dus droog stappen, morgen ga ik voor het eerst alleen rijden en het is dan dus mijn verantwoordelijkheid. Dus droog stappen hoe doe je dat:')?

kan ik voor ik terug op stal ben al afstappen en het laatste stuk ernaast lopen, of heeft dat geen/weinig nut?
moet ik hem met blote rug uitstappen of eerst het zadel erop laten, of een deken opdoen?
helpt het om hem eerst met schoon water af te sponzen?
Helpt het om hem eerst af te drogen met een handdoek?
en wanneer is die 'droog' genoeg voor de wei?
en wat doe ik als we zijn natgeregend? of als het regent, want ja, dan heeft het niet zo veel nut natuurlijk :').
en heb je nog meer tips?

in ieder geval bedankt!, ik voel me echt een kneus nu trouwens.
(je hoeft mijn vragen niet letterlijk te beantwoorden, maar gewoon een uitleg hoe jij het altijd doet is ook al heel fijn:) )

Juangi

Re: hoe efficiënt droogstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:53

Droogstappen kan lang duren, omdat door de speciale haren van het paard de zweetdruppels van de huid naar de top van de haren worden verplaatst. Op de huid zijn ze dan wel droog, maar de haren dus niet.

Ik zou zeggen, stap flink uit en wrijf daarna na met een handddoek voor de zekerheid.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:56

oke, maar ik neem aan dat als ze op de huid droog zijn, dat dan de risico tot echt kouvatten niet echt heel groot meer is. want daar ging het mij een beetje om.

dus dan zou het 'dom' zijn om het nog met schoon water af te wassen denk ik? anders neem ik een thermosflesje warm water mee.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:57

Jaaa, zolang de huid maar droog is. Verder controleer de singelplek en tussen de voorbenen even, dat is vaak ook een goede indicator omdat het minder snel droogt (is mijn ervaring)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:49

oke super bedankt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:12

Ik denk dat het eerste deel van deze link een goed antwoord geeft op je vraag, met verklaring :)
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Mijn paard staat ook 24/7 buiten met een flinke vacht.
Ik doe in de wintermaanden iets rustiger aan en doe gemiddeld wat meer stapwerk. Vooral omdat hij het met zo'n dikke vacht juist erg snel veel te warm krijgt als hij aan het werk gaat, maar niet persé om het zweten.
Als de huid droog is mag hij best nog klammig zijn als hij de wei weer opgaat na een rit.
In de wintermaanden kom ik praktisch niet aan zijn vacht. Hij is mooi waterdicht, wil ik graag zo houden. Dus met een grove borstel (zo'n massageborstel of iets) even de viezigheid van de vacht en meer niet. Van het voorjaar valt er weer genoeg te poetsen als de vacht er weer afmoet :D

Water en afdrogen doe ik juist niet, denk dat je daarmee juist de mooie vachtwerking (het drooghouden van de huid) tegenwerkt.
Stuk ernaast lopen tijdens het uitstappen kan zeker, doe ik vaak na een lange rit (zomer en winter), en zonder zadel is natuurlijk altijd lekker uitstappen. En inderdaad, de vacht droogt dan ook waar het zadel heeft gelegen sneller.
Regen doe je bijzonder weinig aan! Gewoon, netjes uitstappen en paard weer in de wei.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 23:21

het is helemaal duidelijk!.

super bedankt, dat gaat morgen wel goedkomen denk ik.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:01

Hier al jaren buitenpony's , idd zijn ze vaak erg nat na het rijden , en na een tijdje stappen , voelen ze juist natter aan , omdat idd het nat naar het uiteind van de haren wordt getranporteerd. Op de huid zijn ze dan wel droog , dus droogstappen gaat je niet lukken , maar koud stappen wel , als ie helemaal is afgekoeld , ka ie zo de wei weer op .
Hoewel ik het bij - 10 nog steeds geen fijn idee vind om ze dus op het oog nat in de wei te zetten , is het nog altijd goed gegaan , geen zieke pony's en ook hebben ze het niet koud , we proberen ze wel altijd te laten rollen in het zand , maar als het vriest is ook het zand hard , dus dat gaat niet altijd .
Voor onze pony's is het dus geen probleem , maar ze hebben dan ook nooit een dek op en worden ook nooit geschoren .
Zolang ze ruwvoer kunnen eten [ gras /hooi , houdt dat ze warm .