Weide nat en stukgelopen, uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileen92

Weide nat en stukgelopen, uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:15

Hey Hallo,

Mijn eerste berichtje op bokt.nl en ik heb meteen een vraag. Mijn paarden staan op een weide van ongeveer 4000M2 het gehele jaar door.
De weide is op dit moment ontzettend nat en word langzaam aan ook al steeds meer stuk gelopen (geen probleem) ze gaan nu nog geregeld op de weide, als we een tijdje verder zijn en er ligt stro in de stal zullen ze meer daar mesten en zullen ze bij de stal blijven. Maar hoeveel voedingswaarde heeft de weide op dit moment nog? Doordat de weide zo nat is word de weide snel slechter en zijn er overal modderplekken van het glijden. Normaal doe ik één keer per week de weide mesten maar heeft dit nu nog wel zin? Ik denk dat ik namelijk me de tijd ga besparen als het gras toch bijna geen voedingswaarde meer heeft en er toch al bijna geen gras meer over is, ook trek ik met dit mega natte weer heel veel gras mee uit. Dit betekend dan natuurlijk wel dat ze een tijdje als ze nog op de weide gaan met meer mest in hun weide lopen.

Jibbel

Re: Weide nat en stukgelopen, uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:20

De voedingswaarde in het gras is niet meer zo hoog nu, je moet alleen opletten dat het gras nu veel suiker kan bevatten, zeker als het extreem kort is.
Het mesten van je wei heeft altijd zin, ivm wormbesmetting.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:24

Dan zou ik juist vaker de mest uit de wei halen, als het er nog geen dagen ligt kan je het makkelijk met de mestboy weghalen en blijft het gras eronder redelijk goed, met een mestboy neem je ook geen gras mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:43

ik mest de wei nooit, als ze voldoende ruimte hebben is een paar keer per jaar slepen ruim voldoende.
Ik heb 1 stuk wat ze helemaal kapot mogen lopen en van het voorjaar is er op die andere stukken geen mest meer te bekennen.