staldilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

staldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:36

ik heb een staldilemma.

ik sta sinds een paar maanden op een nette stal.
echter is het een eindje rijden voor mij.

nu ben ik vanmorgen weesten kijken bij een andere stal.
ook een zeer leuke nette stal.
ik krijg echter niet goed kijk op mijn kosten. welke stal ik meer kwijt zal zijn.
zouden jullie mee willen denken/ rekenen

stal 1:
24/7 buiten.

enkele reis 27,4 km
stalkosten: 350,- excl voer.
voerkosten ong 50,- pm
hooi moet ik bij gaan kopen indien het zeer koud wordt. ze krijgen nu 1x per dag hooi. zit bij de kosten inbegrepen.

stal 2:
weidegang en boxen

enkele reis 15.5 km
stalkosten 250,- excl hooi/ stro en voer

het gaat me overigens niet over de voorzieningen. ik heb meer voorzieningen op stal 1, maar hier maak ik geen gebruik van. dus hecht ik ook geen waarde aan.
beide stallen grenzen aan bosrijk gebied
ik wil wel graag de kosten weten van het hooi en stro per maand voor drie pony's

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:39

400,- voor 24/7 weide? :oo
Over het algemeen zie je wel dat het een stuk goedkoper is dan pension.

mang

Re: staldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:40

ik zou voor geen van beide gaan := Als je het binnen 30 km zoekt, en je geeft niet om voorzieningen, dan is er écht wel iets onder de 200 euro te vinden. Vind het echt belachelijk veel geld voor wat je krijgt.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:41

ja gaat hier om drie pony's. ik betaal nu 425,- overigens. dat is met het veulen, maar die is waarschijnlijk verkocht. dus die tel ik niet mee in de berekening

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:42

er zijn hier niet veel goedkope stallen. meestal betaal je 185,- tot 240,- per paard. dus dan is de prijs waar ik voor sta nog niet eens zo duur...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:42

ooooooh alledrie bij elkaar is 350?
dan verandert de zaak :')

Dan zou ik voor nummer 2 gaan. Het is dichterbij en persoonlijk vind ik dat er altijd een stal beschikbaar moet zijn voor ieder paard mocht het extreem weer worden of je paard word ziek oid.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:44

haha sorry, had ik erbij moeten zetten. het gaat om drie pony's idd... ga niet 400 betalen voor 1 paard haha

dat het dichterbij is weet ik.
maar het gaat me om de maandelijkse kosten.
worden die minder, meer of hetzelfde.

overigens heeft stal nr 1 ook stallen waar bij ziekte of dergelijke de paarden binnen kunnen staan.
Laatst bijgewerkt door magicmist op 13-10-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:45

Ik schrik eigenlijk een beetje van de prijzen die je noemt..
In welke regio zit je als ik vragen mag?
Edit: ik zie net dat het om meerdere paarden gaat, dan zijn het wel redelijke prijzen, maar er veranderd niks aan mijn vragen hieronder :)

Om een beetje een ruwe schatting van je gebruik te kunnen maken is het wel belangrijk te weten wat je paard nu verbruikt aan strooisel, ruwvoer en krachtvoer en of je verwacht dat dat hetzelfde blijft. Als je paard van 24/7 buiten (= als het goed is geen strooiselkosten) naar een paar uur binnen gaat zal je verbuik veranderen.
Kan je de nodige spullen inkopen bij je stalhouder, die misschien groot inkoopt en het voor inkoopprijzen wil doorverkopen, of moet je het zelf inkopen. Hoeveel kan je opslaan?

Zomaar even wat vraagjes. Ik wil graag meedenken.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:45

Moet je zelf voeren? Het lijkt mij dat ze daar toch gevoerd worden. Dan kunnen zij je beter vertellen wat dat kost.
Zelf zou ik iets dichterbij huis zoeken.
Nu vind ik stal 2 het beste klinken.
Voer hoeft niet zoveel te kosten. Ik doe een maand met een zak voer, dus dat kost me maar 10 euro per maand. Hooi verschilt weer per regio.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:48

ze worden gevoerd mits we het klaarzetten.
voerkosten heb ik nu ook. echter stro en hooikosten niet.
dus daar zit ik mee.
ik wil de paardjes zo lang mogelijk buiten. alleen mijn oudje zal wat meer binnen staan

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:49

sjee sorry maar ik blijf het heel veel geld vinden! Ook voor 3 pony's. Ik zou 180 voor 3 pony's moeten betalen voor iets vergelijkbaar met stal 1, en dat is inclusief ruwvoer en wortelen enz.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:50

Leorah schreef:
sjee sorry maar ik blijf het heel veel geld vinden! Ook voor 3 pony's. Ik zou 180 voor 3 pony's moeten betalen voor iets vergelijkbaar met stal 1, en dat is inclusief ruwvoer en wortelen enz.

dat is wel heeeel goedkoop hoor. 60 euro incl hooi enz.

Ik betaal voor alleen hooi al wel 60 euro per maand.. (voor 1 paard)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:53

Misschien ligt het eraan in welke omgeving ik zit (drenthe). Maar ik heb het denk ik ook wel een beetje getroffen ermee. maar sjongejonge, ik lees bedragen van dik 400 euro, dat is bijna net zoveel als we hier aan huur voor ons huis betalen pff..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:56

magicmist schreef:
ik heb een staldilemma.

ik sta sinds een paar maanden op een nette stal.
echter is het een eindje rijden voor mij.

nu ben ik vanmorgen weesten kijken bij een andere stal.
ook een zeer leuke nette stal.
ik krijg echter niet goed kijk op mijn kosten. welke stal ik meer kwijt zal zijn.
zouden jullie mee willen denken/ rekenen

stal 1:
24/7 buiten.

enkele reis 27,4 km
stalkosten: 350,- excl voer.
voerkosten ong 50,- pm
hooi moet ik bij gaan kopen indien het zeer koud wordt. ze krijgen nu 1x per dag hooi. zit bij de kosten inbegrepen.

stal 2:
weidegang en boxen

enkele reis 15.5 km
stalkosten 250,- excl hooi/ stro en voer

het gaat me overigens niet over de voorzieningen. ik heb meer voorzieningen op stal 1, maar hier maak ik geen gebruik van. dus hecht ik ook geen waarde aan.
beide stallen grenzen aan bosrijk gebied
ik wil wel graag de kosten weten van het hooi en stro per maand voor drie pony's

In welke regio sta jij?? dit is zelfs voor hier ( regio Haarlem Aerdenhout) wel heel duur!
Of is dit voor de 3 pony's samen????

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:59

voor drie samen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:01

aerdenhout1 schreef:
Of is dit voor de 3 pony's samen????

Die vraag heeft ze al beantwoord ;)
Het is voor alle 3 de paarden.

Het soort bodem bedekking speelt ook mee,vlas,stro,houtkrullen etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:55

Ik reken bij geen gras 15 pakjes hooi per pony per maand of ongeveer 2/3 grote ronde baal voordroog.
hooi kost hier ongeveer 3 a 4 euro per pakje, voordroog tussen de €25,- en €40,- per baal.

Stro kost hier per pakjes tussen de €3,- en €4,- per pakje, bij grote balen betaal je per ton gewicht.
Met een pony op stal verbruikte ik vroeger 3 pakjes per week.
gehakseld koolzaadstro 20kg zakken, kost hier nu ongeveer €6,50 per zak inclusief BTW, verbruik is ongeveer 4 a 5 zakken per maand per stal, minder bij een schone pony en veel buiten staan.

Dan heb je wat cijfers om mee te rekenen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:09

Toen ik alleen een stal huurde en ook toen ik de paarden aan huis had was ik voor 1 paard minimaal 75 euro kwijt aan hooi/stro/voer....

Het hangt er ook af wat je kan regelen en of je opslag hebt... De balen voordroog daar deed ik met 1 paardje zo'n 6 weken mee in de winter. En ik had hem op vlas staan, dat koste me per maand ongeveer 30/40 euro. (winter)
Voor voer reken ik zo'n 20 euro per maand (muesli/biks, ongeveer 1,5 kilo per dag)

Dat moet je er dus op de andere stal nog sowieso bijtellen. Maar dan zit je met minder benzinekosten denk ik er nog goedkoper ;)

Persoonlijk vind ik 's nachts op stal wel fijn.

In de zomer stonden ze meer buiten.... dus was het wel wat minder vlas en als er gras is, ook minder hooi...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:22

ik ben voor een paard en 3 shetten 2 a 3 grote rollen hooi in de maand kwijt.
moet je zelf gaan inkopen of koop je in bij de boer?

stro gebruik ik niet dus geen idee wat je daar aan kwijt zou zijn.

hoeveel krachtvoer geef je? dat kun je zelf makkelijk uitrekenen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:31

Ik vind dat niet duur hoor, 350 euro dat is 116 euro per maand per paard.
Hier zijn er zat stallen in de buurt waar je 300 euro per maand per paard betaald.

Zo snel op het oog lijkt me de 2de goedkoper want bij de 3de moet je ook nog voer en hooi betalen.
Dan hoef je eigenlijk alleen bij de 2de nog stro te betalen en het is dichterbij dus minder benzine koste!

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:44

Ik denk dat je voor 3 pony's ong. 100 euro aan hooi/kuil kwijt bent per maand en ong. 60 euro aan stalbedekking. ( als ik het vergelijk met wat ik kwijt ben ) Denk dat je paardjes het fijner vinden om 24/7 buiten te staan en dat je dan ook iets goedkoper uit bent.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:33

Ik vind beide stallen nog al ver en het zou dus beide mijn keuze niet zijn. Moest je echt geen andere keuze hebben dan zou ik voor stal 2 gaan, maar dat is enkel gebaseerd op afstand en prijs van de stal (onderschat diesel/benzineprijs niet!!).