Kosten stapmolens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Kosten stapmolens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:25

Ik wil graag weten wat de kosten zijn van een stapmolen en dan de onderhoudskosten en de kosten dat de molen draait. Aanschaf mag vermeld worden, maar is niet specifiek de vraag.

Hoeveel het dus (gemiddeld) kost als de molen 1 uur draait (plus wat voor molen, diameter/aantal paarden zal ook niet geheel onbelangrijk zijn), verder welke kosten je hebt aan het onderhoud van de molen en wat het onderhoud in houdt? Dus niet wat de kosten zijn die je op een pensionstal moet betalen om gebruik te mogen maken, maar echt de daadwerkelijke kosten.

Ook ben ik eigenlijk benieuwd wat voor bodem jullie in de molens hebben? Harde of zachte bodem en waarom deze? Overigens wel voor een stap molen, dus geen trainingsmolens.

Alvast bedankt! :)

s0173957

Re: Kosten stapmolens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:18

Wij hebben een 4-paards 15m diameter.
Zo eentje: http://www.stapmolens-erik.be/images/foto9.jpg
Qua verbruik geen idee.
Qua onderhoud smeren wij hem 2x per jaar, gewoon met een vetspuit, is mss €5 per jaar?
Wij hebben ruwe beton in de molen liggen, niet ideaal want gaat toch schuiven met mesten regen en is slijtig voor de hoeven en ijzers.
Ik zou zelf opteren voor kunstgrasmatten maar da's uiteraard niet goedkoop.

Wij hebben het geluk gehad de onze tweedehands te kunnen kopen, met omheining bij. Ik denk dat wij €2500 betaald hebben terwijl hij nieuw, zonder omheining €4600 kost en de omheining nog eens €1605.
Gebeurt bijna nooit dat ze tweedehands op de markt komen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:22

Grappig! Toevallig waren wij het vandaag aan het uitrekenen. Mijn rekensom was voor 3 uur en dan voor 150 KW (en nee, niet voor 1 paard...) molen en dat 5 dagen per week = qua energie 90 euro per maand? Dus voor een uur kom je op 30 euro??

Maar nu kan ik er totaal naast zitten, dus wellicht dat iemand met een stapmolen hier antwoord op kan geven?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:39

Inderdaad wel geluk gehad dan, s0173957!
Verder heb je dus geen onderhoud aan een stapmolen, behalve dan smeren en natuurlijk harken/vegen molen schoon houden?

Toevallig! Hihi, ik kan alleen nergens vinden wat het energie verbruik van een stapmolen is? Op één site, maar daar staat 0,6 kwh alleen dat is wel erg weinig?
http://www.kylix.nl/nl/Producten/Traini ... Kappa.html

Maar als je op 90 euro per maand uit komt voor 5 dagen in de week 3 uur. Dan kost 1 uur toch 1,5?
90 / 4 = 22,50
22,50 / 5 = 4,5
4,5 / 3 = 1,5

Niet precies natuurlijk, want 1 maand heeft niet precies 4 weken, enzovoorts. Maar dat is wel even iets anders dan 30,- per uur. Hihi. :)

Ik hoop inderdaad dat er ook iemand is die antwoord weet hoeveel het energieverbruik is van een stapmolen per uur.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:43

Ik kwam zelf uit op ongeveer 1,5 euro per uur. Maar goed, misschien zit ik er naast.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:44

Suelza schreef:
Ik kwam zelf uit op ongeveer 1,5 euro per uur. Maar goed, misschien zit ik er naast.

Inderdaad kom ik daar zo ook op uit. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:47

Quir schreef:
Suelza schreef:

Inderdaad kom ik daar zo ook op uit. :)

Of het klopt is een tweede :')