fijnmazig hooinet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:25

Ik heb fijnmazige hooinetten gekocht om de paarden wat langer bezig te houden.

Ik heb een lage (zelfgemaakte) ruif, daar heb ik met knippen het hooinet in vastgemaakt, zodat ze nu van de bovenkant bij het net kunnen (lastig uitleggen)

Het net hangt dus niet, het ligt in de ruif dus nu het net leger word, staat het net niet meer strak. Elke keer dus als ze een hapje willen pluizen hebben ze het net er ook bij in de mond.

Ik weet niet in hoeverre dit schadelijk is, het net ziet er wel erg stevig uit dus ik neem aan dat het niet zomaar kapot is..

Is dat ook het geval als ik de netten ophang? Ik denk dat dan het net gewoon strak blijft en ze het niet in de mond krijgen met eten? Wat zijn de ervaringen hiermee, met het net in de ruif leggen en met het net ophangen?

(ik heb oudere topics gevonden over deze hooinetten, maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik daar deze vraag stel en het topic dus weer omhoog haal, vandaar een nieuw topic)

pmarena

Re: fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:30

Okee, het hooinet plooit dus en ze nemen samen met een hap hooi, ook een hap hooinet....kan ik me inderdaad wel voorstellen als het slap ligt te zijn.

Bij de hangende netten hebben we dit in principe niet hier, nee. Ze zetten echt de snoet tegen het net en grazen het hooi er echt tussenuit omdat alles toch wat strak staat.

Maar dergelijke netten worden toch ook regelmatig in ruiven gebruikt, of over hele hooirollen heen getrokken en dan zullen ze ook wel slapper gaan liggen hier en daar.

Gewoon ophangen lijkt me dan fijner inderdaad :j

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:31

Ik heb zelf een slowfeeder hooinet die ik ophang. Volgens mij gaat het prima, de pony's kunnen er makkelijk uit eten ook als hij bijna leeg is.
Al is dat bij mij bijna nooit het geval omdat ze meer hooi krijgen dan dat ze op eten (onbeperkt).

Misschien wel handig als je weet welk hooinet ik gebruik:Afbeelding
Ik heb deze van Epplejeck en ben er ontzettend blij mee. Ik heb verschillende hooinetten (gehad) maar deze werkt het prettigst.
In een kist leggen heb ik nog nooit geprobeerd dus daarbij kan ik je niet helpen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:35

ja ik heb idd ook die van de foto hierboven. Ik ga hem morgen ophangen, kijken of dat beter gaat..

Dit is niet mijn eigen foto, maar deze heb ik van internet gepikt!
Afbeelding

Als dit net half leeg is lijkt het mij ook slap te liggen en krijgen ze het net ook tussen de tanden net als bij mijn paarden..
Laatst bijgewerkt door wereld op 12-10-12 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:39

Het jammere aan die netten vind ik sowieso dat er heel veel knoopjes op zitten waar ze steeds met de lippen langs schuren. En je hoort toch wel vaak dat de gaten oprekken.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:40

ja dat van die lippen had ik ook gelezen, maarja, lijkt me niet dat er een andere oplossing is om ze langzaam te laten eten, maar dan met iets zonder knoopjes?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:41

@WendyShet , hebben jouw pony's geen last van schrale lippen door het telkens langs het net schuren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:43

Wij hebben deze netten, die hebben geen knoopjes en zijn 30mm, bevallen prima.
Mijn weidegenootje maakt ze. Materiaal is ook dikker en geen last van uitrekken :)

http://link.marktplaats.nl/599291714

Gewoon vastmaken met schrikdraadisolatoren in de wand of aan een frame, en je kunt snel en makkelijk net openen-vullen-net dicht doen :)

Stof valt er uit, regen stroomt er langs, ze moeten echt "grazen" aan het net en hooi waait niet weg :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:56

oke die zier er idd ook mooi uit, als deze netten die ik heb geen succes gaat worden, kan ik die andere overwegen.
Ik ga dit eerst proberen, heb hier namelijk 5 van gekocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:01

Hooinet vast zetten tegen de wand ging hier niet omdat mijn liefhebbende maflinger dan met het net ging gooien en trekken.
Gevolg gaten in net en elke keer een plof als het net tegen de wand stuiterde.
Hooiruif gaat ook niet omdat de dame haar bevallige voorpoten er op zet en dan haar schouder beschadigt.
Enige optie is dus een paal waar we de netten vrij laag aan vast zetten.

Wij hebben dus ook de hooinetten uit de link van pmarena

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:04

haha tja daar had ik nog niet eens aan gedacht, dat zal hier ook wel zo gaan ja

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:22

Mijn paard krijgt zijn hooi ook uit fijnmazige hooinetten. Mijn paard is een noordzweeds trekpaard en heeft altijd erg gezonde trek en gaat niet zachtzinnig om met zijn hooinet. Doet nu al een half jaar met zijn netten en zijn nog allemaal heel en keurig in vorm. Ook geen last van schrale lippen hier!
Ben er supertevreden mee en paard is heerlijk lang aan het rommelen met zijn hooi :D

Ik heb trouwens dezelfde netten als WendyShet

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:36

Net zo als bij Paperboy hebben mijn pony's geen schrale of schuurplekjes van het hooinet kregen.

Ben er echt tevreden over :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:11

giter heb ik het net opgehangen, en dat ging beter. Tygo pakte minder goed het net vast, en kreeg het hooi er goed uit.
Barry is wat rustiger met eten, die heeft gegeten uit het net uit de ruif. ging allemaal prima, Tygo heeft het net gelukkig niet gesloopt, en ik zie bij beiden nog geen schrale lippen (ze hebben ook maar 3x nog er uit gegeten overdag krijgen ze namelijk nog gras)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:46

WendyShet schreef:
Ik heb zelf een slowfeeder hooinet die ik ophang. Volgens mij gaat het prima, de pony's kunnen er makkelijk uit eten ook als hij bijna leeg is.
Al is dat bij mij bijna nooit het geval omdat ze meer hooi krijgen dan dat ze op eten (onbeperkt).

Misschien wel handig als je weet welk hooinet ik gebruik:[ Afbeelding ]
Ik heb deze van Epplejeck en ben er ontzettend blij mee. Ik heb verschillende hooinetten (gehad) maar deze werkt het prettigst.
In een kist leggen heb ik nog nooit geprobeerd dus daarbij kan ik je niet helpen.

Ik heb deze zowel hangend als liggend in een kist. De paarden worden vanzelf handig in het leegeten. Ze eten mij nu al veel te snel met deze netten en ik wil op zoek naar iets moeilijkers... Helaas is dat meestal ook veel prijziger en dat is dan weer jammer!