Dominante pubers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovehaffie

Dominante pubers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 14:16

Even een korte situatie schets, toen ik mijn lieve hengstveulen kocht heb ik hem met 9 maanden geruint, van dag 1 bij mij op stal (5 maanden) heeft hij samen gestaan in een loopstal met een leeftijdsgenoot (merrie) en 2 oudere dames. Vorig jaar is een van deze dames helaas overleden, er was even wat rommel in de groep maar de alfa was er nog steeds dus dit ging vrij snel weer goed.

Helaas is een klein maandje geleden ook zijn andere pleegmoeder overleden waardoor hij nu nog alleen met zijn leeftijdsgenootje staat. Beide zijn ze nu ong. 2 1/2 jaar oud, ware pubers dus! Natuurlijk na het wegvallen van de laatste dame is er goed hommeles geweest in de stal. Maar mijn ervaring is dat het nu al beter gaat tussen de 2 (ik zie ze regelmatig weer gezellig bij elkaar eten etc.), ook de verzorger van zijn vriendin ziet het verbeteren. Helaas hoor ik van de staleigenaar dat dit absoluut niet het geval is... Vorige week hebben we geprobeerd om er een oudere haf ruin bij te zetten, echter keerden de twee pubers zich samen tegen hem en had hij geen leven in de stal! De eigenaren van de ruin hebben dus ook besloten hem eruit te halen.

Afgelopen week kreeg ik weer bericht dat ze er een andere ruin bij hadden gezet om te proberen, volgens hen ging het goed echter toen ik op stal kwam stonden de kleintjes zielig achterin en mochten ze nergens heen in de stal... Dit leek me ook niet de bedoeling ook eten mochten ze niet en dan vooral mijn knul niet, die kreeg echt klappen maar ging dan achter de merrie staan waardoor deze het opving...

Nu zegt de staleigenaar dat mijn paard veel te dominant is maar door wat er met die andere ruin is gebeurt kan ik dat toch echt niet helemaal geloven... Toen ik zei dat er beter geen ruin bij kon maar beter een merrie omdat 2 ruinen en 1 merrie net werkt vertelde ze dat dit normaal wel bij kleintjes kan (de merrie is ook al regelmatig hengstig maar daar geeft mijn paard niks om hij is dit meer als gewent en natuurlijk erg vroeg geruint).

Wat vind Bokt dat we moeten doen? Volgens de staleigenaar gaat het met zijn tweeën niet goed maar een derde erbij is dus ook niet geslaagd, al hebben we alleen een derde ruin erbij geprobeerd... Ik weet het niet meer, mijn paard word door iedereen nu gezien als dat vervelende dominante paard. Terwijl hij bijv. in de bak of wei prima met alles los kan (ook met echt dominante paarden).

Wie heeft er een tip wat we kunnen proberen??? Vergeet niet dat ik niet alles kan beslissen aangezien ik niet de staleigenaar ben (merrie is van de staleigenaar)! Maar tips zijn van harte welkom!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:48

Hoe groot is je loopstal? En worden ze daarin opgesloten of kunnen ze vrij in en uit?
Als ze er niet uit kunnen is het natuurlijk lastig omdat ze ook niet weg kunnen rangorde in een kudde duurt altijd wel even voor het weer rustig is. Ik zou ze dan ook niet graag opsluiten met een vreemde maar liefst goed introduceren het liefst in aan een gesloten weilanden zodat ze eerst kunnen wennen en nadien samen de wei op en pas later mocht dat allemaal rustig zijn kun je ze eventueel opsluiten verder is met meerdere paarden altijd goed om eventueel hooi op meerdere plekken aan te bieden zodat ze niet direct kort bij elkaar moeten staan.
Maar zomaar met een "vreemde" opsluiten in een te kleine ruimte is toch vaak vragen om problemen.

Duhelo

Re: Dominante pubers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:11

idd, hoe groot is de stal?
wij hebben een stal van ong 10*10 denk ik, waar ze vrij in en uit kunnen, maar als heel de groep er samen instaat (mijn oude merrie van 16, mijn driejarige merrie, een ruin van 3 een merrie van 3 en een ruin van een jaar of 8), dan is er ook half hommeles, lopen rond elkaar, duwen elkaar weg, tot ze allemaal de weide inrennen ...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:37

zelfde vraag als voorgangers + hoe lang is er geprobeerd met de verschillende combinaties ?

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 15:07

Helaas was er de planning voor een uitloop maar bleek dit niet te mogen... Deze is er dus ook niet de ruimte zelf heb ik eigenlijk geen idee, denk dat het 10*5 is? De haflinger heeft de staleigenaar eerst een keer losgegooid met de 2 pubers, mijn paard ging zelfs met hem kroelen (doet hij eigenlijk nooit) dus ging ze ervan uit dat het prima ging en heeft hem erbij gezet. Helaas ging het niet en is hij er na een ochtend uitgehaald, 's avonds er weer bij gegaan maar toen hebben de 2 pubers hem in een hoek gedreven en bleven hem met zijn tweeën constant slaan... Hierna is het volgens mij nog een keer geprobeerd, maar helaas ook zonder succes beestje mocht niks in de stal. Aangezien hij al 18 was vond de eigenaar van de haf het niet nodig om hem zo te laten slaan en heeft besloten hem toch in een eigen stal gezet.

De andere ruin is er zo gelijk bijgezet, maar bij deze mochten de 2 helemaal niks, na een lange middag voor mij al besloten dat dit ook absoluut geen optie was. Een paard wat zomaar zonder reden aanvliegt is geen goede...

Het hooi word inderdaad verdeeld over meerdere plekken van de stal! Volgens de staleigenaar moeten ze het gewoon uitvechten maar daar vind ik persoonlijk de stal toch echt te klein voor!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:58

10*5 is simpelweg veel te klein voor 3 paarden constant bij elkaar in te laten.
als dit zou kunnen uitgebreid worden met een stuk paddock ervoor die nog eens zo groot is (en de stal bij voorkeur met twee ingangen) zou dit kunnen werken.