Jonge hengsten en merries samen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Jonge hengsten en merries samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:48

Ik vroeg me af hoe doen mensen op bokt dit:

Stel je hebt (wat in mijn geval zo is) 2 merries van 4 lopen en je koopt er (dit is niet het geval maar een voorbeeld) een afgespeend hengstveulen bij.. zet je deze dan bij elkaar.. vanaf welke leeftijd haal je ze uit elkaar en wanneer ruin je ze en zet je ze dan weer bij elkaar?

Ik heb nu (bewust) allemaal merries maar een hengstveulen.. later ruin trekt me toch ook wel Hoe doet bokt dit?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:51

Niet doen :) loop je ook geen risico dat het misschien toch gebeurt.

troi

Re: Jonge hengsten en merries samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:59

Mijn toenmalige hengst dekte op 11 maand.. Als je een jong hengstje koopt kun je hem een half jaar naar een hengstenopfok doen, dan casteren en naar huis halen. Probleem opgelost

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:00

Ook een idee ja.. heb nu genoeg paarden hoor maar zat echt met die vraag in mijn hoofd.. hebben jullie dan niet dat je ruin de merrie nog dekt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:37

Omdat hij ooit wist hoe het moet bedoel je? Tja dat kan maar hoeft niet, volgens mij hangt niet echt samen met uhh oefenrondjes voor castratie

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:11

Dobel schreef:
Ik vroeg me af hoe doen mensen op bokt dit:

Stel je hebt (wat in mijn geval zo is) 2 merries van 4 lopen en je koopt er (dit is niet het geval maar een voorbeeld) een afgespeend hengstveulen bij.. zet je deze dan bij elkaar.. vanaf welke leeftijd haal je ze uit elkaar en wanneer ruin je ze en zet je ze dan weer bij elkaar?

Ik heb nu (bewust) allemaal merries maar een hengstveulen.. later ruin trekt me toch ook wel Hoe doet bokt dit?

niet bij elkaar zetten na het afspenen , hengsten kunnen soms al vanaf 9 maanden raak schieten. Niet allemaal, maar het is wel een reëel risico.

dus ruintje of ander hengstveulen zoeken waar hij mee samen kan staan, of idd de opfok oid in tot hij geruind is . en pas bij de merries als hij ruin is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:00

Wij hebben 2 hengstjes en 3 merries bij elkaar gehad. 2 oude merries, waar ze niet in de buurt durfden te komen :') en 1 jonge merrie.
We hebben nooit problemen gehad eigenlijk, de jonge merrie was een draak en de hengstjes hadden nog niet in de gaten dat ze hengst waren. Toen de hengsten onderling begonnen te klieren om de merrie hebben we geruind.
Nu hebben we wat dat betreft geluk gehad hoor, dat weet ik. Mijn keus zou nu niet meer zijn om ze bij elkaar te zetten.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:13

Heb nu ook 1 afgespeend hengstveulen bij een jaarlingmerrie en een merrietje van dit jaar lopen. Maar de hengst gaat er wel over 2mnd uit!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:19

Ik zou er maar mee oppassen!

Mijn vorige merrie is in de koppel gedekt en heeft op 3 jarige leeftijd een veulen gehad. Sommige heren zijn er vroeg bij!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:49

Het ligt aan het hengstje. Mijn hengst heeft ook tot zijn 6e maand bij moeders gelopen met een andere merrie erbij. Heb nu 2 ruinen, beide op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd en beide dekken niet. Maar ze zijn wel na die 6e maand de opfok ingegaan.

Andries24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 03:27

das idd wel een groot risico wat je dan gaat nemen.
sommige zijn na 8/9 maand al geslachtsrijp.
zo hebben mn buren nu een volbloed staan die drachtig is geraakt van een 9 maanden oude Friese hengst

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:19

ik ken nog een hele grappige maar ongeplande kruising engels volbloedXBelgisch trekpaard
die trouwens ook weer ongepland drachtig is geworden van een 10 maand oud hengstje :=