Hoe krijg ik mijn weide volledig begraasbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Hoe krijg ik mijn weide volledig begraasbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:30

Hoi! :)

vraag 1:

Ik heb een leuke weide tot mijn beschikking, deze gebruiken we al jaren. Ik heb de weide in drie stukken verdeeld en de hekken dit jaar vernieuwd. Er is eigenlijk nooit onderhoud aan de weide gepleegd en voorheen werd de mest er ook nooit uitgehaald. Dit jaar ben ik begonnen met het schoonhouden van de weide omdat ik mijn jaarling hengst zo lang mogelijk daar wil hebben. Nu zijn er hele stukken waar de paarden niet grazen omdat het gras daar misschien niet lekker is. De mest is daar voorheen nooit weggehaald denk ik. Het zijn dan echt stukken met langer gras. De rest is kort afgegraasd. Hoe zorg ik ervoor dat de paarden volgend jaar ook hier kunnen eten? Maaien? Hoevaak en wanneer? Bemesten doe ik liever niet, is ook nooit gedaan.

Wie weet wat ik hiermee kan? Het zou heel wat m2 gras opleveren zo!

Vraag 2:

Ik wil mijn hekken uitbreiden met stroomdraad omdat mijn hengst toch wel heel erg stout blijkt te zijn. Geen hek te gek! Wat kost het om een stroomdraad te spannen? Wat heb ik nodig? Mijn weide is op een rustig stuk en ik ben bang dat een dure stroomdinges (hoe noem je dat?) gepikt gaat worden.. is daar een oplossing voor? Dus, wat en hoe heb ik nodig? Het gaat om niet heel veel meters, ik denk zon 500 m?

Danku :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:34

Omploegen en opnieuw inzaaien, en daarna de mest gaan weghalen. Maaien gaat niet maken dat ze het gras opeens gaan eten. Mest weghalen ook niet overigens, maar het ziet er in ieder geval netter uit.
Paarden weten donders goed waar ze hun toilet hebben bedacht. Mest daar weghalen gaat niet maken dat ze opeens van de grond van hun toilet gaan eten. En geef ze eens ongelijk.
Wil je een 100% kaalgegeten wei, dan moet je wisselbeweiding met koeien en schapen toepassen.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:38

Het klopt idd wat Ibbel zegt, al zijn er uitzonderingen. Mijn kudde shetlanders vreten het hele land helemaal kaal ook op stukken waar de paarden van mijn zusje mesten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:40

Draad is niet gek duur. Kijk eens op agradi.nl koop een paar rollen lint en goede hoekpalen plus prikpalen. Schrikdraad apparaat is wel duur maar een goede investering.
Je wordt er vanzelf handig in nu eind van het weideseizoen heb ik het goed door.
Ik schep ook de stront, wat je zou kunnen doen is de stront als bemesting gebruiken op een afgegraasd stuk.
Goed dun verspreiden over het land en maand zeker laten rusten.

denice

Re: Hoe krijg ik mijn weide volledig begraasbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:42

hmm.. omploegen gaat hem echt niet worden, het land is van de gemeente en er zit een meertje in het midden, het is een soort ronde wei met in het midden een 'meertje'. enorme hoogteverschillen en een dijk erop. Shiet! Misschien maar voor lief nemen dan.. het weiland kan ook zo weer afgenomen worden, hoopte dat er minder drastische maatregelen bestonden haha.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:43

Sanniej_ schreef:
Draad is niet gek duur. Kijk eens op agradi.nl koop een paar rollen lint en goede hoekpalen plus prikpalen. Schrikdraad apparaat is wel duur maar een goede investering.
Je wordt er vanzelf handig in nu eind van het weideseizoen heb ik het goed door.
Ik schep ook de stront, wat je zou kunnen doen is de stront als bemesting gebruiken op een afgegraasd stuk.
Goed dun verspreiden over het land en maand zeker laten rusten.

De mest voer ik meteen af naar de mesthoop, er staan een aantal containers en daar mik ik het in, eens per week ofzo leeg ik dan die dingen, dus dat is het probleem niet..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:52

Wat ik wel eens doe is steeds tussendoor uitmesten, en de mest dan verzamelen en aan het eind de hoge plekken kort afmaaien en dan de mest over het hele land verspreiden (mestplekken evt. overslaan, want dat groeit toch al sneller dan de rest) zodat er minder smaakverschil is tussen de mestplekken en de rest van het land. Daarna moet je het land wel een poos rust geven zodat de mest goed in kan trekken en op kan lossen, en als het even kan een keer maaien of een keer af laten eten door schapen ivm de wormeitjes en larven die mogelijk uit de mest zijn gekomen.
Dit is goed te doen als je je wei verdeelt in meerder stukken en de paarden dan om beurten de verschillende weides op laat eten, na maait, bemest en dan bij laat komen terwijl ze de volgende stukken weide afgrazen.

Bij het afgrazen helpt het om strookbegrazing toe te passen. Dan eten ze minder om de mestplekken heen, omdat ze minder keus hebben.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:11

Je kan toch ook zo nu en dan je land met je eigen mest bemesten bij ons is het inderdaad noodzaak
Maar bij jou is het misschien wel eens nodig bemesting.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:14

Maar waarom zou het dan nodig zijn? Er staat genoeg gras en word het daar niet rijker van? Zorgt bemesting voor het eten van al het gras?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:18

Denk nou eens na. Paarden eten instinctief niet waar ze mesten, omdat ze 'weten' dat ze daar wormen van krijgen. Eet jij eten dat in je WC is gevallen? Ja, als je verrekt van de honger en als er niets anders is. Is het lékker? Nee. Is het gezond? Nee, ook niet. Zelfs niet als je de mest braaf weghaalt.
Waarom zou je dan in hemelsnaam je paarden pesten met ze te dwingen mestgras te eten? Zeker als je al genoeg gras hebt?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:26

Ibbel schreef:
Denk nou eens na. Paarden eten instinctief niet waar ze mesten, omdat ze 'weten' dat ze daar wormen van krijgen. Eet jij eten dat in je WC is gevallen? Ja, als je verrekt van de honger en als er niets anders is. Is het lékker? Nee. Is het gezond? Nee, ook niet. Zelfs niet als je de mest braaf weghaalt.
Waarom zou je dan in hemelsnaam je paarden pesten met ze te dwingen mestgras te eten? Zeker als je al genoeg gras hebt?

Ho ho, rustig maar. Hierboven worden die tips genoemd, ik opper ze niet. En er zijn er blijkbaar genoeg die het zo toch doen.. Haal braaf de mest uit de weide en probeer het helemaal netjes te krijgen. Omploegen kan echt niet helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:34

Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik zie zo vaak dat er van alles geroepen en gedaan wordt (en iedereen praat elkaar na) zonder zélf nou eens na te denken wat het natuurlijke gedrag van een dier is. Instinctief eet een paard geen mestgras, en onthoudt-ie precies waar hij mest (en keert daar ook terug, juist ook om zoveel mogelijk wél eetbaar gras over te houden) en dan gaan wij bedenken hoe we 'm kunnen dwingen te doen wat-ie niet wil. Dat is toch niet logisch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:36

Kort maaien/hooien en kalken wil soms helpen, met je water zijn schapen geen optie ivm leverbot (slakje dat tussengastheer is heeft vocht/sloot nodig).

Schrikdraad voor een hengst heeft goed klap nodig. Afgezien van genoeg hoogte en stevig uiterlijk is hoe hard het "bijt" evenredig aan de hoeveelheid respect ervoor. Je apparaat moet je in elk geval niet in het zicht of bij het hek zetten. Je verstopt hem op de lastigst bereikbare plek (vanaf de weg)en sluit je toegangspoort af met een slot (gezien de rare figuren tegenwoordig is dat helaas noodzakelijk).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:41

Ibbel schreef:
Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik zie zo vaak dat er van alles geroepen en gedaan wordt (en iedereen praat elkaar na) zonder zélf nou eens na te denken wat het natuurlijke gedrag van een dier is. Instinctief eet een paard geen mestgras, en onthoudt-ie precies waar hij mest (en keert daar ook terug, juist ook om zoveel mogelijk wél eetbaar gras over te houden) en dan gaan wij bedenken hoe we 'm kunnen dwingen te doen wat-ie niet wil. Dat is toch niet logisch?

Ik denk dat mijn beste optie dan maar is, de wei vanaf nu zo net mogelijk houden en ik ga proberen het te laten maaien, binnenkort en volgend jaar wanneer het begint te groeien. Zo ziet het er in ieder geval net uit. Er staan wel soms wat schapen bij, maar die eten niet die plekken kaal.

Van het weekend maar eens shoppen naar zo'n apparaat. Er staat op een stuk wel een hek maar daar zou hij zo overheen kunnen, dus die gok ga ik niet nemen. Dan ga ik zeker op zoek naar een met hoge voltage. Slot op het hek, ze kunnen er zo overheen klimmen. Heb weleens gehoord van een kastje maken en daar je apparaat in, en kastje op slot. Even kijken wat ik met dat kastje doe, begraven maar haha!

Bedankt voor jullie wijsheden, hier kan ik wel wat mee

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:55

Er zijn antidiefstal pennen voor die kasten en galagher heeft ook camohoezen voor een aantal apparaten. Sterkte apparaat zou ik niks onder de 1J willen (bij klein stukje) en zeker 2J vanaf 1 ha.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:12

Lang gras plekken hou je altijd als je paarden alleen doet (zonder ander vee).
Keuze:
Schapen laten nagrazen op mestplek(dus niet hele wei alleen lange stukken).
Alles afmaaien (incl oprapen).
Verder zou ik toch echt ten rade gaan om te mesten, je put de wei zo namelijk hmaal uit en waarschijnlijk krijg je ook veel verzuring (waar je weer kalk voor moet strooien).
Uitmaaien etc beste nu/voor de winter als er geen paarden meer op gaan. Evt slepen als er mesthopen nog inliggen.
Beste is stalmest erover heen (begin volgend jaar bij de laatste vorst). Verbeterd structuur van de bodem.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:18

mijn ervaring is dat alleen strookbegrazing helpt. als je ze gewoon op de hele wei laat hou je altijd plekken waar ze niet van eten, ook als je altijd netjes de mest verwijderd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 08:12

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:59

Valt niks over te zeggen zonder de technische specificaties.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:12

loulou schreef:
mijn ervaring is dat alleen strookbegrazing helpt. als je ze gewoon op de hele wei laat hou je altijd plekken waar ze niet van eten, ook als je altijd netjes de mest verwijderd.

hier doe ik dat ook, elke dag een meter of 1,5 meter. Uiteraard hou je bepaalde plekken waar ze niet willen eten maar ach dat is niet erg. Het idee dat een paard gras niet eet omdat daar een wormbesmetting kan zijn is flauwekul. Hier gebeurd het ook wel dat er 1 een drol van een ander uitpluist en gedeeltes opeet... en nee dat is niet van de honger of gebrek.

Ik ben geen paard en denk dus niet als een paard, maar als je mij in de mac donalds zet of weet ik veel waar.. waar ga jij dan zitten? bij het raam of naast de plee of open deur als je mag kiezen? of je heb besteld en gaat met je blaadje op zoek naar een plekje om je eten te nuttigen, maar helaas geen plaats.. dus toch maar naast de wc of deuropening.. niet leuk, maar ja ships happens.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:44

Haha dat is waar. Grondmonsters nemen is misschien wel een goed idee. Ik ga zaterdag met een echte boer op zoek naar een geschikt apparaat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:22

denice, ik heb zo'n apparaat van Corral.
ik moest nogal vaak de dure batterijen vervangen. ik heb m omgebouwd met mijn schoonvader zodat er een oplaadbare accu op kan. (dat was ook mogelijk volgens de sticker op het apparaat, er stond 9V en 12V)
ik was dus eerst niet zo tevreden over het apparaat want batterij soms na 3 maanden leeg maar ook weleens na 6 weken al.
nu kan ik wisselen van accu en altijd eentje opladen.
succes met de keuze!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:36

Een tweedehands schrikdraad klok van b.v. marktplaats is goedkoper dan nieuw.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:47

Wat bij mij helpt is de plek goed schoon maken zodat alle mest weg is, vervolgens flink kalk strooien (doodt ook eventueel aanwezige wormen) en als dat ingeregend is wat landbouwzout. Levert ineens het lekkerste gras van de wei op :D Daarna goed bijhouden.
Ik bemest nu ieder jaar de wei met oude paardenstalmest, wat kunstmest en een magnesiummeststof, de plekken blijven best klein en verplaatsen zich ieder jaar.
Overigens lijkt het er hier op dat jonge paarden aanmerkelijk kieskeuriger zijn dan de oudere.