vraag 1:
Ik heb een leuke weide tot mijn beschikking, deze gebruiken we al jaren. Ik heb de weide in drie stukken verdeeld en de hekken dit jaar vernieuwd. Er is eigenlijk nooit onderhoud aan de weide gepleegd en voorheen werd de mest er ook nooit uitgehaald. Dit jaar ben ik begonnen met het schoonhouden van de weide omdat ik mijn jaarling hengst zo lang mogelijk daar wil hebben. Nu zijn er hele stukken waar de paarden niet grazen omdat het gras daar misschien niet lekker is. De mest is daar voorheen nooit weggehaald denk ik. Het zijn dan echt stukken met langer gras. De rest is kort afgegraasd. Hoe zorg ik ervoor dat de paarden volgend jaar ook hier kunnen eten? Maaien? Hoevaak en wanneer? Bemesten doe ik liever niet, is ook nooit gedaan.
Wie weet wat ik hiermee kan? Het zou heel wat m2 gras opleveren zo!
Vraag 2:
Ik wil mijn hekken uitbreiden met stroomdraad omdat mijn hengst toch wel heel erg stout blijkt te zijn. Geen hek te gek! Wat kost het om een stroomdraad te spannen? Wat heb ik nodig? Mijn weide is op een rustig stuk en ik ben bang dat een dure stroomdinges (hoe noem je dat?) gepikt gaat worden.. is daar een oplossing voor? Dus, wat en hoe heb ik nodig? Het gaat om niet heel veel meters, ik denk zon 500 m?
Danku