Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blacksmurf schreef:Hoi,
Ik zou hem zo gauw mogelijk bij soortgenoten in de opfok doen. Alles wat hij nu leert met halster, wat je nu doet, vergeet hij niet hoor. (die van mij tenminste nooit vergeten) Omgaan met soortgenoten e.d. is voor zijn opvoeding veel beter. En bij sommige opfokstallen komen ze wel in de handen of worden ze vastgezet met voeren.
Leorah schreef:Ik heb sinds 2 weken een merrieveulen, die ongeveer in dezelfde mate van africhting (niet dus) bij me is gekomen. Ik heb haar voor het afspenen even een paar dagen op stal gezet (met een pony naast haar) en heb deze dagen ook gebruikt om kennis te maken en wat te wennen aan het aanraken, halsteren. Nu staat ze in een (niet al te grote) weide met het ponymaatje en daar blijft ze een aantal weken, zodat ik verder kan gaan met dingen als poetsen, voetjes tillen, leren kennen en meelopen aan halster(touw). Als dat goed gaat, mag ze de kudde in.
Moraal van mijn verhaal, ik heb dus gekozen ervoor om eerst bezig te gaan met het mak maken enz, want als ik haar in 1x in de kudde op het land had gezet, dan zou ik haar helemaal niet meer te pakken kunnen krijgen en geen band op kunnen bouwen. Ik zou in jouw geval dus ook even een paar weken de situatie zo houden zoals je hem nu hebt, samen met de ijslander. Dan kan hij daarna alsnog naar een opfok (al ben ik daar zelf niet zo voor, maar das een ander verhaal). Heb je denk ik straks veel voordeel van.
spatter schreef:ik zou hem thuis houden![]()
op de wei is straks ook niks meer te eten en gaan ze ook over op hooi dus dat maakt niks uit
nu staat hij ook met andere paarden en waarschijnlijk kun je hem over een paar weken wel bij de ruinen zetten
je hebt hem nu staan met de ijslander, plaats er de komende dagen eens een lager in rang ruin bij uit de ruinengroep
gaat dat goed doe je er nog eentje bij enz
sjojo schreef:Zou denken dat als je hem nu naar opfok doet hij totaal zal verwilderen.
troi schreef:Klinkt mij als een prima opgroeiplek in de oren. Enige wat je zou kunnen overwegen is om voor het spelen nog ergens een leeftijdsgenoot te zoeken. Oudere paarden zijn toch vaak minder speels, hoeft niet natuurlijk. Dat hoeft niet veel te kosten, een shethengstje krijg je tegenwoordig gratis bij een pak melk..
Magrathea schreef:Edit: van het speelmaatje zou je eventueel nog wat stalling kunnen vragen, 100 euro ofzo, dan heb je wat meer ruimte in je kosten en lukt het misschien alsnog?