Ik heb gesproeid tegen de klaver omdat m'n paarden er serieus ziek van geworden zijn. Om zeker te zijn had ik enkele winkelcentra gecontacteerd die landbouwproducten verdelen (aveve en enkele andere Belgische bedrijven) en bofix zou voldoende zijn zei men tegen de klaver. Ik heb gewacht tot de ideale weersomstandigheden om te sproeien met bofix, maar helaas zie ik dat de klaver niet dood is. Het is nu een maand geleden en de klaver staat er nog steeds, alleen de kleur is wat gelig geworden, maar niet dood dus...
De paarden komen in januari naar huis, tegen dan moet die klaver weg zijn. Mijn vraag: met welk product moet je bofix mengen om klaver en kruipende boterbloem te verdelgen en vroeg me ook af of klaver verdwijnt in de winter. Dan zou ik pas volgend jaar kunnen sproeien in dat geval...
Cambiar
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-12 20:42
Kan iemand me informeren aub? Thx!
pmarena
Geplaatst: 10-10-12 08:25
Hier heeft de Bofix prima gewerkt tegen de klaver, maar wèl in combinatie met goed maaien en bemesten
Bij gebruik van Bofix wordt alles slap / krullerig / geel maar het gaat niet in rook op ofzo
Na het maaien verdwijnt het, het nieuw groeiende gras neemt de boel dan over
Cambiar
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-12 00:31
Thx voor je antwoord . Ik heb nog niet gemaaid. Denk je dat de klaver in de winter verdwijnt?
oh, mag ik ff binnenvallen... hier ook een MEGA klaver probleem... help maaien niet genoeg dan? Moet ik het dood gaan spuiten? Dan moet ik een hele weide ( zijn maar mega kleine weitjes hier hoor) dood spuiten. Ze staan nu niet op de weide met klaver en daar staat het klaver EN het gras nu echt tot halverwege mn kuiten... waardoor komt klaver en hoe kan ik het voorkomen?
Goed bemesten heeft hier het beste gewerkt, dus grondonderzoek en adh daarvan stikstoftekorten enz aanvullen. Het maaien en spuiten zal zeker ook geholpen hebben
hm... ik zal het dan s kort maaien en gaan bemesten en kalk etc strooien... het stomme is dat het goed bemestte weides zijn... maar het is bijna alleen maar klaver dat er bij mij staat, terwijl ik gewoon graszaad heb gezaaid.
Maar gooi je er zomaar wat mest op, of echt uitgerekend datgene met die verhoudingen wat de wei nodig blijkt te hebben uit een grondonderzoek? Want dat scheelt natuurlijk nogal
De wei hier daarvan had je bvb. verwacht dat er veel kalk op zou moeten, gezien de vele boterbloem e.d. die er stond. Maar uit het grondonderzoek bleek juist dat de zuurgraad prima was...het waren juist andere stoffen waar er (flinke) tekorten van waren.
Nu we deze gericht hebben aangevuld, regelmatig maaien, de weilanden niet laten vertrappen en ik ook een paar keer gespoten heb tegen de ergste onkruiden (klaver, bereklauw, boterbloem enzo) zie je echt dat het er heel netjes bij begint te gaan liggen
owh, nee, gewoon kunstmest gestrooit, niets laten testen... maar ik merk dat mn andere weide nu ook VOL met klaver begint te staan... mn twee korte weides niet, maar die waar lang gras op staat wel. mn varkens eten prima t klaver eruit, maar die gaan dat met zn tweetjes NOOIT aankunnen om alle weides op te schonen. Ben net naar de winkel geweest en bofix gehaald, kan het deze maand nog gebruiken en dan pas in maart weer... 7 dagen niet laten begrazen... dus we zullen zien wat het wordt. is alleen vreemd dat dit het eerste jaar is dat de klaver hier echt overwoekerd!