na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:02

ik heb even een vraag wat doen jullie altijd na het rijden met het paard dat erg bezweet is ?
afspoelen, droog poetsen met een handdoek of alleen zweet deken op?
ik zelf spoel het paard altijd af na het rijden, alleen nu wordt het kouder dus dan duurt langer ze droog is.

graag advies

lianne74

Re: na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:12

Als het te koud is spoel ik hem niet af hoor; (koud) water op warme spieren is vragen om moeilijkheden; hoogstens de benen spoel ik af. Ik stap de laatste 10 minuten van het rijden zodat hij op adem is en leg er dan een half uurtje tot een uurtje een zweetdeken op. Die trekt dan het meeste vocht uit de vacht. Dan de deken eraf en klaar. Verder droogt hij dan zonder deken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:10

Dat ligt heel erg aan het weer. In de zomer bij echte warmte dan gaat de tuinslang er op en spuit ik ze, afhankelijk van temperatuur en wind, alleen de benen, of ook de zweetplekken, of helemaal af. Als het dan erg warm is zet ik ze dan ook kletsnat op de wei, gaan ze lekker rollen en dat vinden ze héerlijk!

Met dit weer doe ik eigenlijk weinig; ondanks dat ik toch vrij intensief rijdt, zweette ze de laatste tijd niet zo veel, en tegen de tijd dat ik ging uitspannen was ze door het uitstappen al rustig wat opgedroogd op die paar zweetplekjes.

Dan gooi ik haar gewoon op de wei.

Maar als ze nu wel echt zweet, of straks als 't koud wordt, dan gaat meteen de zweetdeken met hals er op. Als 't regent of sneeuwt zet ik haar dan even op stal met de deken op. Anders gaat ze met deken even een half uurtje tot een uurtje op de wei, en dan kom ik hem er weer afhalen.

Heb een erg goede kwaliteit zweetdeken; als pony zeiknat is is ze met deze deken alsnog snel weer droog.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:32

Goed uitstappen, daarna zweetdeken op als ze alsnog zweten en even ad hand stappen.
Vaak op stal zetten met zweetdeken en later weer afhalen.

Nu ze geschoren zijn is het kwestie van goed uitstappen zweetdekentje op, nog even uitstappen misschien aan de hand met dekentje en andere deken weer op. :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:50

In de zomer spoel ik het zweet er af en gaan ze zo de wei op. Meestal zweten ze door goed uitstappen niet zo veel dus doe ik gelijk de deken op en op de wei.

Na mijn les krijgen ze een zweetdeken met hals op en eventueel een zweetdeken nog er over heen of ik wissel ze. Mijn pony's zijn ook geschoren dus blijven niet zo lang nat gelukkig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:11

Aangezien ik niet meer kan editten:

Voor de volledigheid; mijn pony's zijn niet geschoren. Had eerder de shetmerrie intensief voor de wagen staan, ook in de winter. Die had dan een behóorlijke vacht en zweette idd wat sneller, was soms ook wat sneller buiten adem, maar had altijd een topconditie. Gelukkig is scheren nog nooit nodig gebleken. Iets langer uitstappen en dan zweetdeken er op.

Ook mijn Welsh A merrie deed het vorig jaar prima zonder scheren. Mocht het écht nodig zijn, dan zou ik altijd nog kunnen scheren. Of zo'n 'race-streep' over borst en bij hals, dat ze daar iets warmte kwijt kunnen. Maar heb nooit last gehad van 'oververhitte' pony's of dat ze heel snel buiten adem waren.

Een rondje van 20-25 km. is hier trouwens standaard, daarbij wordt flink op tempo gereden, gemiddelde snelheid zo'n 10 á 12 km. per uur.

Voordeel: ze staan bijna aan huis (einde v/d straat, nog geen 2 min. loopafstand) dus ik kan gerust de deken er op leggen en in 't donker of op een laat tijdstip deken er af halen en/of verwisselen, ik kom ook standaard vaak 3x per dag.

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:18

Mijn ongeschoren paard stap ik tot hij op adem is. Dat is mijn belangrijkste graadmeter, niet of hij nog nat is. Ik zet hem rustig nat buiten, in welk weertype dan ook (extremiteiten daar gelaten, maar dat is -denk ik- meer voor mijn eigen gevoel dan dat mijn paard het niet kan hebben). Hier staat wel een aardig stukje over de werking van de paardenvacht: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm . Iets naar beneden doorscrollen, daar staat een kopje "heeft mijn paard het koud" .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:22

Dat doe ik idd ook, ademhaling als 'graadmeter' gebruiken. Maar dat doe ik altijd eigenlijk wel........ na intensieve training of even tussendoor, als ze dan bijv. flink aan het pompen zijn en dan na 10/15 min. stappen weer goed hersteld zijn, geeft aan dat ze een uitstekende conditie hebben.

Maar écht bezweet (dus nat tot op de huid) met relatief warme spieren en warm lijf zó in de kou op de wei knikkeren..... mwoah weet 't niet, is mijn keuze igg niet.

Mijn shetmerrie is 1x helaas heel flink spierbevangen geweest en zal daar dus ook waarschijnlijk gevoelig voor blijven.

Mijn Welsh merrie staat al erg snel helemaal te shaken van de kou. En dan niet een klein beetje rillen om zichzelf warm te houden, maar echt met samengeknepen lichaam te schudden en trillen, en eet dan ook niet meer.

Dus hier, als ze nog warm aanvoelen en nog nat zijn, toch even de deken er op. Kan die paardenvacht nog zó goed werken, door interventie van ons mensen (veel poetsen, rijden, evt. wassen, etc.) wordt die natuurlijke functie soms ook minder.......

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:58

In de zomer als ze zweten gooi ik ze gewoon terug op het land. Ik spuit ze vaak niet eens af.
In de winter geschoren gewoon het zelfde terug winterdeken erop en op het land.
Met zo een vachtje zijn ze zo droog en trekt het zweet ook wel weg zijn allemaal goed ademende dekens.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:56

AR ----> VSW

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:03

mijn paard is eigenlijk als ik thuis kom van rijden nat onder de pad.
ik ga met vochtige washand over de rug en `was`zo het zweet eraf en droog hem met een handdoek

toen het regende had hij precies waar het zadel ligt een donkere plek, daar is het huidvet veel minder dus hij was nat op de huid
hij staat nu onder 0gr regendeken en ik doe die pas op als hij goed droog is

ik hou er niet van om mijn paard nat van zweet in de wei/paddock te zetten
eventueel wel met wollen zweetdeken, ben veel te bang dat hij last van zijn [rug]spieren krijgt

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:05

In de zomer als het echt warm is (lees 30 graden oid) spoel ik mijn paarden wel helemaal af als ze bezweet zijn. In de winter doe ik een zweetdeken op en wacht ik tot ze droog is. Evt nog met n handdoek t hoofd afdrogen. Daarna de regen/winterdeken op.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:07

Van lente tot herfst altijd de benen koelen (dus niet afspuiten, maar koelen, echt 5 minuten per been) en naborstelen, op warme dagen gaat hij helemaal onder de douche :j met dagen zoals nu gaat hij na het afspuiten van de benen met een zweetdekentje nog even goed nastappen in de stapmolen. Ondertussen mest ik dan de stal uit :j

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:13

Als m'n verzorgtinker echt kleddernat (van nek tot staart) nat van het zweet is en je hebt druppelvorming dan spoel ik hem met lauw water en een zweetmes af en droog hem daarna met een handdoek. Dit geldt meer voor na een intensieve dressuurles boven de 22 graden.
Met het huidige weer stap ik hem zo goed als mogelijk droog en wrijf ik hem verder droog met een handdoek.

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:37

@JoyCiej007: daar voeg je inderdaad iets belangrijks toe, dat de werking van de vacht door de interventie van de mens er niet per se beter op wordt! Poets ook eigenlijk nauwelijks, in de winter al helemaal niet, juist om de vacht zoveel mogelijk "te laten" .

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:54

Lekker uitstappen en daarna een zweetdeken op. Met dit weer spuit ik alleen de onderbenen af, paard zelf niet, da's te koud nu.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:02

Spuit in dit weer de benen goed af maar de rest van het lichaam niet. Als ze hebben gezweet, zweetdekentje op tijdens het uitstappen daarna op de wasplaats poetsen en daarna wisselen met de stal deken.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:05

Het belangrijkste is eigenlijk al gezegd. In de zomer spoel ik die van mij lekker af en mag hij gaan rollen. Als het kouder wordt hou ik het echt bij lang uitstappen en een lekkere (zweet)deken :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:06

Ik zorg sowieso dat ze minder zweten, dus tussendoor vaker even stappen. Als ik buitenrijd valt het wel mee met het zweten en dan stap ik goed uit tot ze afgekoeld zijn en laat ik ze rollen in de bak. Daarna gewoon de wei weer in. Als het hard waait voer ik het hooi in de stal zodat ze uit de wind staan (deur wel gewoon open, maar ze blijven dan binnen tot het hooi op is). Als ik les had in de binnenbak dan was ze wel altijd erg nat. Dan stapte ik weer lang uit en dan ging ze met een zweetdeken de trailer op. Thuis was ze dan nog wel nat, maar dan ging ze weer met een pluk hooi naar binnen. In de zomer spoel ik ze af met water en mogen ze daarna lekker rollen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:10

Afspuiten/sponzen doe ik alleen als het warm is.
Anders stap ik mijn paard uit aan de hand met een cooler van Bucas erop.
Voorheen gebruikte ik een zweetdeken maar dat duurde erg lang.
Met de cooler erop gaat dat een stuk sneller, mijn paard is ook ongeschoren.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:05

ik wil jullie bedanken voor de tips

mijn merrie is de laatste tijd na een uur buiten rijden nat van zweet terwijl ze dat anders niet was iemand een idee

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:25

In de zomer spuit ik af of laat ik ze rollen of beiden.

Vroeger in de winter deed ik een fleece of wollen deken met uitstappen op en dan op stal en wachten tot ze droog waren. Soms zelfs wisselen van deken om weer met andere fleece de rest op te nemen.

Nu doe ik dat al een aantal jaren niet meer.

Ik stap los en op adem met een fleece deken. Als ze goed op adem zijn en temperatuur gaat de gewone deken erop. De laatste natte haartjes wacht ik niet meer af.

De d-pony zweet behoorlijk en krijgt best een vacht.
De shet heeft een behoorlijke vacht, staat wel onder dekens, hij wordt gement.
Ze gaan wel op stal einde vand e dag, dus ze gaan niet de wei weer op. Soms als het even kan laat ik ze nog even hun benen strekken op de paddock en dus rollen met hun dekens.

Dekens worden wel wat viezer aan de binnenkant ook, maar je moet ze gewoon afwisselen. Ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad op deze manier.

Heb ook wel aantal jaren geschoren en dat scheelt enorm, maar laatste 2 jaar niet gedaan en met dekens zoals beschreven.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:20

Hier ook afspuiten in de zomer.
In de winter staan ze onder dekens, en dan is het in en uitstappen met een deken.
Paardlief word dan niet te intensief gereden, dus zweet alleen onder het zadel, en shetlief word elk jaar geschoren en beide wel na de beweging even als het nodig is met zweetdeken op stal(20min) en dan weer naar buiten.
Maar meestal krijgen ze beweging net voor ze na binnen mogen, dus blijven dan binnen staan

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:31

Bij veel zweet: zweetdeken een uurtje erop, bij weinig zweet wacht ik effe, en borstel ik het eraf, na de zweetdeken borstel ik ook altijd nog effe trouwens, dit allemaal als het koud is, en in de zomer gewoon afspoelen en aftrekkeren, en als het echt megawarm is dan spoel ik af, en laat ik het zo

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:36

tietse438 schreef:
ik heb even een vraag wat doen jullie altijd na het rijden met het paard dat erg bezweet is ?
afspoelen, droog poetsen met een handdoek of alleen zweet deken op?
ik zelf spoel het paard altijd af na het rijden, alleen nu wordt het kouder dus dan duurt langer ze droog is.

graag advies

na het rijden

helemaal afspuiten ,
eventueel staart wassen ,
hoeven schrobben met harde borstel,
hoofd afsponzen,
benen en hoofd afdrogen met handdoek
en hoeven invetten dan met zweetdeken op stal
en als hij droog is de winterdeken weer op .....