Wie heeft de oplossing? Hooi voer probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Wie heeft de oplossing? Hooi voer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 23:22

Ik heb een fries en een shet welke gezamelijk een schuilstal + zand paddock delen.
Hooi voer ik semi onbeperkt uit een groot fijnmazig (3cm) slowfeeder hooinet van 150 x 110 cm wat laag bij de grond hangt.
Aan de hand van hun gewicht weeg ik dagelijks de minimale hoeveelheid graszaadhooi af welke ze samen nodig hebben, verder krijgen ze wat stro en vitaminekorrel bij. Dit word verdeeld over 3x voeren per dag, ze staan dus eigenlijk altijd wel met wat te knabbelen.

Nu zit ik met het volgende probleem, en ik hoop dat iemand hier een oplossing heeft want ik weet het niet meer.
De fries valt snel in en de shet vreet zich veelste vet. Hoe kan ik zorgen dat de shet minder vreet en de fries wat meer krijgt?

Ik voer de fries nu al wat extra lucerne bij. Helaas niet de mogelijkheid om ze apart te voeren en qua tijd is het ook niet altijd mogelijk de fries even apart te zetten om wat extra hooi te eten. Een hooibak met hoge rand is helaas geen ruimte voor, omdat maar een klein stuk bij het net betegeld is, en in het zand geen hooi gevoerd mag worden. De shet worsteld een graasmasker af en is verder vrij uitgekookt als het om eten gaat.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Bij voorkeur hanteer ik een zo natuurlijk mogelijke eethouding.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 08-10-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:23

een extra hooinet, voor de fries, en wel zo hoog, dat de shet er niet bij kan..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:24

Idd, dat wou ik net zeggen, een shet is klein, fries is groot, een hooinet of zak of ruif hoog hangen dat de kleine er niet bij kan.

joyce B

Re: Wie heeft de oplossing? Hooi voer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:29

Liever een wat hogere bak waar de shet niet overheen kan hangen om het eten er uit te halen, maar de fries wel. Gezondere eethouding dan hoog hangende netten en er valt minder uit.Dan kun je de shet minder geven dan je normaal zou doen en kan die mee eten van wat de Fries naast de bak laat vallen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:31

HIer soortgelijk probleem.
Voer nu mijn knabstrupper aan de andere kant van het stroomdraad, hij kan dan net bij het kuil.
Mijn fjord met kortere pootjes en nek net niet.
De haflinger zou er net bij kunnen, maar mag er niet aankomen van mijn knabstrupper.

Dus het verschil in grote van de paarden uitbuiten.
(zelfde idee als groter bak met hogere rand)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:36

Waarom voer je graszaadhooi en niet iets met een goede voedingswaarde en vitaminegehalte ?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 23:48

@ Shirley, omdat het sobere paarden zijn welke schraal gevoerd moeten worden. De shet zou anders ook helemaal dichtgroeien. Voor vitamines krijgen ze Marstall Force bijgevoerd. Ze doen het hier al 9 jaar prima op.

@ Sjolvir, het idee is goed, alleen de shet gaat natuurlijk onder elk draadje door. Ik wil ze ook verder wel bij elkaar laten staan omdat ze veel kroelen en spelen en er anders 1 van de 2 niet in de schuilstal en bij de waterbak kan (ton met water word omgetrapt).

@ Joyce B, zo'n bak had ik ook al over gedacht alleen is hier helaas geen plaats voor op het betegelde stuk en in het zand mag geen hooi gevoerd worden. Ze zullen namelijk altijd wat morsen denk ik.

@ SG, ook een hoog opgehangen net heb ik overdacht, maar dit is absoluut geen gezonde eethouding en ik ben bang dat er stof ed in de ogen en neus komt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:53

Ik vroeg het omdat je schreef dat de Fries snel invalt ... dan zou mijn eerste keuze toch vallen op een goede kwaliteit ruwvoer en dan inderdaad iets met zo'n hoge bak.
Kun je geen rubbermatten om de bak heen leggen om te voorkomen dat het in het zand terecht komt ?

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:54

heb je de mogelijkheid om een haybar te plaatsen, model paard kan een shet nooit bijkomen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:59

Hoeveel ruimte heb je?

wij hebben vorige week bij een palletboer wat bakken opgehaald
deze
Afbeelding

Je hebt ze ook maar dan 2 latjes hoger
waardoor je Fries er wel bij kan, en je shet wat lastiger (in iedergeval hoe leger hij raakt, hoe lastiger hij erbij kan)
Kan wel wat tussendoor onderin weg knabbelen hoor, waardoor hij niet helemaal omkomt van de honger ;)
Maar is iig lastiger voor hem :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:01

Hoe heb je het voorgaande jaren dan gedaan? Je zegt dat het voeren van graszaadhooi en force al 9 jaar goed gaat. Of staat de shet er dit jaar voor het eerst bij?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:06

Een flink bak evt op een verhoging geplaatst lijkt me het makkelijkst.
Een hooinet hoog ophangen zou ik niet doen, de shet gaat er dan toch onder staan in de hoop erbij te kunnen en krijgt dan alles wat de Fries laat vallen in zijn neus en ogen.

Anders een lage paar draadjes met daar achter een hooinet zodat de Fries wel over de draadjes kan hangen met zijn hals en hoofd en de shet er niet bij kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:42

en is er de mogelijkheid om de paarden enkele uren van elkaar te scheiden?
dan kun je opteren om ze gezamenlijk te voeren zoals nu, en ze een aantal uur apart te zetten waar je de fries wat rijker hooi kunt bijvoeren

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:50

@ shirley, helaas mag ik niet in het zand leggen op stal. Het is niet zo dat de fries echt dun word, maar je ziet dat hij soms net wat te weinig binnen krijgt. Hij staat namelijk niet non stop te vreten, maar rust ook regelmatig, terwijl de shet dus doorgaat tot alles op is.
@ melkbus, wat is een haybar?
@ wendy, mooie bakken zeg. Ik vrees alleen dat we daar hier geen plaats voor hebben op de tegels
@ maikeltje, de shet loopt er idd dit jaar voor het eerst bij. Zijn voorganger was niet zo'n vreetzak en dat ging dus goed.
@ annelies, ik ga dat met die draadjes eens proberen.
@ duhelo, nee helaas is er niet de mogelijkheid ze tijdelijk apart te zetten. Omdat hier gewoonweg de tijd niet voor is. Op de poetsplaats tijdens het verzorgen geef ik wel altijd wat hooi aan de fries. Hij krijgt dan ongeveer 1 plak op.

Het is gewoon lastig omdat er niet veel mag hier

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:54

Je kunt de bak ook net buiten de omheining zetten...
Dit idee, maar dan hoger en iets grotere bak.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:56

En als je die bakken nou is op het zand zet?
daar stonden die van ons ook voorheen, in de zandpaddock, op mijn oude stal
Waarom zou dat niet kunnen denk je?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:57

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:00

@ joyce, dat is een mooi idee. Eens vragen of dat mag hier.
@ wendy, in het zand mag hier niets geplaatst worden. Hooi in het zand is voor de pensionhouder extra werk om op te ruimen en de drainage slipt er van dicht. Daarnaast loop ik de kans dat de shet het hooi wat in het zand valt op gaat eten en zo veel zand binnen krijgt.
@ hot chocolat, dat ziet er mooi uit. Dat zou wel passen hier op de tegels. Hoe heb jij je netten bevestigd? Hoog of laag bij de grond?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:01

En een , voor de shet onbereikbare , extra voergelegenheid in de schuilstal ?
Daar zou de hay bar van melkbus geschikt voor zijn :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:44

Kaspar schreef:
@ joyce, dat is een mooi idee. Eens vragen of dat mag hier.
@ wendy, in het zand mag hier niets geplaatst worden. Hooi in het zand is voor de pensionhouder extra werk om op te ruimen en de drainage slipt er van dicht. Daarnaast loop ik de kans dat de shet het hooi wat in het zand valt op gaat eten en zo veel zand binnen krijgt.
@ hot chocolat, dat ziet er mooi uit. Dat zou wel passen hier op de tegels. Hoe heb jij je netten bevestigd? Hoog of laag bij de grond?

Ik heb ringen in de muur van de schuur welke aan het paddock grenst. Daar kan ik met een musketonhaak de netten aan hangen. Op het moment hangen ze iets hoger ivm ijzers. Als de ijzers eraf gaan dan hangen ze tot op de grond.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:06

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:54

Ik volg, ik zit namelijk met hetzelfde

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:36

Kaspar schreef:
.

@ Sjolvir, het idee is goed, alleen de shet gaat natuurlijk onder elk draadje door. Ik wil ze ook verder wel bij elkaar laten staan omdat ze veel kroelen en spelen en er anders 1 van de 2 niet in de schuilstal en bij de waterbak kan (ton met water word omgetrapt).
.

Hier staan ze ook gewoon in hetzelfde landje hoor.
En op heb bovenste draad staat geen stroom (daarom kan zwarte erover heen eten), op onderste draad wel!
Dat voorkomt dat mijn fjord, onder het draad door floept, want ze loopt meteen met haar neus tegen het draad }> .

Wel dom gezicht..
Toobs die buiten de wei aan het eten is en in de wei staat, met daarnaast haflinger Rik en fjord Sjol met een plukje in het weiland.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 23:45

Ik heb besloten eerst met een draadje te gaan proberen volgens de manier die Sjolvir beschrijft, dit lijkt me de meest makkelijke en goedkope oplossing. Werkt dit niet dan komt er een haybar waar ik een hooinet in vast maak.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:39

Maar Kaspar, hoe heb je dit vorige jaren dan gedaan? Of stond je toen op een andere stalling? Of stond de shet er toen niet bij?

Bij mij staat de shet gewoon bij de rest maar die krijgen onbeperkt ruwvoer en daar passen ze zich gewoon goed op aan. De grootste eet ook het meest maar omdat er altijd ruwvoer voorhanden is zal ook mijn shet niet als een idioot gaan vreten. Die shet heb ik al 12 jaar en is rond en gezond en er mag misschien wel een aantal kilo's af maar die heeft nooit problemen gehad vwb hoefbevangenheid of dergelijke. Dus onbeperkt voeren is misschien ook nog een optie. Als ze weten dat er altijd ruwvoer voorhanden is dan zijn ze minder gefocussed op het eten an sich is mijn ervaring.