bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:05

Hoe is het bij jullie geregeld is op stal qua verbruik van bv voordroog/ hooi en stro?
Er wordt per maand een vast bedrag betaald aan de stalhouder, maar hoeveel hooi krijgen jullie dan. Een afgesproken hoeveelheid, onbeperkt? Wat als jullie paard ineens meer nodig heeft dan een gemiddeld paard qua hooi of stro verbruik. Betalen jullie dan extra daarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:42

Hier is het pas verandert..
Eerst was het zo dat de mensen voor een bepaald bedrag per maand hooi mochten gebruiken, bij een aantal werden de paarden gevoerd, anderen namen zelf. Maar degene die zelf namen die namen wel héél erg ruim hooi, waardoor ze op een bepaald moment merkten dat ze er totaal niet meer uitkwamen qua kosten. Hierdoor is de regel nu verandert: ieder zorg voor z'n eigen hooi. Je kan dit wel gewoon via de stal aankopen, je moet dus niet zelf op zoek, maar je kiest zelf hoeveel hooi je wil per maand en daar betaal je dan voor (dus bv. voor 29 oktober moet je doorgeven hoeveel balen of baaltjes je wil voor de maand november, dan wordt dat besteld en kan je het gaan gebruiken).

Ik kocht steeds al mijn hooi zelf, vond ik ook fijner, kon ik tenminste geven wat ik wilde en moest ik nergens rekening mee houden. Mijn hooi, mijn keuzes. Degene die voor dat bepaald bedrag per maand gebruikten waren erg kwaad over het veranderen van de regels (de meeste zijn zelfs vertrokken) maar ik begrijp het volledig, want wat zij betaalden & wat zij gebruikten was gewoon niet evenredig.

Dus ik denk als hooi er voor een bepaald bedrag bij inbegrepen zit dat de eigenaar dan het voeren voor z'n rekening moet nemen. En als je paard meer nodig blijkt te hebben moet je bijbetalen (of zelf aankopen natuurlijk). Lijkt me logisch :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:48

Het is nu zo, dat ik een plekje verhuur op mijn weiland incl verzorging ed, en het paard oud en mager is en bijgevoerd wordt door mij. Brok ed zijn kosten van eigenaar, dat is vooraf besproken en vastgeled.
Voordroog zit bij stalgeld inbegrepen.

Ik heb nooit vastgelegd hoeveel dit per voerbeurt of per maand is.
Nu is het wel zo dat ik ervanuit gegaan ben dat hetzelfde gevoerd werd zoals bij alle voorgaande pension en eigen paarden. Dit oudje heeft gewoon meer nodig en geef ik hem ook, maar merk wel dat ik nu het dubbele voer dan wat ik bij mijn eigen paarden of voorheen bij de andere pension paarden deed en dat ik ruim een half pak voordroog extra kwijt ben per maand ( + benzine kosten aangezien ik per pak ophaal)

Ik wil dit zowieso met de eigenaresse bespreken, maar wil eerst weten hoe dit op andere plekken is geregeld

Anoniem

Re: bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:50

Op die manier :j
Is het eventueel geen optie dat die persoon zelf een pak aankoopt? Weet niet hoe je zit met je opslagruimte maar dat doen ze hier nu dus .. Ieder heeft z'n eigen pak hooi staan en daarvan wordt het paard dan gevoerd. Misschien moeilijk als je weinig ruimte hebt (wat me lijkt aangezien je het per pak ophaalt) maar wel de makkelijkste oplossing denk ik. En anders gewoon aangeven wat je hier zegt en hopen dat ze een redelijk baasje is en wat extra wil betalen ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:00

Hooi kan niet ivm longproblemen, er is wel ruimte voor 3 palletjes breed x 2 meter hoog.
voordroog pak blijft op aanhanger staan ivm het gewicht wat je niet zomaar even verplaatst. 2 aanhangers krijg ik er niet gestald en dan gaat voordroog ook te snel om, als ze apart gaat voeren.

Ruimte voor meer voordroog is er wel, maar niet mogelijk om meerdere pakken hier neer te zetten ivm het gewicht ( paar 100 kg per pak) en ik niet in de mogelijkheid ben om het te verplaatsen ( geen tractor met grijper)

redelijk baasje is ze zeker wel, maar het zijn dan wel ineens 15 tot 20 euro die ik omhoog ga, vandaar dat ik me afvraag hoe het op andere plekken gaat en evt wat dan het stalgeld is

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:23

In de winter als ze niet op het land staan krijgen ze bij ons op stal 2 keer kuil en 1 keer hooi.
Ik wil graag 4 keer ruwvoer en dus kun je bijbetalen voor 25 euro krijgt mijn merrie dan 1 plak extra hooi per dag.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:27

ik voer met verspilling (te veel hooi voeren dus :') 2/3e deel van mn mesthoop is hooi) en ik reken gewoon een baal (400 kg.) hooi per paard per maand of iets erboven. Hartje zomer voer ik ong. 3/4 deel van een baal per paard per maand, hartje winter voer ik bijna 1,5 baal per paard per maand. lente en herfst zal dus ong. 1 baal zijn. Zo kom ik goed uit :) Maar dan staan ze wel het jaar rond overdag op het gras :j Hooi is onbeperkt en wordt in de winter ook bijgevoerd op het land.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:29

Bij ons krijg je per week 3 kleine baaltjes stro en 2 kleine baaltjes hooi. Alles wat je extra verbruikt moet je bijbetalen. Je betaald hiervoor €5 per baaltje.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:31

2 baaltjes hooi per week? Dan kom je toch nooit uit?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:31

De stal waar ik heb gestaan werd gevoerd op het oog door de stalhouder, drie maal daags.
Extra pakken was niet toegestaan muv hooi voor in de trailer. Baaltjes hooi kon je bijkopen en zelf bijvoeren.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:35

Bij ons wordt hooi door de stal eigenaar gevoerd. Mesten doen we zelf en we kunnen redelijk onbeperkt pakken. Ze zijn er alleen wel streng op dat je geen schoon sto weggooit. Als je daar op wordt 'betrapt' word je gewaarschuwd en bij herhaling moet je meer gaan betalen. Als je je paard heel dik in het stro zet doen ze niet moeilijk over, zolang je maar niet verspild en schoon stro weggooit. Naar ik heb begrepen zijn een aantal mensen wel aangesproken op hun stro gebruik, maar hoeft er tot nu toe nog niemand meer te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:38

wij betalen x aantal bedrag per maand, de regel was ooit niet meer als 8 kilo per dag maar daar word niet aan gehouden geloof ik, ik prop m'n kuilnetjes gewoon zo vol mogelijk :D haha

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:39

Hier is het een all-in prijs, wil ik extra voer of ruwvoer, koop ik het zelf bij en voer ik het ook zelf bij :)

3 kleine baaltjes stro en 2 kleine baaltjes hooi is wel erg weinig zeg :P

Hier worden de stallen iedere dag bijna helemaal uitgedaan en voorzien van nieuw stro
en in de ochtend krijgen ze op de wei de hele ochtend kuil bij en s'avonds als ze binnen staan nog een grote bult kuil.
Voor de rest wordt er maismeel/pulpbrokken gevoerd voor de extra grote paarden 2 scheppen naast standaard pavo sportbrok.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:42

laura1987 schreef:
Bij ons krijg je per week 3 kleine baaltjes stro en 2 kleine baaltjes hooi. Alles wat je extra verbruikt moet je bijbetalen. Je betaald hiervoor €5 per baaltje.

:oo als ik kleine baaltjes hooi voer kom ik gemiddeld op 3/4e baaltje per paard per DAG!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:55

Ik betaal 145 euro per maand en daarvoor kan ik mijn paard voordroog voeren zoveel als hij op kan. Ik mag er ook voor kiezen hem op het weiland te laten. 's Zomers staat mijn paard dag en nacht buiten en hoeft geen ruwvoer bij te krijgen. Vanaf woensdag staat hij 's nachts weer binnen en krijgt hij zo'n 8kg ruwvoer per nacht. Overdag kan hij gras eten (stripbegrazing). De enige reden met betrekking tot de hoeveelheid is dat er geen ruwvoer in de stal over mag blijven. Wat je aanbied aan je paard moet opgegeten worden en als dat niet het geval is moet je minder aanbieden. Helemaal terecht vind ik. Het moet niet op de mesthoop belanden. Ongeveer hetzelfde geld voor stro. Zolang je geen 'schoon' stro weg gooit is het goed.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:58

Wat ben ik toch gezegend, wij mogen pakken wat we willen, en de stalhouder geeft zeer ruim voer en hooi (wat weer ander gedoe oplevert dat begrijp je)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:04

Ik betaal 20 euri per maand voor een extra hooibeurt (3x per dag ipv 2 x)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 06:36

Is het geen idee dat de pensionklant een half pak voordroog per maand extra betaald bij stalgeld? Lijkt me wel zo eerlijk. Mijn paard moet ook veel hooi hebben, hij valt heel snel af. Ik regel nu zelf mijn hooi op een doe het zelf stal, maar als ik op pension stond, ben ik best bereid om meer te betalen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:42

Wij kopen zelf in en bepalen ook hoeveel ons paard krijgt, opstrooien en uitmesten doen we ook zelf.
Ideaal!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:52

in het verleden toen ik op pension stond was in je stalhuur:

hooi of kuil --> onbeperkt
stro --> half pak per dag
bix --> bij de ene stal 2 kg per dag, indien meer bijbetalen
bix --> bij de andere stal volledig zelf betalen kwam boven op de stalprijs
zaagsel --> ik meen een pak per week en indien je meer wilde dan kon dat wel bijbetalen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:54

Mijn paard staat de hele dag buiten op gras en snachts binnen. Savonds krijgt ze 4 grote plakken hooi voor de nacht. Er is niet echt afgesproken hoeveel hooi of voordroog ze mogen, maar ik denk dat als het te veel wordt er wel wat bijbetaald moet worden en dat zou ik heel normaal vinden. Vlas heb ik 1,5 a 2 pakken in de week. Als ik meer vlas nodig heb kan dat wel een keertje zonder extra kosten maar als dat ook langer achter elkaar is moet er ook betaald worden. Brok haal ik wel zelf maar al het andere zit bij het bedrag van 130,- per maand in...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:59

Ik betaal 250,- per maand.
Een stalling met binnenbak.
En exclusief krachtvoer.
Stro dagelijks een halve plak (van een grote baal)
Wil je dagelijks 1 plak betaal je 40,- bij.
Kuil wordt 4x daags gevoerd. Is bij de stalling in begrepen.
Mag je zelf daarnaast ook nog geven.
Mijn paard staat met een slowfeeder in de stal. En die zit dus zo vol dat ze onbeperkt kuil heeft.
Overigens is het kuil wel allemaal van eigen land.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:21

ik denk dat het grote verschil sowieso is , dat jij 1 paard erbij hebt van een ander ipv dat je een stal hebt met 20 paarden.
Met die 20 paarden en ponies heb je er die veel eten en die wat minder eten , dta trekt het over de hele lijn wat recht zeg maar. Jij hebt nu als particulier 1 paard van een ander staan die in dit geval veel meer nodig heeft dan jij inschatte.
ik denk dat je gewoon even om de tafel moet met de eigenaar, aangeven dat paardlief echt veel meer eet dan jij in eerste instantie dacht en dat je eigenlijk een x bedrag meer moet vragen per /maand om die kosten te dekken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:44

Om die reden rekende ik altijd met een kale huur en dan ruwvoer en strooisel naar verbruik. Je kunt ook een max. Afspreken en daarboven meer betalen. Dat overweeg ik nu met een inclusief prijs. Na zes jaar kan ik het verbruik wel beetje inschatten en neem een marge. Met strooisel is een afspraak over aantallen beter.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:50

Bij ons hebben we een all-in prijs waar ik met mijn paard prima mee uit kom, voldoende hooi en stro, maar mocht het te weinig zijn kunnen we voor volgensmij 4 euro een baaltje bijkopen en
dan kan je zelf bijvoeren, dit heb ik een keer gedaan toen het echt koud was in de winter, maar verder is het helemaal niet nodig :) mijn knollie staat er goed bij!