tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:25

Hoi allemaal,

Mijn paard is een vrij erge luchtzuiger hij doet het ook in de wei maar minder maar nu het steeds slechter weer aan het worden is moet hij meer binnen staan wat hij dus niet aangenaam vindt ben ik op zoek naar bezigheden. Hebben jullie soms tips om hem een bezigheid te geven als hij dan toch binnen moet staan? Ik zal er alles aan doen om hem buiten te zetten zolang het weer niet te erg weer wordt en als het dan even droog is zet ik hem gelijk buiten als is het maar voor een uurtje. Ik had een hooinet hangen in zijn stal waarmee hij zich bezig hield maar ik heb dan gehoord dat dit ook een gevaar kan zijn als ze eventueel vast zouden geraken met hun benen. Hij hangt namelijk vrij laag in een hoek achteraan zijn stal. Om een idee te geven het hang iets lager dan een voerbak. Ik heb hem met opzet in deze hoek gehangen omdat hij dan met zijn kont naar zijn eetbak staat waar hij aan lucht zuigt. Ik heb ook een tip gekregen om de eetbak met rubber te bekleden maar ik heb geen idee waar ik dit zou kunnen halen!

Zijn er nog zaken die ik zou kunnen doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken?

Alvast bedankt !

tylando

Re: tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:28

voerbak weg halen en als je hem voert in een emmer geven!
hooinet zo hoog mogelijk hangen hoor! je hoort er zoveel enge verhalen over..zou sowieso zijn hooi lekker op de grond leggen , is meer natuurlijke houding voor je paard om te eten!
waarom niet buiten zetten met slechter weer, lekker dekentje op ( eventueel ).. lijdt ie niks van hoor!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:32

jammer genoeg is de voerbak vast gelast aan de stal en kan ik deze niet verwijderen. Ik heb sinds ik gehoord heb dat een hooinet een gevaar kan zijn dus ook niet meer gebruikt en gewoon zijn hooi op de grond gelegd. Het probleem is dat in de winter de paarden niet meer op de wei mogen...ik heb het nu toch al telkens gevraagd of ik heb toch voor enkele uren op de wei mag zetten...hij is al eens wat koliekerig geworden door de stress van binnen te staan. Hij staat niet alleen binnen bijna alle paarden staan binnen want ik weet dat hij niet graag alleen op stal staat wat logisch is

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:34

staat ie op een pensiontal of bij je thuis? anders zou ik iets anders voor zo'n paardje zoeken! lijkt mij toch een paard wat veel naar buiten moet, zeker om wat je zegt dat hij binnen veel stress heeft!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:35

Kijken naar zijn spijsvertering, heeft hij niet iets van maagzweren?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:37

hij staat bij een boer, heel erg vriendelijke mensen misschien kan ik iets regelen waardoor hij meer buiten kan staan. Toen de boer zag dat hij niet goed werd heeft hij hem zelf gelijk buiten gezet, ik ga elke dag naar mijn paard en probeer hem dan toch buiten te zetten. Hij heeft al eens een week binnen gestaan om eens te kijken hoe hij zou reageren en toen was er geen probleem maar toen hij plots eens 2 dagen op stal moest staan vanwege echt slecht weer werd hij koliekerig...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:38

ik ben volop bezig met hem van kop tot teen te laten onderzoeken ook voor maagzweren dus hopelijk daar binnenkort een antwoord op. hij krijgt geen krachtvoer enkel een onderhoudsmengeling die hij 2 keer per dag krijgt en daarbij nog hooi

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:41

SmartBH schreef:
hij staat bij een boer, heel erg vriendelijke mensen misschien kan ik iets regelen waardoor hij meer buiten kan staan. Toen de boer zag dat hij niet goed werd heeft hij hem zelf gelijk buiten gezet, ik ga elke dag naar mijn paard en probeer hem dan toch buiten te zetten. Hij heeft al eens een week binnen gestaan om eens te kijken hoe hij zou reageren en toen was er geen probleem maar toen hij plots eens 2 dagen op stal moest staan vanwege echt slecht weer werd hij koliekerig...

Ja, het beste kun je wat regelen zodat hij buiten kan, liefst met een maatje, dan houden ze elkaar ook bezig.
Ik heb zelf net een carport geplaatst voor 150 euro, kun je niet een schuildingetje buiten maken met een stukje erbij?
Dat soort dingen maakt het voor je paardje het leven een stuk aangenamer. :j
Veel hooi is belangrijk, zorg dat hij niet te lang zonder staat, ook snachts.
En je hebt ook hooizakken, daar zitten geen mazen is maar een gat, is wel veiliger.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:43

Vele porties ruwvoer verdelen over de dag, op de grond voeren (geen hooinet), en vooral GEEN band om de keel oid.... Daarmee veroorzaak je pas echt serieuze problemen.

Oorzaak = verveling / stress, of inmiddels gewoonte (moeilijk af te leren). Zoveel mogelijk naar buiten. Maar indien niet mogelijk, dan zoveel mogelijk afleiding geven en op de juiste wijze voeren.

Ps. hoe lang staat dit paard per dag in de wei, en onder welke weersomstandigheden doe je 'em binnen? Zie dat je het paard buiten doet als het droog is? Misschien kun je het dier gewoon eens in de regen laten staan?
Laatst bijgewerkt door gummie op 06-10-12 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:45

onbeperkt ruwvoer verstrekken......voerbak uit de box,

geen paddock op de stal? waar die buiten in kan?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:49

voor zo'n band ben ik absoluut niet en de dierenarts ook niet hij zei dat je enkel een symptoom bestrijd en niet de oorzaak trouwens als hij zich daar nog slechter door voelt dan ben ik nog verder van huis. nu ben ik aan het uitzoeken hoe het met zijn maag is en eventueel ik een aangepaste voeding moet geven hiervoor. Ik zal ook proberen om iets te regelen met de boer zodat hij buiten kan staan er staan wel geen schuilhokken maar er is een weide die niet naast één van de stallingen geplaatst is en dus een klein dakje heeft waar ze meestal onder staan als het regent. Ik had ook een tip gekregen over een bal in de stal te hangen of hem takken te geven om aan te knabbelen? wat zijn jullie ervaringen hiermee?

@sigrid: ik kan jammer genoeg de voerbak niet uit de box verwijderen omdat die vastgelast is en aangezien ik niet de eigenaar ben kan ik deze dus ook niet verwijderen. Ik heb een buitenpiste ter beschikking maar zet hem liever op een weide zodat hij nog wat kan grazen want in de buitenpiste durft hij gewoon aan het poortje blijven staan en daarop staan luchtzuigen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:52

de boer beslist meestal wanneer ze binnen moeten hij doet dit ook niet onmiddellijk als er eens een spatje regen valt maar meestal worden ze 's morgens vroeg buiten gezet ik denk rond een uur of 7 en in vooravond 18u worden ze terug binnen gezet als hij denkt dat het 's nachts heel erg slecht weer zal zijn. Nu weet ik dat het vannacht bij ons droog zal blijven en dan blijft hij dus ook gewoon buiten staan zolang dat nu nog mag...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:52

je zou hem mss maagcompositum kunnen geven van de groene os, maar eerst even uitzoeken of hij er wel last van heeft!
kan sowieso geen kwaad hoor de compositum ,maar als het niet nodig is dan maar liever niet he!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:54

ik zal die naam alvast noteren ! altijd handig om te weten indien nodig, bedankt :)

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:56

Takken kun je wel geven maar ik denk dat hij op een wat dikkere tak zichzelf ook vastzet.
Er is wel wat te vinden hier op bokt over luchtzuigen, dat topic zou je eens door kunnen nemen, daar staat vast veel in waar je wat aan hebt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:58

Een voerbal wil vaak ook wel wat werken, zo zijn ze langer bezig met krachtvoer en zijn ze bezig.

Als je een hooi net met kleine mazen hebt (3cm) kan je die goed vullen en gewoon los in de stal leggen. Hooi eten uit zo een net kost meer moeite door de kleine mazen, het ligt los en dus zijn ze een stuk langer bezig. Hooi net met kleine mazen is ook niet gevaarlijk, mits je m goed dicht knoopt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:02

sowieso hooi niet uit elkaar plukken dan is hij er ook langer mee bezig ( als je het los legt he in stal )

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:05

Hi,

Mijn paardje is ook een luchtzuiger, geen idee waarom ze ermee begonnen is er zijn geen redenen tot stress oid. Ze krijgt de hele dag onbeperkt ruwe voer in hooinetten met hele fijne mazen. Hier kunnen ze ook niet in vast komen te zitten. Wellicht een idee om in het dak van je stal een oog te maken met een touw eraan waar je dan weer je hooinet aan vast kan hangen dan hangt ie hoog en duurt het wel even voordat ie dat leeg heeft.

Mijn paardje zuigt vooral als ze krachtvoer heeft gehad en de eerste happen hooi als haar net weer gevuld is. In de wei zoekt zo ook wel een plekje op om even heerlijk aan een paal oid te zuigen. Dit is bij haar echt gewoonte en leer je niet af. Ik heb onlangs haar hele stal met rubber bedekt om haar tanden een beetje te sparen want die slijten er natuurlijk wel van. De eerste dag vond ze het wat vreemd maar nu zuigt ze er weer vrolijk op los.

Ik zou als het paard verder geen stress laat zien je er niet te druk over maken dan heb jij meer stress dan het paard.

Succes ermee

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:18

Ik zou zelf niet zo gauw kiezen voor een hoog voernet. Dat remt de speekselproductie die nodig is voor de vertering. Het is geen natuurlijke eethouding. Daarnaast loop je dan kans dat stof en vuil in de luchtwegen komt...

Maar goed, weet niet in hoeverre de kosten opwegen tegen de baten in dit geval...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:20

Luchtzuigen is lang zo schadelijk niet als een hoop stof en rotzooi in de luchtwegen. Plus door de onnatuurlijke houding en dus minder speeksel, zorgt voor meer aanleiding voor luchtzuigen.
Beter gewoon vanaf de grond voeren.

Edit: typo

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:47

Het is wel heel goed om ze bezig te houden, misschien kun je hooi natmaken, dat neemt al veel van de slechtere kanten weg.
Mijn paard kreeg vroeger ook altijd nat hooi uit een ruif, heeft daar geen enkele last van gehad.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 00:36

mag ik vragen waar je de rubber vandaan hebt gehaald, een doe-het-zelfzaak? Ik kan niet meteen op een winkel komen die dit zou verkopen...een vriendin van mij heeft een hooinetje met kleine mazen dat je ze voor haar shetlanders gebruikte maar nu niet meer nodig heeft dus ik zal deze gebruiken. Een voerbal, is dit dan zoiets als een bal voor een hond waar er snoepjes of dergelijke uitrollen? Sorry voor deze vergelijking maar ik kan me het niet meteen voorstellen wat je precies bedoelt :p

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:19

Haha dat is inderdaad hetzelfde idee, alleen geen snoepjes in doen, maar gewoon de brokken. :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 13:42

Ok bedankt :p ik zal eens kijken waar ik dat zou kunnen halen ik denk dat hij dat wel leuk zou vinden want ik heb hem eens voer gebracht in de weide en dan vond hij de emmer al interessant hij begon er ook mee te spelen maar ik vind een emmer nu echt wel geen veilige oplossing :) bedankt voor de tips alvast

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:17

je hebt toch ook van die flexibele emmers?