Wanneer hele land open gooien? Sobere paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Wanneer hele land open gooien? Sobere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:00

Ik heb 3 IJslanders en 1 minipaard staan.
Heb betrekkelijk veel land, en heb ze nu nog op strookbegrazing. Op het moment merk ik dat het gras zich klaarmaakt voor de winter, toch iets meer fructaan... degene die er gevoelig voor is laat dat direct zien qua jeuk en winderigheid ;-)
Ik houdt ze nu dus nog even 'kort'.

Ik zit op land dat deels opgehoogd is, en deels veen is. Om te zorgen dat het straks zo goed mogelijk blijft in natte periodes wil ik ze een zo groot mogelijk stuk geven.
Wanneer is dat veilig om te doen, om dus gewoon alles open te gooien?
Ik weet uiteraard dat ik bij vorst en felle zon moet uitkijken, dus dan zet ik ze wel weer met masker, of kleiner of paddock/ hooi.

Mooiste zou zijn als ze zoveel mogelijk en zolang mogelijk op het land kunnen; wie gooit ook op een gegeven moment alles open?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-10-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Re: Wanneer hele land open gooien? Sobere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:02

Wij hebben sinds deze week het land (1,5 hectare) opengegooid voor 2 Fjorden. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:03

Amber_ schreef:
Wij hebben sinds deze week het land (1,5 hectare) opengegooid voor 2 Fjorden. :)

Maar is dat nog niet te vroeg? Lastig hoor....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:17

Ik hou het gewoon in de gaten, maar tot nu toe gaat super :j.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:54

Goed om te horen!!! Ik geef ze het iig in stroken erbij, dus niet in 1 keer alles.... Even uitknobbelen wat wijsheid is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:09

Ik heb een track om mijn land heen,in het midden meerdere paddocks waarbij ook nog eens strookbegrazing plaatsvind (gras is nog niet optimaal omdat het vorig jaar is gezaaid)
Is dat niet iets voor je....kunnen ze mooi rondrennen zonder je land overhoop te trappen.Vergis je trouwens niet in de hoeveelheid fructaan in het gras als het weer gaat vriezen ;) .

Over echt het land opengooien kan ik je geen advies geven maar met IJlanders lijkt het mij niet verstandig als ze gevoelig zijn voor fructaan.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:11

Hey precies hetzelfde topic als op ijslanderforum.

Mijn ijslanders, shet en trekpaard lopen gewoon altijd op anderhalve hectare, nooit problemen

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:17

Ik heb 2 shetten en 1 tinker op 1,5ha. gaat goed, 2 andere shetten kunnen deze hoeveel nu nog niet aan en staan op een kleinere weide, voor hun wacht ik tot de groei er echt uit is. Daarna gaat het spul idd. fructaan verhogende omstandigheden in paddocks met name de ochtenden bij vorst en felle zon. Als ik twijfel gaan ze op een perceel met lang doorgeschoten gras.

fjordfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:50

kan iemand mij vertellen of gras in de winter gevaarlijk kan zijn, kan je gewoon met droge dagen je paard met een gerust hart
in de winter op het gras zetten?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:59

fjordfreak1 schreef:
kan iemand mij vertellen of gras in de winter gevaarlijk kan zijn, kan je gewoon met droge dagen je paard met een gerust hart
in de winter op het gras zetten?

dat ligt ontzettend aan de gevoeligheid van je paard. Ik heb hier een insulineresistente shetlander en eentje die al een paar keer bevangen is geweest. Die gaan nevernooitniet het land op wanneer het heeft gevroren (ook grondvorst) of als het extreem zonnig weer is en de temp. bijv. 3-5 graden is. Andere paarden hebben hier weer geen enkel probleem mee en kunnen de hoeveelheid suikers in het gras prima handelen.

Ik heb het idee dat het nu qua fructaan juist nog wel te doen is, de temperaturen zijn heel schappelijk voor de tijd van het jaar en het is niet enorm zonnig/helder (bij nacht) weer. Ik weet niet of het heel veel uit maakt of je het nu al doet, of nog een paar weken wacht. Dan worden de nachten natuurlijk weer kouder met ook weer meer kans op fructaanophoping in het gras.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:45

Ik heb hier de 3 shetten en de Fjord ook op strookbegrazing. Ik merk dat de behoefte toch al best groeit, en dus zijn we de hoeveelheden al flink aan het ophogen. Ze krijgen wel van dat hele stengelige gras, wat al zeker goed is doorgeschoten. Als dit op is, heb ik nog een stuk waar het korter staat, daar is heel veel fructaan in aanwezig en laat ik dus nog even voor wat het is.

Als alles op is, hebben ze uiteindelijk het hele stuk. Zo doe ik het altijd, ik gooi nooit in 1x het hek open, bij wijze van. Kan ook niet met een IR en gevoelige voor HB.