aanleggen paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsess4ever

aanleggen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:31

Ik wil graag een paddock aanleggen omdat onze paddock nu glad en nat is.
We wonen op klei grond dus ik wil graag weten hoe ik het aanleggen van een paddock het beste kan aanpakken. Helaas heb ik geen geld voor een dure gedraineerde paddock...

Ik dacht zelf aan het afgraven van de bestaande paddock, doek er tussen en dan opvullen met zand.
Maar ik vraag me af of dat gaat werken?
Ik zie regelmatig bakken waar het doek naar boven komt en dat wil ik graag voorkomen, maar hoe?
En wat is een goede laag zand? 20 cm of is dat te weinig? en welk zand is daarvoor het beste te gebruiken?

het zou fijn zijn als dit paddock ook te gebruiken is om te longeren of eventueel grondwerk te doen, dus niet te zwaar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Pien28

Re: aanleggen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:49

Vraag een locale loonwerker.
Hij kent de grond in jouw omgeving en kan je een beter advies geven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:14

Als je toch al gaat graven is het neerleggen van een paar meter drainage slang niet meer de kosten hoor! Een rol van 50 meter kost €100,- weet niet hoe groot je paddock is, maar imo maken die paar tientjes dan ook niet veel meer uit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:19

Heb even gezocht naar een quote uit een topic van mij van begin dit jaar toen wij de paddock bij ons huis gingen aanleggen. Dit is hoe wij het hebben gedaan:

We hebben alles 40 cm uitgegraven en 2 sleuven gemaakt in de lengte met de vorm van de paddock mee met ongeveer 3 meter ruimte ertussen. In de sleuven hebben we een laagje grind gestort en daarna de drainage buizen met een synthetische stof eromheen gelegd. Alles ligt op afschot van 1 cm per 10 meter. Om de sleuven op te vullen hebben we weer grind gebruikt.
Daarna is de bodem gevlakt en waterdoorlatend (landbouw) doek geplaatst, om te voorkomen dat het puin met de grond gaat mengen. Op het doek een laag van zo'n 15-20 cm gezeefd grof puin (20-40, zonder nulfractie!), dit eerst stevig aantrillen en daar bovenop weer waterdoorlatend (landbouw) doek en 20-25 cm M3C zand.

Het doek blijft bij mij netjes waar het hoort ze graven gelukkig niet, dus dat scheelt. De paddock is altijd droog. Alleen op de plekken waar ze altijd mesten en plassen, gaat het zand wat dichtslibben en daar blijft soms het water een uurtje op het zand staan voor het er doorheen is gezakt. Dit is echter maar een stukje van 2 x 5 meter, dus dat valt mee op de hele paddock en het is goed op te lossen door het zand af en toe los te freezen.

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:19

het wordt een paddock van 17 bij 25 zodat hij groot genoeg is om ook in te kunnen longeren. Eventueel rijden.

Ik ga binnenkort wel naar een loonwerker om informatie maar ik vroeg me gewoon af waar ik aan moet denken, aangezien veel van jullie hier al ervaring mee hebben