Het leed dat een 'piste' heet (piste te zwaar, help!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Het leed dat een 'piste' heet (piste te zwaar, help!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:13

Op onze 'stalling' hebben we nu 2 pistes: een kleine mini-piste met schelpenzand + rivierzand die er al 4 jaar ligt en die amper gebruikt wordt, en een stuk weide die onlangs was afgezet om te trainen omdat de mini-piste gewoon te zwaar is om in te trainen (vergelijk het met droog strandzand).

Wij gebruikten dus voornamelijk het stuk weide. Echter bij regenweer was dit niet ideaal om te rijden want dan werd het spekglad.
De weidebeheerders hebben dan het idee gekregen om de 'rijweide' te laten 'freezen' zodat de stukken met gras ook zand werden. Dat is een goede beslissing geweest, want hierdoor werd dit stuk veel minder glad en ook berijdbaar na regenval.
Dit ging een paar weken goed en ik kon eindelijk met mijn paard deftig aan de slag *yipee*... Tot de loonwerker bij ons per vergissing dit stuk helemaal heeft omgeploegd _-:( . Het leek wel een maanlandschap met kraters van een halve tot 1m, niet normaal gewoon 8)7 . Ondertussen heeft de loonwerker het weer een beetje gelijk getrokken, maar het kwaad was al geschied...

Ons stukje wei is nu dus veranderd in een oneffen zandvlakte, vol putten en gaten waar je soms wel 30cm in wegzakt. Daar valt dus echt niet in te rijden, tenzij je graag een been breekt ofzo. Zelfs ons mini-piste ligt beter :x en dat zegt echt genoeg. Qua ondergrond denk ik dat het ideaal is bij ons (zand-bosgrond waar het water snel in wegtrekt), maar het zand ligt nu gewoon veel te los en oneffen. Terwijl er vroeger gewoon normaal over te lopen viel.

Heeft iemand enig idee hoe we dit euvel kunnen oplossen? Wat moeten we doen? Piste nog eens laten freezen? Of laten slepen en dan laten platrijden en de grond aanstampen? Welke materialen zijn hier voor nodig en kunnen we hiervoor eventueel een boer, grondwerker of loonwerker voor contacteren? Want ik wil graag terug aan de slag met mijn paard. En als ik moet wachten op de weidebeheerders, dan kan ik nog lang wachten vrees ik ^^, dus neem ik het heft liever zelf in handen :o.

Uiteraard overleg ik wel eerst met de weidebeheerders voor ik aan de slag ga hoor. Maar als ik al concreet weet wat we moeten doen of wie we hiervoor best contacteren, dan kom ik al een heel eind! En hoe sneller dit is opgelost, hoe beter! Want ik geraak geen stap verder met mijn paard zo :( En rijden in de mini-piste doe ik liever niet (stap en draf gaat nog net, maar galopperen is echt uit den boze en laat nu net de galop ons werkpunt zijn haha). Alle tips zijn dus welkom!

Bedankt alvast :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:20

Ik zou zeggen rechttrekken en goed vast rijden. Maar ik weet niet in hoeverre dat effect blijft en je zult regelmatig het slepen bij moeten houden.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:21

Hoeveel zand ligt er in de kleine piste , als dat een flinke laag is weet ik wel een oplossing..

De wei piste freezen (helemaal glad en egaal maken en een laagje van het zand uit de mini piste erin rijden (evt erdoorheen freezen?).

wij hebben namelijk hetzelfde gehad. onze piste was vaak te los/mul/zwaar maar daar lag een flinke laag in. nadat we een 2de piste hadden gemaakt (was ook wei geweest) hebben we de boel omgeploegd gefreesd en zand uit de eerste piste in de tweede gereden. In beide pistes ligt een kleine laag en beide piste's zijn perfect te rijden !

Malou9

Re: Het leed dat een 'piste' heet (piste te zwaar, help!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:25

Nou wij hebben dus precies hetzelfde maar wij hebben een stuk wat paddock en piste is. Omdat we een hengst hebben staat deze de hele dag in de bak waar we ook in rijden. Met dit weer ( regennnnn ) is het ook een drama! Wij zijn ook aant kijken voor andere ndergrond maar geen idee wat

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:56

Ik heb ook onlangs een stuk van de weide omgefreesd met een bakfrees en met een rol van 140 kg handmatig 2x plat gerold... Zag er prima uit, tot ik er de 1e x in ging rijden en mijn merrie met haar hele voeten in de grond zakt... Ze ligt echt loodzwaar! Heeft er niemand tips om de grond beter te kunnen aanstampen? De aarde ligt veel te mul nu... :)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 23:07

Iedereen bedankt voor de tips, ik heb ze doorgegeven op stal :) Vooral dat mengen van de 2 zanden uit de pistes leek hen nog wel wat. Het komt ooit nog wel goed ;) haha.

@ Djeenie, hoe lang is het geleden dat het stuk wei is gefreesd? Ondertussen is het stuk dat helemaal was omgeploegd, netjes vanzelf weer bijgetrokken (door de regen en er in te rijden), en dat zal nu zo'n 6 weken geleden zijn dat die geploegd is. Dat ligt nu eigenlijk wel vrij goed om te rijden. Alleen nog wat oneffen (geen putten ofzo, maar gewoon stukken die wat hoger en lager liggen) en helaas komt er stilaan ook weer gras op (zeker op de plekken waar we niet rijden). Maar goed, je kan niet alles willen hè. Heb ook al aangegeven om het stuk regelmatig eens te laten freezen, zodat het gras weer weg is en de grond weer wat doorlaatbaar wordt. Want als het echt dagen heeft geregend, durft het hier en daar wel wat glad worden. Al trekt dat eigenlijk vrij snel weg.

Hopelijk wordt er na de winter ook echt iets gedaan aan onze pistes, zodat we in het voorjaar eindelijk aan de slag kunnen. Na 5 jaar mag dat wel ;) whaha. Dit weekend kwam er verlichting... Ik ben érg benieuwd hoe dat is gelopen (al denk ik dat je met ocharme 1 lamp niet veel moet verwachten :o whaha, mja beter iets dan niks zekers?).
Laatst bijgewerkt door tweety_be op 11-11-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:13

Wat corellaa zegt lijkt mij de beste en goedkoopste optie.
Maar vergeet niet dat een bak toch wel 5 jaar nodig heeft om 'vast' te komen liggen, het zakt nog in.
Als de toplaag te dun wordt krijg je last met regen, dus daar moet ook op letten.

Djeenie; een rol van 140kg is ook niet vergelijkbaar met 600kg paardengewicht op 2 hoefjes.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:19

@ Anneliesdj: Weet ik, maar er kan geen tractor de weide op dus moeten we het wel handmatig zien te redden :)
@ Tweety_be: Ehm, ze is 1,5 week geleden gefreesd onze 'piste' :) Verwacht ik te snel dat ze 'hard' is? Maar ze ligt nu echt heel zwaar :) Vandaar dat ik ze iets harder zou willen... Het probleem is dat er geen tractor aan kan met beter materiaal en dat dit deeltje verkaveld is, dus ik mag er geen nieuw zand instorten... Ik moet me dus een beetje behelpen nu :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:20

Gewoon wachten, dat duurt weken of zelfs maanden voor het vaster ligt.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:22

Ok, geduld hebben dus... Moeilijk :D

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:30

@ Djeenie, inderdaad geduld hebben. De eerste 3 weken lag het echt loodzwaar bij ons. Ik zelf heb er toen niet in gereden (vond ik echt niet kunnen), maar een stalgenootje van mij wel. Nu ligt de piste eigenlijk goed. Ze begint zelfs al weer 'te hard' te liggen, waardoor het water er op blijft staan... Ook geen ideale situatie dus. Maar bon, als het een dag of 2 droog is, is ook dat weer weg. Al denk ik dat we toch best regelmatig de piste eens slepen, mar probeer dat maar eens duidelijk te maken an de stalbeheerders ;)