Houten platen voor de stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Houten platen voor de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:09

Zoiets als deze:
Afbeelding
http://hp.houtenplaten.be/index.php

Ik heb er nu zo 2 voor de stal liggen en deze voorkomen dat mijn stal nat wordt, echter is eentje aan vervanging toe (ze liggen er al jaaaaaaaaren) en nu is er in de andere weide een pad gemaakt van deze platen, dus om met je kruiwagen droog naar de stal te kunnen.

Dit lijkt me een heel interessant iets, deze platen voor de stal en dan langs de stal af een pad maken naar de uitgang van de weide, puur voor mijn eigen gemak. Pony's hebben verder genoeg droog .. ze hebben de stal en de rest van de weide, enkel het gedeelte tussen de uitgang en de stal wordt snel een modderpoel, het gedeelte waar ik door moet met kruiwagen dus :Y)

Zit al een tijdje te zoeken naar een oplossing, stenen leggen is ook een mogelijkheid maar heel arbeidsintensief en je moet dan ook serieus opvullen met zand en dat is ook niet goedkoop. Aangezien het niet mijn eigen stuk land is wil ik het kostenplaatje toch wel enigszins beperken, of anders iets maken wat ik makkelijk weer kan meenemen/verkopen moest ik vertrekken ... En dus zit ik nu naar deze platen te kijken. Het ziet er netjes uit en het zou ook heel stevig zijn, het zou zeker 10 jaar meegaan (de plaat die nu aan vervanging toe is ligt er dus ook al diverse jaren en het enige probleem daarmee is dat er een stuk hout uit is waardoor er een ijzer bloot ligt en dit vertrouw ik niet met de ijzers van mijn pony). Maar heeft iemand er ervaring mee? Hoe zou zich dit houden met de winter? Met nattigheid? Met vorst? Etc.? De platen voor de stal heb ik tot nu toe geen enkel probleem mee gehad, maar ik heb nog geen vorstperiode meegemaakt dus ik weet niet hoe het dan wordt ... Maar langs de andere kant denk ik dat ze beter op zo'n plaat kunnen lopen dan op hard bevroren, ongelijke, modder .. Als het niet héél glad wordt natuurlijk ;)

Ben benieuwd :)

Esmeralda

Re: Houten platen voor de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:10

hout word spekglad, dus dat lijkt me geen optie om dat op de grond te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:11

Ook 'geribbeld' hout? Dit zijn geen mooi afgeschuurde houten planken zoals je ze voor meubels of dergelijke gebruikt. Ik weet niet of het dan een verschil maakt?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:12

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:13

[***] schreef:
Ook 'geribbeld' hout? Dit zijn geen mooi afgeschuurde houten planken zoals je ze voor meubels of dergelijke gebruikt. Ik weet niet of het dan een verschil maakt?

ja, wij hebben vlonders in de tuin gehad, bedoelt om over te lopen zou je denken
maar ook die werden spekglad, beetje nattig weer, mosvorming, ijslaagje
nee zou het echt niet doen, kijk dan eens op marktplaats om gratis stenen af te halen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:14

Een vriendin van mij (vang hier op bokt) heeft deze rond haar hooiruif gelegd om de paarden en ezels uit de modder te laten staan, dit werkte bij haar goed. Ik heb zelf enkele van deze platen voor de ingang van mijn (inloop)stallen, ze worden idd glibberig als ze er modder oplopen, ik borstel ze elke dag even proper, de paarden weten dat het glibberig is en stappen er voorzichtig op. Hier werkt het wel goed tegen wegzakken met de kruiwagen, maar we hebben dus echt maar twee van die platen voor de stal liggen, niet een grote oppervlakte.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:17

Hout wordt inderdaad spekglad, zou dan ook liever kiezen voor tegels of rubbermatten.
Die kun je toch ook meenemen als je eventueel zou verhuizen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:17

Hmm, balen :(
Er staan ook foto's (of toch zeker 1 foto) dat ze echt als uitloop gebruikt worden, dus staat paardje op en staat een hooiruif op enzo ... Dan zou je toch denken dat het geen problemen geeft? Spijtig dat het wel zo is ..

Ik heb die 2 voor mijn stal liggen en eigenlijk nog niet gemerkt dat deze glad worden, terwijl er ondertussen wel al modder op heeft gelegen .. Maar misschien omdat dat zo'n kleine oppervlakte is? Je zet er maar een stap of 2 op natuurlijk, dan ben je er alweer overheen :+

@ Esmeralda : de stenen is het probleem niet, die liggen al bijna een jaar op stal ... Echter de afwerking is een probleem zeg maar .. Het zand dat eronder moet, de opsluitbanden of ander iets om de stenen tegen te houden, het leggen van de stenen, etc. Zelf kan ik dit niet dus moet het laten doen .. en als je alles bij elkaar optelt qua kosten is dat toch niet om te lachen :=

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:21

dan zou ik wachten tot je pad blubberig is, en dan je stenen leggen, klinkt stom, maar blubber werkt net zo goed als zand. Het klinkt mooi in en zit muurvast

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:25

Dat klopt, maar als je paardjes (of jij zelf :+ ) op een bepaald moment in een ongewenste spagaat belanden, vergaat het lachen je ook wel !

Kun je niet overleggen met de eigenaar of er iets te delen valt in kosten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:04

Waarom denk je dat die stenen al bijna een jaar op stal liggen? :+ Overleggen heb ik ondertussen al opgegeven ... Eigenaar vind het geen probleem dat ik dat wil doen, maar wil er ook niks aan bijleggen qua kosten. Dus ik ga alles mooi maken op eigen kosten en als ik vertrek dan heeft zij er profijt van (of ik heel wat werk om het terug af te breken). En dat vind ik ook niet zo leuk :+

Dus daarmee dat ik aan het kijken ben naar een makkelijkere/goedkopere oplossing .. Maar het moet natuurlijk wel veilig blijven ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:09

'k Snap het ! En ik begrijp hieruit dat je de enige bent met paarden daar..

Maar misschien is het dan een ideetje om die houten schotten te nemen en daar rubbermatten op te leggen :)* ( wel vastleggen d.m.v. een paar stevige platte schroeven, anders schuiven ze er zo weer af )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:13

Niet de enige met paarden, maar iedereen heeft wel z'n eigen stukje weide (en stal) :j Dus op 'mijn' stukje ben ik de enige die er komt :)

Is op zich een idee, maar maakt dit het kostenplaatje weer niet een pak duurder? Die rubberen matten zijn ook niet zo goedkoop volgens mij? (die platen trouwens ook niet als je er een aantal nodig hebt, maar het is wel goedkoper dan alles afwerken met stenen en sowieso makkelijker "af te breken" moest het nodig zijn).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:16

Wij hebben een aantal jaren geleden een hele stapel overgenomen van een gestopte koeienboer voor een tientje per stuk .
Dat zijn matten van een dikke meter breed bij bijna twee meter lang ...