Jaren hebben mijn paarden op stro gestaan, maar dit vond ik niet super. Het nam geen vocht op, de stal stonk en tegenwoordig is goed stro moeilijk te vinden (althans in Belgie).
Vandaar dat ik overgegaan ben op gehakseld koolzaadstro. Voor mijn pony ben ik hier erg tevreden over, hij staat ook enkel 's nachts op stal, maar mijn paard komt nu niet meer zoveel buiten (staat op een privéstal en komt per dag zo'n 4 à 5 uur buiten) en dus is zijn stal heel erg nat. Vorige week dinsdag is zijn stal helemaal proper gemaakt, ik doe zijn stal elke dag en hij ziet er vreselijk uit. Het lijkt wel alsof ik hem een week niet heb gedaan ofzo, morgen wordt hij dus weer proper gemaakt.
Diezelfde dinsdag hebben andere mensen van de stal ook hun stal gedaan. Zij gebruiken vlas en hun paard komt even veel buiten als de mijne. De stal is nog mooi droog terwijl de eigenaar van dat paard de stal bijna nooit doet.
Het probleem is nu dat ik niet op vlas wil overschakelen omdat ik van mensen weet dat hun paarden daar koliek van hebben gekregen. Nu zeg ik niet dat dat bij elk paard zo is, maar mijn paard eet van een propere stal.
Nu raadde iemand me aan om stropellets te gebruiken. Ik weet daar zelf niks, maar als ze daarvan eten, kunnen ze daarvan doodgaan dan? Hij eet niet zn hele stal leeg, maar hij eet er wel van.
Neemt het veel vocht op?
Of heeft iemand nog andere suggesties? Ik hoor het graag