Stal bedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 23:23

Hoi!

Jaren hebben mijn paarden op stro gestaan, maar dit vond ik niet super. Het nam geen vocht op, de stal stonk en tegenwoordig is goed stro moeilijk te vinden (althans in Belgie).
Vandaar dat ik overgegaan ben op gehakseld koolzaadstro. Voor mijn pony ben ik hier erg tevreden over, hij staat ook enkel 's nachts op stal, maar mijn paard komt nu niet meer zoveel buiten (staat op een privéstal en komt per dag zo'n 4 à 5 uur buiten) en dus is zijn stal heel erg nat. Vorige week dinsdag is zijn stal helemaal proper gemaakt, ik doe zijn stal elke dag en hij ziet er vreselijk uit. Het lijkt wel alsof ik hem een week niet heb gedaan ofzo, morgen wordt hij dus weer proper gemaakt.
Diezelfde dinsdag hebben andere mensen van de stal ook hun stal gedaan. Zij gebruiken vlas en hun paard komt even veel buiten als de mijne. De stal is nog mooi droog terwijl de eigenaar van dat paard de stal bijna nooit doet.

Het probleem is nu dat ik niet op vlas wil overschakelen omdat ik van mensen weet dat hun paarden daar koliek van hebben gekregen. Nu zeg ik niet dat dat bij elk paard zo is, maar mijn paard eet van een propere stal.

Nu raadde iemand me aan om stropellets te gebruiken. Ik weet daar zelf niks, maar als ze daarvan eten, kunnen ze daarvan doodgaan dan? Hij eet niet zn hele stal leeg, maar hij eet er wel van.
Neemt het veel vocht op?

Of heeft iemand nog andere suggesties? Ik hoor het graag :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:06

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:14

mijn pony stond vroeger ook op vlas maar begon dat ook te eten. ik vind het wel belangrijk dat een paard altijd kan eten, dus heb mijn pony toen weer op sto gezet. zag er ook niet uit want dat was echt een hele vieze pony. heb toen ook een tijdje om het vlas op te maken, een laagje vlas onder het stro gedaan misschien is dat een idee? je kunt er ook zaagsel onder doen dit eten ze niet op omdat het een bittere smaak heeft en als ze het eten is het niet zo erg als vlas. nu heb ik een paard en die staat gewoon op stro

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:42

Ik heb op mijn vorige stal eerst op stro samen met vlas gestaan. Werkte inprincipe perfect maar omdat mijn pony het stro op at bleef er weinig bodem bedekking liggen en ben ik overgaan op enkel vlas. De stal bleef mooi vol en droog en zag er stukke beter uit. Ze at het ook niet meer op :)

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:31

Pom staat eigenlijk al altijd op stro, hebben wel even naar stro zitten zoeken die hij neit meteen in een dag helemaal had opgegeten maargoed haha (:
Maar hij staat dan eigenlijk ook voornamelijk buiten en gaat alleen z'n stal in in de nacht, voor de rest mest ie eigenlijk altijd buiten, en dat wordt dagelijks opgeruimt, dus heb geen ervaring emt andere soorten bedekkingen (:

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:02

Even contact opnemen met http://www.strovan.eu?
Zij zijn producent in België en kunnen je vást aan dealers of verkooppunten helpen.

Ik gebruik al jaren strokorrels en ben er érg tevreden over. Wil nooit meer wat anders!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:51

Mijn verzorgpony staat op vlas, met een volle net met stro en een volle net met kuil.