winddoek / windbreekzeil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

winddoek / windbreekzeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:40

Omdat de winter er weer aankomt ben ik op zoek naar een oplossing voor een openwand van onze schuilstal.
In de zomer staat hier veel beschutting door de bomen.
De wind komt bijna altijd van de andere kant (hier is rekening mee gehouden bij het bouwen van de stal) maar heel soms draait deze en je zult net zien dat het dan net te koud is en/of het hooi makkelijk wegwaait.

Een goede oplossing lijkt me een winddoek, dit houdt een groot deel van de wind tegen. Ik kan alleen niet vinden of dit ook per meter te koop is. Ik kom wel rollen tegen van bijvoorbeeld 50 meter, maar ik heb maar maximaal 10 meter nodig. (ik moet het stuk nog even nameten)

Dan de volgende vraag, hoe kun je dit het beste bevestigen? Het is niet de bedoeling dat het hele doek er met het eerste wind vlaagje weer af ligt.

Er zijn vast mensen met ervaringen, dus ik dacht, eerst maar even op bokt vragen :D

Om een beetje beeld te geven; (het gaat om de rechter kant)
Afbeelding

(waarom we het niet helemaal dichtmaken; in de zomer is het juist heerlijk dat ze een windvlaagje hebben als ze in de schaduw van het afdak staan, er zitten daar nooit vliegen/dazen)

Caira

Re: winddoek / windbreekzeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:51

Kun je niet gewoon een schot maken wat je er 's winters tegenaan zet en 's zomers weer weg haalt?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:53

als je een zeil hebt kun je bv bij een botenwinkel van die gatenmakers kopen (is een zilveren ring) koop je met meerdere in een zakje , dan kun je je zeil bv bevestigen aan haakjes. maar misschien kun je beter kijken naar bv tuinschermen ofzo, is toch steviger denk ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:59

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:10

Volgens mij had het merkt Pulsara doeken die winddicht waren, maar ik kan nergens een website ofzo vinden van hun..

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:44

ik ben naar een paar mannen gelopen die in de bouw zitten (werkmannen)
meestal gebruiken hun windgaas. en na 1 keer gebruiken word het weg gegooid (heeft te maken met de veiligheids regels)

ik heb dus gevraagd of ik een stuk mocht hebben. 1 man belt baas met de vraag antwoord was ja.
zo is die man van het "oude" troep af & ik ben blij.
het is dan wel redelijk vel groen of blauw & er kan hier en daar een klein gaatje zitten. (ik rijg het dicht met kleine touwtjes.
ik kan als het goed is aan t eide van de week een foto plaatsen van t gaas op mijn stallen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:37

Is dat nou een open loopstal? Ik dacht aan lamellen in de ingang, dan hangt de stal dicht en kunnen ze naar binnen en buiten. Er zijn dikke plastic lamellen speciaal voor veestallen te krijgen. Die zijn vrij zwaar en waaien niet omhoog of opzij. Maar daarmee heb je die rechter zijkant niet dicht, maar je hebt al windbreek gaas las ik. Zou wel ringen in dat gaas maken, dan scheurt het nl niet vanaf de bevestiging.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:45

wij hebben het per zoveel meter besteld via internet. Was helemaal niet duur via die persoon. We moesten er wel zelf een constructie voor maken. Het kan met ty-rips (als je dat zo schrijft) maar mijn man heeft het bij de uiteindes een paar keer om een lat gewikkeld en die lat tegen de stal aan getimmerd (schroeven blijft beter zitten denk ik) Het was zwart gaas, dus het valt mooi weg tegen het zwarte hout van de stal. een mooi geheel.

Als het tijdelijk moet zijn kun je misschien beter werken met ringen (of ty-rips) en (paniek)haken waarmee je het doek rondom vast klikt in de zijkant. Als je dan nog paarden hebt die gaan schuren of anderszins er doorheen walsen, zou je er aan beide kanten een schrikdraadje voor/achter langs kunnen spannen met stroom er op zodat ze dat wel uit hun hoofd laten.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 07:14

Bedankt voor de vele tips al. Dat met een lat vastmaken klinkt ook wel heel stevig.

De voorkant van de stal willen we juist graag open laten. Daartegenover staat ook een gebouw waardoor het nooit vanaf die kant waait.

Een schot vangt meer wind als een zeil, dat zou ik dus zelf liever niet maken omdat het gevaar dan groter is dat het los komt.

Weet je nog waar jullie het doek besteld hadden Joyce B?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:16

Dan moet ik even zoeken in mijn mail of ik het terug kan vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:23

Nog een manier voor tijdelijke bevestiging is het naaien van een soort zoom aan de uiteinden (tunneltje) waar je een lange buis of stok doorheen kan doen en dan de uiteinden van beide buizen of stokken (verticaal) met zo'n half ronde klem vastzetten tegen de muur en steunpaal. Als je de onderste klem net boven de grond zet en de bovenste meer ruimte heeft kan je hem er in steken en er weer uithalenen opgerold bewaren tot wanneer je hem weer nodig hebt.

Christavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:26

ik had hetzelfde probleem, toen heb ik op mp een advertentie gezet dat ik maar een paar meter nodig had. Binnen een paar dagen kreeg ik al een reactie van iemand die wel een hele rol had gekocht, en een paar meter ( 10 ) over had. Ik kon het meteen ophalen voor een klein bedrag! Veel boeren gebruiken het ook, en hebben vaak een stukje over, dus wie weet kun je er zo aan komen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:11

windbreekgaas word ook veel in nieuwe koeienstallen gebruikt, dus deels open wanden en dna ipv muur, windbreekgaas, denk dat het belangrijkste is dat je het strak op een frame maakt (koeienstallen hebben er natuurlijk weer een heel systeem op, maar geen idee in welke mate dat voor particulieren in het klein te krijgen is) maar strak op een frame dus, om wapperen te voorkomen waardoor je meer/veel kans loopt op schade(scheuren)
frame met gaas er op is natuurlijk ook makkelijker te plaatsen en als het niet nodig is(bijvoorbeeld in de zomer) weer te verwijderen