School VS sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabjheu

School VS sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 18:56

hallo,

het is misschien een rare titel maar ik krijg dus waarschijnlijk over een half jaartje mijn eigen paard!
ik wil nu al informeren hoe jullie alles zouden combineren dus hier mijn rooster ( ga er vanuit dat ik elke dag vanaf 4 uur op stal zou kunnen zijn )

ma - 17:45 - 19:45 hockey
di - 18:00 - 20:00 les op manege
wo - niks
do - niks
vrij - 17:45 - 18: 45 hockey daarna direct door naar paardrij
za - hockey wedstrijd ( variërende tijden )
zo - niks

ik doe 2 talig VWO dus lekker veel huiswerk,
verder zou in het begin tot de manege verhuist is mijn paard op een andere manege komen te staan vlakbij school ( 20 min fietsen vanuit school 5 min fietsen )
de manege is 10 -15 min fietsen ( alles lekker dichtbij! )

op beide stallen geld een vol - pension

de rede dat ik mijn paardje niet op de ' oude' manege direct laat staan is omdat daar maar 1 binnebak is ( en 1 buitenbak ) en als ik er ben is de binnebak dus in gebruik en zeker met de winter is dat wel een probleem
de andere stal is ook een manege maar die heeft wel al een "pension binnebak"

wat zouden jullie doen ( ik kan niet van hockey af, en ben ong 1 - 2 uur aan hw kwijt )

P.S. reistijd is inge rekend

troi

Re: School VS sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:05

Een eigen paard is volgens mij totaal niet in jouw schema in te passen. Ik zou ofwel stoppen met de hockey ofwel het paard afzeggen. Dit is een recept om totaal overspannen van te raken...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:38

Dit is wel te doen hoor, ik heb een eigen paard en rij soms nog paarden van andere. Pony wordt 4x in de week getraind, ik werk, zit op school en heb 2 honden die hun uitlaatronde nodig hebben. Reistijd naar de pony is 20min met de auto.
ma moet ik tot half 4 naar school en ga daarna naar de pony.
Dinsdag moet ik tot half 5 naar school en ga soms naar de pony.
Woensdag ben ik om 12u uit. En ben ik rond half 6 op de manege om om 7u les te hebben.
Donderdag ben ik om half 5 uit, 5 uur werken en om 9u afgewerkt, geen tijd voor de pony dus.
Vrijdag ben ik om half 4 uit en ben ik de hele avond bij de pony.
Zaterdag werk ik de hele dag en geen tijd dus.
Zondag soms werken, meestal schoolwerk en s avonds naar de manege om om 5uur tricktraining te hebben.
Schoolwerk maak ik of op woensdagmiddag alles tegelijk voor de hele week, of ergens een uurtje tussendoor. Heb veel huiswerk ivm vwo richting
Druk druk druk, moet taken en toetsen meteen inplannen en ook echt die dag maken anders heb ik geen tijd.
Ik heb geen tijd voor een andere sport, of vriendinnen dingen buiten de manege/werk om. Ik zie mijn vriendinnen op school en dat is voor mij genoeg. Ja ik heb het druk, alles moet volgens schema anders klopt het niet.
Nee ik ben niet overspannen :D

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:01

maar jij hebt dan wel werk

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:13

och nee dat ga je niet redden hoor :)
ik zit ook gemiddeld elke dag tot 4 uur op school, nou dat is 6 uur thuis. dan snel eten maken,eten,- dan halfuur (auto) naar paard toe. en ben elke dag rond 10/ half 11 weer terug, geen tijd om huiswerk te maken dus :)

(ben ik blij dat ik ook nooit huiswerk krijg op het mbo :Y) )

je zegt 1 tot 2 uur huiswerk. is dit per dag of per week?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:07

Ik zou vanwege het hockey-gebeuren (en vele huiswerk en reistijd) als ik jou was alleen aan een paard beginnen als je deze zo kunt stallen dat het geen probleem is als je maar een paar keer in de week komt.

Dus op een fijne stal waar ze veel buiten kunnen rondlopen (ook in de winter!) en de verzorging (grotendeels) voor je gedaan wordt.

Dan maakt het voor je paardje niks uit als jij niet komt, want die kan dan zelf zijn beweging pakken en zichzelf vermaken, en is niet alleen van jou afhankelijk om een frisse neus te kunnen halen.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:16

Ik doe examenjaar mavo. En ik ben gemiddeld in de week 2 uur uit.
Dan half 3 thuis en 2-3 uur aan mn huiswerk.
En dan eten en het paard en weer huiswerk.
Ik heb het echt druk zat. Ik zou idd of hockey cancelen of het paard..
Je gaat het echt niet redden als je ook zoveel huiswerk hebt.. En je paard heeft natuurlijk wel bijna elke dag verzorging en beweging nodig!
Denk daar goed om..

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:23

Op zich kun je het wel redden hoor, maar dan moet je er wel echt alles voor over hebben.
Ik rij 6x per week mijn eigen paard en ongeveer 3x nog minstens 1 ander paard. Daarnaast werk ik ook nog en vroeger deed ik ook nog aan atletiek. Toen ik aan atletiek deed zag mijn schema er zo uit:

Ma: tot 4 naar school, meteen door naar paard, 6 uur thuis, eten en dan atletiek training 20:30 thuis, dan huiswerk
Dinsdag: tot 4 naar school, paard tot 6 en dam eten en huiswerk
Woe: tot 3 school, atletiek van 4 tot 5 half 6 thuis, 7 uur les met paard half 9 thuis
Do: tot 3 school, paard tot 5, eten, atletiek tot 20:30, huiswerk
Vrijdag: tot 2 school, paard tot 4:30, huiswerk
Zaterdag: 3 paarden rijden verspreid over de dag
Zondag, atletiek en paard

Best druk dus, nu ben ik gestopt met atletiek en ziet mijn schema er heel Anders uit, je ziet in bovenstaand schema dat je geen tijd meer hebt voor andere dingen dan school en sport, en dat moet je willen..,

Mijn schema nu is:
Ma: 4 uur thuis van school, van 18 tot 22 weg voor springles met paard
Di: 4 uur thuis, dan literatuur lezen + opdrachten maken voor opleiding 's avonds vrij
Wo: 1 uur thuis, literatuur + opdrachten,2 paarden van anderen rijden, 7 uur Dressuurles 20:30 thuis
Do: 3 uur thuis, 5 uur werken tot 22 uur, dan paard tot 23:00
Vrij: 4 uur thuis, 5 uur werken tot 22 uur, dan paard tot 23:00
Za: paardrijden op eigen paard, en 3 andere paarden rijden + studie
Zo: paardrijden op eigen paard en 3 andere paarden + studie

Dit is best te doen, maar met een andere sport erbij moet je het gewoon heel graag willen

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:21

ik zou elke dag 4 uur op de manege kunnen zijn, niet dan pas van school

en met evt. bijrijder? op welke dagen dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:45

Goed plannen en zorgen dat je paard op een stal staat waar hij veel naar buiten kan. Dan maakt het niet uit als je hem niet iedere dag beweging geeft. Ik zelf heb 3 pony's thuis, ik sport 1/3x per week in de sportschool, 2x per week voetbaltraining en zondags wedstrijd en dan nog een bijbaantje en afstuderen. Het is wel druk, maar met goed plannen kom je een eind. En daarbij staan die van mij 24/7 dus ik geef ze niet heel veel beweging als ik het druk heb. Met een paard moet dat iig wel te doen zijn, zeker als je niet zelf hoeft uit te mesten enz.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:12

het paard zou vol pension komen te staan, op de tijdelijke stal wordt uitgemest andere niet maar daar maak ik geen punt van aangezien paardje op vlas komt te staan en dus alleen vieze er uit en genoeg, verder heb ik genoeg mensen die bij zouden kunnen rijden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:14

Hoelang gaan ze daar overdag naar buiten? Dat zou ik zeker meenemen. Als je paard veel buiten kan staan maakt het niet uit als je eens niet rijdt, want hij kan zijn energie dan toch wel kwijt.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:35

het gaat lastig worden maar het kan wel! Ik zou even mijn schema's laten zien, alleen voor handbal zou jij dan hockey hebben ongeveer. ;)

Vorig jaar zat ik in 4vwo, eigen pony (geen vol pension dus zoieso elke dag stal doen rest gebeurd) en zat op handbal, woon 50 min fietsen van school en pony is op de weg van huis-school en kwartiertje van huis 35 min van school.

toen schema:
ma: school tot 2, pony van kwart voor 3 en +/- 5u thuis, rest van de dag voor hw maken indien nodig.
di: school tot 15.15, door naar pony, haar longeren of vrij, 5-half 6 thuis, eten, savonds van 7-8 handbal trainen
wo: school tot 2, smiddags voor huiswerk indien nodig, savonds ponyclubles (met trailer weg)
do: school tot 15.15, smiddags pony longeren of vrij (ligt aan dinsdag), 5-half 6 thuis, eten, savonds 7-8 handbal trainen
vr: school tot 2, door naar pony of savonds naar pony, indien nodig huiswerk
za: savonds handbalwedstrijd en in zomer 2/3x per maand concours
zo: soms smorgens handbalwedstrijd (ligt aan za) en in winter 2/3x per maand concours

met gewone schoolweken is dit goed te doen! Rond de toetsweek is het aanpoten en zeg ik af en toe handbal af en helpt mijn moeder mij meer met de pony zodat ik sneller klaar ben.

nu ben ik gestopt met handbal omdat ik verder wil komen met mijn pony.. Zit nu in 5vwo en mijn rooster ziet er nu zo uit:
ma: school tot 13:15, bij pony van 2 tot 4, smiddags thuis eventueel hw maken
di: school tot 15:15, bij pony alleen voor stal en een knuffel, smiddags thuis ook eventueel hw
wo: school tot 15:15, meteen naar huis en zoveel mogelijk hw maken, savonds ponyclubles (18.30 tot 21.30 )
do: school tot 2, door naar pony, haar longeren en dan om 4-half 5 thuis
vr: school tot 12, door naar pony, zelf rijden of om half 2 priveles
za: in zomer concours 2/3x per maand
zo: in winter concours 2/3x per maand

zoals je ziet een stuk meer vrije tijd! Maar bovenste schema werkte ook, je moet er alleen wel aan wennen, vol pension scheelt wel denk ik en als je een goede bijrijder zou hebben voor 1-2x per week zou ook handig voor je zijn. Als je paard hele dagen in de wei komt (ook in de winter) zou wel een prioriteit voor hem zijn. ;)

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:01

hij zou op de tijdelijke stal 's ochtends buitengezet worden en zelf binnehalen dus ong 6/7 uur
op andere stal denk ik ook. maar ik heb wel elke dag max 2 uur hw.

zodra het paardje op de manege gaat staan heb ik denk ik geen problemen meer:

rooster paard nieuwe stal:

ma: longeren / vrij
di : les
wo : rijden
do : rijden
vrij : les
za & zo : rijden.

oude stal :

ma : vrij / longeren ( hangt van hw af )
di: longeren / vrij ( hangt van ma af )
wo : rijden
do : rijden
vrij : longeren
za : rijden / longeren ( ivm hockey tijd )
zo : rijden

als ik vrij geef zou ik zeker op de oude stal beter uitkomen

anders denk ik dat ik een bijrijdster neem voor maandag op de nieuwe stal

op de oude stal is ma/di misschien handig voor bijrijdster, hangt van de vrije dag af

wat zouden jullie doen
1 dag vrij / met verzorgster longeren
2 dagen licht longeren en 1 dag in relax modus maar wel een beetje werken

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:53

Waarom wil je een verzorgster dan?
Als ik dit schema bekijk lijkt het me wel aardig te doen. Je pony/paard mag toch ook best een dagje (of misschien meer als het een week zo uitkomt) vrij?
In de winter ben ik al blij als ik een (paar) keer per week kan rijden, en met sneeuw of te hevige regenval rijd ik gewoon niet. Wij hebben geen binnenbak. En Tsja, ideaal is het niet maar mijn paard wordt er niet minder om hoor. Die daagjes extra vrij.
Nu komen ze bij ons wel elke dag de hele dag buiten, in de zomer waar kan 24/7 en in de winter iig overdag dus dat scheelt wel :j

Opzich moet het qua huiswerk e.d wel lukken denk ik :)

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:12

dat is waar maar ik weet niet zeker of mijn paardje in de winter ook op de wei kan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:30

Wei hoeft niet perse, een ruime paddock is ook prima

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:38

ok ja dat kan denk ik wel. hoe doen jullie het in de vakanties met je paard zonder bijrijdster? laat je je paard op en van het land halen, huur je een oppas, breng je hem naar een vakantie opvang

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:41

Mijn paard wordt door de pension eigenaren van en naar het land gebracht. Ook voeren zij hem. Ik heb er dus geen omkijken naar als ik er even niet naar toe kan, dat is echt ideaal!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:45

Die van mij hebben dan vakantie en worden enkel verzorgd. Of door mijn pa of door mijn buurmeisje. Maar die staan thuis.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:21

Die van mij hebben ook gewoon vakantie hoor :D :P
De ene sowieso want die is met pensioen en dient alleen als grasmaaier.
Er wordt dan alleen water gegeven en gecontroleerd.
Of binnen/buiten gezet als het slecht weer is :)

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:44

oke dus gewoon lekker buiten laten en als jullie gaan longeren, doen jullie dan gwn met halstertje / met singel en zo

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:47

LIgt aan je doel. Als je puur beweging wilt geven aan het halster maar als je er echt mee wilt trainen dan zul je een stapje verder moeten gaan.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 18:15

ok thnx nu weer terug op het rooster, is het bij de nieuwe en oude stal te combineren met 2 uur hw perdag volgens jullie

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:17

Hou je er ook rekening mee dat je ooit gaat studeren of misschien een ander rooster krijgt? In ben met hockey gestopt vanwege mijn paard. Met mijn studie heb ik eigenlijk al erg weinig rijd voor mijn paard, laat staan dat ik er nog iets naast kan doen.