Paarden aan huis, 40+ uur baan buiten de deur. Advies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Paarden aan huis, 40+ uur baan buiten de deur. Advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 15:58

Oké, lang nagedacht om hier een topic over te beginnen, maar waarom niet, dacht ik.

Ik wil komende woensdag gaan kijken naar een terrein met een stal (20x8, helemaal goed), weidegang en nu nog een recreatiewoning, waar ik hoop permanente bewoning van te maken. Het totaal is ongeveer 1ha groot. Dit stukje land zou echt een droom zijn voor mij. Ik zou mijn paard aan huis kunnen hebben en een opvang voor een paar verwaarloosde en "uitgeprocedeerde asiel-" katten. Ik zie het helemaal zitten. Ik heb zelf nu 1 paard en zou daar graag minimaal 1 paard/pony bij hebben. (Ik zou stalruimte genoeg hebben voor meer paarden, dus wie weet ook wat paarden in pension.)

Echter, en nu komt het, ik woon alleen, werk 40+ uur en daar valt voorlopig ook niet over te onderhandelen. Ik ben dus minimaal 9,5 of 10 uur van huis door de week. De paarden zouden de hele dag op een stuk land kunnen en eventueel in de winter een grote paddock met full time ruwvoer tot hun beschikking. Beide met schuilstal natuurlijk.

Ik zit nu dus eigenlijk het meest met dat ik zo lang de paarden onbeheerd laat op de dag. De landen en stal zijn niet aan de weg gelegen en je ziet van de weg niet dat er paarden in het land staan. Wie heeft hier ervaring mee en hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Ik hoor graag ideeën. Dus niet alleen "Ik zou dit niet doen", tenzij door een goede "omdat..." gevolgd, maar goede tips en ideeën en gegronde meningen waar ik over na moet denken voor ik hier aan begin.

Bij voorbaat dank!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:04

Tuurlijk moet je dat doen. Heerlijk lijkt me dat.
Waarom zou je het niet doen. S'nachts is er toch ook geen toezicht. Dan slaap je.
Je moet alleen zorgen dat alles super veilig is met goed stroom, degelijk hekwerk en goede voorziening voor hooi en water.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:05

Mijn paardje staat hier in de polder op het land en paddock met schuilstal. Alle eigenaren werken en zitten op school. Ik kom sowieso 2x per dag in de winter om te voeren en te mesten. Daarnaast komt er nog 1 iemand, maar dat is vaak gelijk met mij of vlak na mij.
Nu zijn ze vorige winter een keer over het ijs gelopen het land uit en wij kregen binnen 5 min 5 telefoontjes en we waren er dus snel bij. Mijn vorige paardje stond bij mensen achter het huis en is daar aan een maagbloeding overleden, de eigenaren wisten het pas 3u later.

Maar hier dus totaal geen problemen mee en de paardjes staan heerlij. Gewoon zorgen voor goede omheining.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:09

Ik zou het ook doen hoor! Onze paarden worden ook twee keer per dag gevoerd, gaat prima. Dan heb jij nog het geluk dat je er buiten de werktijden gewoon bent als het nodig is.

Je kunt met de buren afspreken dat ze een oogje in het zeil houden, en met je werk dat (mochten er calamiteiten zijn) je wel weg kunt.

Het enige waar ik niet te hard op zou rekenen is dat het huis permanent bewoond zal mogen worden, vaak past dat niet in het bestemmingsplan. Dat zul je dus anders op moeten lossen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:10

Ik vind het een heel goed idee! Begin met je eigen paardje(s), en zie hoe dat loopt: gaat het na een jaar nog altijd even goed, dan kan je met een pension beginnen. Misschien is het een idee om een webcam-achtig iets te zetten? Bij de paarden van paardnatuurlijk doen ze dat ook. Zorg voor een goed contact met de buren, zodat, mocht er ooit eens iets zijn, ze contact kunnen opnemen/kleine maatregelen kunnen treffen. Succes!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:13

Ik denk zeker dat het haalbaar is, maar zorg ervoor dat je een goed back-up plan hebt. Wie zorgt er voor de paarden als jij bijv. je been breekt? Op vakantie gaat? Een paard ziek is en meer toezicht nodig heeft?

Zeker als je pensionklanten wil nemen is dat iets om vooraf echt goed over na te denken, want wat jij in zo'n situatie acceptabel vindt kan voor een pensioenklant een probleem zijn.

Ibbel

Re: Paarden aan huis, 40+ uur baan buiten de deur. Advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:19

Wij zijn al 20 jaar 12 uur per dag van huis. Paarden hebben ons echt niet nodig hoor, als ze maar eten en drinken hebben. Tja, het zóu kunnen dat er één koliek oid krijgt als je niet thuis bent. Maar dat kan ook 's nachts gebeuren, of als je een keer een feestje hebt.
24/7 weidegang in eigen beheer is m.i. dé beste preventie tegen koliek en andere ellende, en ik heb er hier in al die jaren nog nooit één overdag ziek gehad. En ook niet 's nachts trouwens.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:25

Zolang je een internet verbinding hebt is het niet zo moeilijk om een, of meerdere camera's te plaatsen. Geeft enorm veel rust ! zou niet meer zonder kunnen.

Kan de camera's op elke plek op een computer zien, op mijn htc en op m'n Ipad :-)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:25

Niet aan twijfelen, gewoon doen. Pony's staan hier ook aan huis en er wordt gewoon de hele dag gewerkt. Ze staan 24/7 buiten op weiland of paddock met schuilstal of stal en hebben altijd hun natje en droogje.

Wél heb ik een zeer goede omheining staan waar ze echt niet uit kunnen uitbreken/ontsnappen of dat als bij een storm een tak valt, de paarden gelijk op de weg lopen. Dat is wel heel geruststellen moet ik eerlijk bekennen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 16:26

Dank jullie wel voor jullie reacties! Dit stemt mij al veel positiever!

sallandval schreef:
Ik zou het ook doen hoor! Onze paarden worden ook twee keer per dag gevoerd, gaat prima. Dan heb jij nog het geluk dat je er buiten de werktijden gewoon bent als het nodig is.

Je kunt met de buren afspreken dat ze een oogje in het zeil houden, en met je werk dat (mochten er calamiteiten zijn) je wel weg kunt.

Het enige waar ik niet te hard op zou rekenen is dat het huis permanent bewoond zal mogen worden, vaak past dat niet in het bestemmingsplan. Dat zul je dus anders op moeten lossen.

Goed punt breng je naar boven. De bestemming is in principe bewoning, recreatie en agrarisch. Voor ik een definitief besluit neem, zal ik natuurlijk een gesprek aangaan met de gemeente waar dit stuk land onder valt, en wat mijn mogelijkheden zijn.

De buren zal ik zeker kennis mee willen maken en zoveel mogelijk te vriend houden zodat we voor elkaar wat kunnen betekenen. Sowieso is bij één van deze buren "recht van overpad" om op het terrein te komen. Er is mogelijkheid om een eigen opgang te maken, wat ik ook wil, tenzij de boer mij echt op het hart drukt dat het geen probleem is. (Ik wil niet tot last zijn.)

In de winter staan wil ik ze liever niet op het land hebben, maar in een goed omheind paddock met het liefst, meer dan 1 ruwvoer plekken en schuilmogelijkheden. In het land zal dat ook komen, omdat het land te klein is om paarden de hele zomer van gras te voorzien als ze er zo veel op staan. (denk ik... ik moet het even zien hoe het gras is...)

De paarden zullen 's ochtends, 's avonds bij thuiskomst of als ze de stal in gaan en 's avonds laat op stal (kracht- en ruwvoer) gevoerd worden.

Ik ga met de makelaar een afspraak maken om woensdagmiddag te gaan kijken en als het me echt zo bevalt als ik denk dat het doet, even een heleboel voor mijzelf op papier en op een rijtje zetten... Het is nogal een beslissing! Van rijtjeshuis naar landelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:27

Klinkt super, ik zeg: doen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 16:32

Weer zoveel positieve reacties! Ik word gewoon steeds blijer! Hele goede tips zie ik ook voorbij komen, echt dingen waar ik wat aan heb. Super! Dank daarvoor.

Mist schreef:
Zolang je een internet verbinding hebt is het niet zo moeilijk om een, of meerdere camera's te plaatsen. Geeft enorm veel rust ! zou niet meer zonder kunnen.

Kan de camera's op elke plek op een computer zien, op mijn htc en op m'n Ipad :-)

Dit is een goed idee! Met name in de stallen zou ik dat zeker willen. Het land is denk ik niet haalbaar. Ik weet ook niet hoe het nu zit met internetmogelijkheden, maar dat is zeker iets wat zou moeten komen. Dank voor de tip!

Er zal heel wat veranderen als ik dit door zou zetten. Een droom die uitkomt, maar ook héél veel werk.

Guinevere schreef:
Ik denk zeker dat het haalbaar is, maar zorg ervoor dat je een goed back-up plan hebt. Wie zorgt er voor de paarden als jij bijv. je been breekt? Op vakantie gaat? Een paard ziek is en meer toezicht nodig heeft?

Zeker als je pensionklanten wil nemen is dat iets om vooraf echt goed over na te denken, want wat jij in zo'n situatie acceptabel vindt kan voor een pensioenklant een probleem zijn.

Kijk, dit zijn dus dingen waar ik ook goed over na moet denken. Sowieso denk ik dat ik eerst kijk of het haalbaar is om pensionklanten aan te nemen, en als die komen, ben ik heel selectief en zal zeker hulp vragen (daar staat goedkopere stalling tegenover).

Ik blijf het bijzonder moeilijk vinden, het is nogal een stap. Back-up plan ga ik aan werken. Ik denk dat mijn huidige stal zeker heel behulpzaam zal zijn en mij ook veel zal willen leren.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:34

Ik ben erg bang dat je te gemakkelijk denkt om van een huisje met vakantiebestemming een permanante woning te maken, daar wordt vreselijk moeilijk over gedaan en alleen mensen die al meerdere jaren in zo'n vakantiehuis zitten krijgen dat met veel rechtszaken voor elkaar. Hou er dus rekening mee dat als je daar zit en je alles voor elkaar hebt met het nodige werk en kosten de gemeente opeens een brief stuurt dat je binnen een x aantal weken alles weg moet halen en dat je moet vertrekken. Ik spreek helaas uit ervaring.

Het idee op zich is prima, paarden hoeven niet 24/7 onder toezicht te staan maar pas op dat je niet een hoop kosten maakt om het voor elkaar te hebben en vervolgens weer kosten mag maken om het in originele staat terug te brengen want dat verwachten ze van je. -O-

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:39

Ik zou me idd ook meer zorgen maken over je eigen woonruimte dan over de paarden :j
Rij je op hoog niveau>?
Hou er dan rekening mee dat er minder tijd overblijft om te trainen als je paarden aan huis staan, je bent nu namelijk zelf verantwoordelijk voor mesten,voeren,onderhoud,bevroren waterbakken,bak onderhoud etc etc.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:40

Ik wou er aan toe voegen; Neem iemand 'op stal' die zijn paard bij jou zet en tegelijk een oogje in het zeil kan houden. Die voorwaarde wel duidelijk bespreken. Is dat een mogelijkheid? Verder doen als je het je veroorloven kunt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:40

camera's op het land is ook prima haalbaar hoor, ik heb 2.5hectare en ik kan elke uithoek zien (en inzoomen)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:42

Ik maak mij idd ook meer zorgen over je woonruimte. Gemeentes zijn daar tegenwoordig zeer moeilijk mee

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 16:45

Bassenqua schreef:
Ik ben erg bang dat je te gemakkelijk denkt om van een huisje met vakantiebestemming een permanante woning te maken, daar wordt vreselijk moeilijk over gedaan en alleen mensen die al meerdere jaren in zo'n vakantiehuis zitten krijgen dat met veel rechtszaken voor elkaar. Hou er dus rekening mee dat als je daar zit en je alles voor elkaar hebt met het nodige werk en kosten de gemeente opeens een brief stuurt dat je binnen een x aantal weken alles weg moet halen en dat je moet vertrekken. Ik spreek helaas uit ervaring.

Het idee op zich is prima, paarden hoeven niet 24/7 onder toezicht te staan maar pas op dat je niet een hoop kosten maakt om het voor elkaar te hebben en vervolgens weer kosten mag maken om het in originele staat terug te brengen want dat verwachten ze van je. -O-

Dit is dus ook iets waar ik mee zit. Daarom wil ik dus, voor ik mijn definitieve beslissing neem, in overleg met de gemeente en de onderste steen boven halen. Wàt staat er precies in het bestemmingsplan? Wàt kan ik ermee? En alles zwart op wit vragen, met handtekeningen. (hoewel dat ook niet altijd alles zegt, helaas). In principe worden er nu ook dieren (ezels) gehouden en er staat een recreatiewoning. Echt, als ik 100% zeker was dat dit permanente bewoning zou zijn, zou ik veel minder twijfelen...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:49

Reken er wel op dat je elk weekend bezig ben met klussen :D
Er is altijd iets stuk of het gras moet worden gemaaid.
Weet niet of je handig bent. En of je een potje hebt voor de aanschaf van apparatuur die al dat werk wat makkelijker maakt. Anders is het wel heel wat werk.
Maar goed mij lijkt dat dan weer heerlijk maar niet iedereen denkt er zo over

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:06

Schaf evt een flinke zelfstandige hond aan, die goed alleen kan zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:16

ik doe het al jaren op de manier die je beschrijft en sinds 2 jaar ga ik in de zomer zelfs maar 1x per dag, enerzijds om zelf bij te tanken en anderzijds omdat ze je alleen maar schaapachtig aan staan te kijken als je het land in komt en geen eten brengt ;)

Zorg idd voor goede back up, ik heb nu voor het eerst iemand die begin volgend jaar een paar weken gaat waarnemen omdat ik dan moet bevallen maar dat kost me enorm veel moeite, loslaten...

Ik heb geen hond op het land, vind ik niet fair tegenover zo'n dier maar ipv die hond heb ik andere goede wakers; tamme ganzen!
Zeker een aanrader, weinig werk, hoop gezelligheid en ze zijn enorm waaks.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:25

ik doe dit ook al zo een jaar of 6, ik woon er niet, dat mag en kan niet, maar ben er 2 x per dag om te voeren en uit te mesten.
Vakantie kan ik vergeten, ik geef er ook niet om.

Die camerabewaking van Mist vind ik wel interessant klinken, dat zou ik ook wel willen, zou me veel rust geven,denk ik.

Ik heb mijn tel.nr. goed vanaf het pad zichtbaar hangen en word regelmatig gebeld door verontruste voorbijgangers (ik heb een dampige pony staan die wat fluitend ademt bij bepaald weertype).

En ik heb een perfect waakdier: een ezel!

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:30

In theorie kan het allemaal. Maar in praktijk werkt het alleen als je zelf écht een doorzetter bent én als je een goed vangnet om je heen hebt voor als je een keer ziek bent of wanneer één van de paarden ziek is etc. Want het kan allemaal prima zolang alles gezond is en alles loopt zoals het hoort, maar het begint vaak te knellen als er onverwachte zaken op je pad komen. En dat die zaken op je pad komen, daar kun je wel vanuit gaan en meestal komt het ook nog op het moment dat het jou het slechtste past. Maar als je maar zorgt dat je een vangnet en hulptroepen om je heen hebt moet het allemaal best kunnen...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 22:49

Kijk, en weer lees ik goede ideeën waar ik nog niet aan had gedacht. Ganzen en een ezel gaan het helaas niet worden. Waakhond zou eerder een optie zijn voor mij. Telefoonnummer goed zichtbaar ophangen is ook wel een idee, alleen zullen de dieren niet vanaf de weg zichtbaar zijn. Ik ga hem wel even op het lijstje zetten.
Smiley91, dat zijn inderdaad ook dingen waar ik bang voor ben. Kijk, een rondje voeren kan wel als je een virusje hebt, maar inderdaad, als er iets ernstigers aan de hand is, moet je gewoon goede back up hebben.

Klussen vind ik niet erg. Ik doe het nu (bijna) niet, maar dat is omdat ik mijn huis gewoon helemaal niet leuk vind. Ik zie het gewoon niet in mijn huidige huis en wil dus eigenlijk al 10 jaar weg. Dit is het gewoon niet. Ik vind het ook heerlijk om op stal te lopen bij ons nu, maar vind het dus weer zo jammer dat het niet "thuis" is.

Ik ga morgen even alle punten, positief en vooral negatief, naast elkaar leggen. Voordat ik overal afspraken ga maken, wil ik sowieso eerst alles goed gaan bekijken en een stalgenootje gaat ws mee. Woensdag hoop ik!!

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:06

Ik heb mijn pony lang aan huis gehad, maar ben met mij fulltime baan en daarbij komende cursusverplchtingen blij met een stal waar een binnenbak is. Nu kan ik namelijk ook in de winter gewoon na mijn werk gaan rijden.