Eigen mest uitrijden over land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Eigen mest uitrijden over land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 09:46

Wij hebben een klein stukje land van ca. 1500m2. Ik heb een paard en een shetlander.
Behalve een nieuwe omheining en 1x maaien hebben we in de 2 jaar dat we hier wonen verder niks aan het land gedaan. Er staat wel gras, maar ook veel boterbloem en hier en daar een beetje brandnetel.
Nou zitten we ook wat met de mest wat eigenlijk 2-3 keer per jaar afgevoerd moet worden. Nou hebben al een aantal mensen gezegd dat we het wel over het land kunnen uitrijden. Goed voor het land en als je het voor de winter doet zou je er niks meer van terug vinden.
Graag hoor ik meningen en ervaringen hierover. Het is mest vermengd met vlas, is dat een probleem?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:27

Ben je nu te laat mee, mag pas weer na 1 februari. Maar kan op zich prima, doen wij ook al jaren.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 12:58

Ibbel schreef:
Ben je nu te laat mee, mag pas weer na 1 februari. Maar kan op zich prima, doen wij ook al jaren.

Tot wanneer mag zoiets dan?

En geldt dat ook voor zo'n miniweitje als wij hebben?

fjordjes

Re: Eigen mest uitrijden over land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:00

Mag niet tussen 1 september en 1 februari. Dat geld voor elke weide/grond. (mijn vriend werkt voor een loonbedrijf waar ze veel mestrijden)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 13:17

Oke, als je het dan begin februari doet, vanaf wanneer kunnen de paardjes er dan ongeveer weer op?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:22

Zou ik absoluut niet doen op zo'n klein stukje wei, dikke kans dat je grasmat daar echt niet van opknapt door die viezigheid en het verzuren, je onkruid wordt daar over het algemeen zéker niet minder van, in tegendeel zelfs :=

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:12

De mest van de mesthoop wordt bij ons afgevoerd door de loonwerker. Het bemesten van het land doen wij met andere dierlijke mest of kunstmest net naar gelang de conditie van het weiland (of er met zwaar vervoer gekomen kan worden).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:46

wij doen het wel als de mesthoop vol is en we het nog niet kwijt kunnen op het maisland/bouwland (waar we het overigens in de winter gewoon direct uit de stal en het land of de paddock op mogen gooien van de boer)

Wij hebben onze mesthoop eind augustus uitgereden en daarna heeft het natuurlijk geregend en is het gras nog flink gegroeid en daar zie je bijna niets meer van. Dat land wordt in elk geval rond mei weer gemaaid. Een ander stuk hebben we het ook nog op uitgereden en ook daarvan is de stalmest al vrijwel weg, alleen de mest uit het land die we later nog verspreid hebben ligt er nog. Dat gaat ook wel weg met een aantal weken. Op dat stuk lopen de paarden dan wel weer einde van de winter, dus dan moeten we wel controleren op wormen. Ik wil er het liefst ook nog wat kalk overheen gooien zodra de mest weg is.

Er zijn heel veel mensen die hun mest af en toe over hun eigen land uitrijden, maar je kunt wel eerder last krijgen van zuurdere grond, onkruid, en groter risico op wormbesmettingen.
Als je de mest over je land uit rijd kun je hem wel het best zo lang mogelijk laten liggen zodat het al wat kan composteren. Dat er vlas doorheen zit is alleen maar goed, je kunt er ook grasmaaisel doorheen mengen (liever geen onkruid ivm zaden) en oud of vervuild hooi of stro. Daar krijg je betere compost door.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:19

Maar dat is mest van weinig paarden, op veel land dat weinig belopen wordt, dat is toch wel wat anders dan een stukje van 1500m2 dat belopen wordt door een paard en Shet en al last heeft van veel boterbloem :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:30

in jouw geval niet, 1500m is de grootte van 2 buitenbakken, veel te klein. Gewoon wegbrengen of op laten halen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:34

Wij doen het ook niet, mest terug rijden op eigen land vind ik niet prettig ivm hogere kans op wormbesmetting.

Ik weet niet hoe het met vlas precies zit, maar stromest willen boeren vaak graag ophalen. Eventueel kan je het ruilen, dat zij jouw land injecteren met mest en in ruil daarvoor jouw paardenmest mogen ophalen ofzo.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:34

Wij hebben het afgelopen maand ook gedaan. Wij hebben ook een land van 2000m2. Dit land is bijna nooit bemest dus kon wel wat gebruiken. Na de regenbuien zie je er al bijna niets meer van het gras is een stuk groener geworden.
Overigens gaan wij wel aankomend weekend frezen, kalken en opnieuw inzaaien. Dus er word wel meer mee gedaan dan alleen bemest.

Ik zou het als ik jou was gewoon in februari doen. Het trekt aardig snel weg gelukkig :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:38

Ik zou kiezen voor drijfmest en dit laten injecteren en geen paardenmest erop. Mest moet minimaal een jaar liggen voordat eventuele wormbesmettingen er uit zijn. Ga je dit op je land gooien dan werk je een nieuwe besmetting in de hand. Weet niet of er ergens een melkveehouder bij je in de buurt woont? Misschien kan je die vragen, vaak willen ze hun mest wel graag kwijt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:46

Ik spreid alleen verse mest op het land uit, de rest (stalmest en teveel wat we hebben) wordt gewoon afgevoerd.
Ik strooi geen kunstmest meer (nu 2 jaar), ik strooi wel dingen waar kalk en magnesium (evt meer mineralen) inzitten maar geen kunstmest waar het gras van de grond uit schiet. Ik heb dan ook veel minder gras, maar moet zeggen wel veel droger land en meer bodemleven. Het aantal boterbloemen is goed in bedwang te houden en heb lekker veel paardenbloemen. De hoeveelheid klaver zou minder mogen, maar merk geen nadelen naar de paarden toe.

Paardjes die dit jaar naar een heerlijk besmeste wei zijn gegaan kregen alle last van zonnebrand, mok en/of gevoelige hoeven.

Voordelen:
-droger land
-meer bodemleven
-gezondere paarden (minder tot geen mok, zonnebrand, etc.)
-bespaard ook nog geld door geen afvoer en geen aankoop kunstmest
-uit elkaar halen gaat sneller als mesten, geen kruiwagen nodig om mest weg te rijden en als je het dagelijks bij houdt is het prima te doen

Nadelen:
-Ziet er veel slordiger uit
-moet beter letten op het ontwormen
-Andere soorten gras/plantjes maar dat kun je ook als voordeel zien als de plantjes in jou ogen meer gewenst zijn
-gras groeit veel minder hard