Verhuizen of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Verhuizen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:43

Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn paard verhuist naar de stal waar ik op dit moment sta.
Dit is absoluut geen verkeerde beslissing geweest want heb het op stal ontzettend naar mijn zin en mijn paard wordt super verzorgd. Wat dat betreft heb ik absoluut niks te klagen. Nou zul je denken, waarom wil je dan verhuizen, dat zal ik even uitleggen.
Toen ik vorig jaar de beslissing maakte had ik plannen om over ongeveer een jaar of iets langer samen te gaan wonen met mijn toenmalige partner in een dorpje vlak in de buurt van die stalling. Met het oog daarop heb ik er op dat moment voor gekozen mijn paard wat verder van mijn huidige woonplaats te zetten. Mijn paard stond op de vorige stalling ook al niet heel dichtbij en ik dacht ach die 5 km extra is dan niet meer erg en ik dacht over een jaar dichterbij mijn paard te gaan wonen. Helaas is mijn relatie stuk gelopen en zijn er nu dus geen plannen meer om daar in de buurt te komen wonen. Verder zijn er nog een hele hoop andere dingen veranderd. Ik zit sinds dit jaar niet meer op school en werk fulltime, dit bekent dat ik minder tijd heb maar ook dat ik geen ov-kaart meer heb zodat ik gratis met de bus kan (overigens rijden er 's avonds geen bussen daar dus dat wordt door de week sowieso al moeilijk). Daarnaast is mijn scooter een paar weken geleden total loss verklaart en heb ik er voor gekozen geen nieuwe scooter te kopen omdat ik aan het sparen ben voor een eigen autootje (wat kosten maar ook zeker voordelen met zich mee brengt). Ik ben nu afhankelijk van de auto van mijn ouders om bij mijn paard te kunnen komen wat betekent dat ik meerdere dagen per week niet kan komen, dit vind ik heel erg vervelend. Daarbij komt nog dat de verandering van vervoer de nodige kosten met zich mee brengt (als ik 5 keer per week ga ben ik 150 euro per 4 weken kwijt aan reiskosten). Ik heb geen topsalaris dus dit is wel iets om rekening mee te houden.
Als laatste zijn er plannen voor wat veranderingen op stal waar ik (denk ik) niet helemaal achter sta (voor meer details graag pben), al wordt mij verzekerd dat het allemaal wel mee zal vallen en ik er niet veel last van zal hebben.

Nou is er een stal bij mij in de buurt (5 km) waar ze qua verzorging voor het paard hetzelfde bieden. Ik ken daar meerdere mensen en ben er ook al heel vaak geweest dus ik weet wel een beetje wat ik daar zou kunnen verwachten en behalve dat ik er iets op achteruit ga qua comfort (iets minder ruimte en luxe) vind ik het een hele goede stal. Binnenkort komt daar een stal vrij, wat mij aan het denken heeft gezet (er komt niet zo vaak een stal vrij daar, de meeste mensen zijn daar zeer tevreden).

Ik heb geprobeerd voor mezelf de plus en minpunten op een rij te zetten om zo tot een beslissing te komen.

Pluspunten huidige stal:
- Goede verzorging
- Stallingskosten lager dan alternatieve stal
- Gezellige sfeer en leuke mensen (heb daar ook vriendinnen gemaakt en er worden af en toe leuke dingen georganiseerd met de pensionklanten)
- Veel ruimte, gezellige schone kantine, ruime bak

Minpunten huidige stal:
- Ver weg (20 km) Dus hoge reiskosten
- Vanwege gebrek aan vervoer kan ik gemiddeld 3 à 4 keer per week niet komen (en voordat ik een eigen autootje heb gekocht zijn we wel minimaal 3 maanden verder denk ik)
- De plannen waar ik wat moeite mee heb

Pluspunten alternatieve stal:
- Dichtbij (5 km), waardoor ik op de fiets kan en reiskosten vervallen en ik gewoon net zo vaak kan blijven komen als dat ik altijd gedaan heb.
- Goede verzorging (te vergelijken met de verzorging op de huidige stal)
- Leuke mensen

Minpunten alternatieve stal:
- Duurdere stallingskosten (maar toch ben ik bijna 100 euro per maand goedkoper uit als ze hier zou staan)
- Iets minder comfort voor mezelf (kleinere bak, minder ruimte, geen grote schone kantine)

Wat mij vooral tegen houdt is dat ik het heel moeilijk vind om mijn paard bij haar vrienden weg te moeten halen en dat ze dus weer moet wennen aan een nieuwe omgeving (ik heb een heel gevoelig paard), daarnaast zou ik de gezelligheid missen (die er overigens op de andere stal ook wel zal zijn).
Op momenten dat ik thuis zit en niet naar mijn paard kan gaan omdat er geen auto is denk ik, ik verplaats haar. Maar zodra ik dan weer op stal ben en ik zie mijn paard tevreden zijn begin ik weer heel erg te twijfelen.
Ik ben best bereid om bepaalde dingen op te geven voor mijn paard, dat mijn paard het goed heeft vind ik het belangrijkst. Mijn moeder zegt dan, "laat haar daar dan staan en kom gewoon wat minder vaak, ze wordt toch goed verzorgd". Dat klinkt heel makkelijk maar ik heb een goede band met mijn paard en ik ben van mening dat om een echt goede band met je paard te hebben en te houden je meer moet doen dan 3 keer in de week even komen rijden. Ik vind het heerlijk om af en toe gewoon even bij mijn paard te zitten, met haar te wandelen of spelletjes te doen en ik merk ook aan mijn paard dat ze mijn gezelschap dan waardeert. Iedereen bij mij op stal ziet dat er tussen mij en mijn paard een speciale band bestaat, dit wil ik niet op het spel zetten. Mijn paard betekent alles voor mij en ik wil het beste voor haar, ik ben bang dat als ik veel minder tijd met haar ga door brengen dit nadelig is voor onze band, heeft ze het dan nog net zo goed? Wat betreft geld, daar maak ik me nog lang niet het meeste zorgen om, ik kan het nu wel betalen maar ik moet wel reëel blijven en dat bekent dat als ik straks een keer op mezelf wil gaan wonen, dat wel lastiger gaat worden en ik die 100 euro best anders kan gebruiken.
Voor mijn gevoel zitten er wat voor keuzes ik ook maak altijd voor en nadelen aan en het lukt me niet goed om deze tegen elkaar af te wegen en "de beste" beslissing te maken. En omdat er nu een stal vrij komt op die stal zit er voor mijn gevoel wel wat druk achter.

Zo.... het is een enorm verhaal geworden :o Maar ik hoop dat mijn situatie zo een beetje duidelijk is uitgelegd en dat ik nog wat meer adviezen kan krijgen. De mensen met wie ik er nu veel over praat zijn heel nauw betrokken en dus niet helemaal objectief..

Bedankt voor het lezen!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:52

Hmm.. lastige keuze. Het enige waar ik mee zou zitten is dat het paard gevoelig is en dus moet wisselen van stal.

Hoeveel kleiner is de bak van de nieuwe stal en kun je er binnen rijden? Komen de paarden daar buiten (ook in de winter)?
Verder zie ik alleen maar voordelen voor jou bij de andere stal. Persoonlijk vind ik de aanwezigheid van een kantine helemaal niet belangrijk.

Wat gaat er veranderen bij de huidige stal? (mag per PB) :)

araber

Re: Verhuizen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:56

het is wat je zelf belangrijk vind ik persoon wil iedere dag naar mijn paard kunnen dus ik zou zeggen verhuizen paard lrijgt het er ook niet slechter maar blijft een persoonlijke keuze

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:01

Ik zou verhuizen van stal, paard heeft het daar net zo goed, geld en feit dat je daar vaak heen kan, zouden bij mij toch echt opwegen t.o. een iets grotere bak.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:01

Op de stal waar ik nu sta beschik ik over een bak van 18 bij 60 die meestal goed te bereiden is. Ze komt hier in de winter overdag de hele dag in de paddock en 's zomers dag en nacht op de wei. Ze krijgen 4 keer per dag voer en er wordt voor je uitgemest. Door de aanwezigheid van de kantine zijn de mensen op deze stal sneller geneigd om even gezellig met elkaar te zitten na het verzorgen van hun paard, ze hebben een gewoonte om maandag t/m zaterdag elke dag om 3 uur 's middags met z'n allen thee te drinken. Dat heb je op de stal dichterbij niet.

Op de alternatieve stal is een bak van 17 bij 40 die binnenkort breder wordt gemaakt. De paarden staan daar 's winters ook de hele dag buiten in de paddock en 's zomers in de wei. Er wordt ook 4 keer gevoerd en voor je uitgemest, dus qua verzorging is het precies hetzelfde. Dat is voor mij ook een must, ik wil niet dat de basisverzorging van mijn paard achteruit gaat.

Het is overigens niet het comfort voor mezelf wat me tegen houdt, dat zijn gewoon feiten die ik er voor de compleetheid ook maar in meeneem. Ik ben best bereid om daarop in te leveren. Wat me tegen houd is dat ik het dus moeilijk vind om mijn paard bij haar vrienden weg te halen en dat ik de mensen moet missen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:03

Kosten en reistijd is iets wat altijd terug komt met een paard. kies voor je gemak en ga lekker dicht bij huis staan. 5Km is altijd te doen met de fiets. Stel je paard krijgt iets en je wil er even elke dag langs dan is het al weer een gedoe. En wat is er nu fijner naar een dag hard werken even bij je paard langs gaan -O- .

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:05

TS, je hebt pb!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:19

JJane schreef:
En wat is er nu fijner naar een dag hard werken even bij je paard langs gaan -O- .

Dat ben ik helemaal met je eens! :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:35

Ik zou verhuizen,,,,
Paarden hechten aan groepsverbanden en dat zal weer even wennen zijn voor haar, maar als ze daar ook weer in groepsverband naar buiten gaat zal ze daar haar plekje wel weer vinden hoor... en dan is ze de andere paarden in no time vergeten. Pas als ze alleen komen te staan is het een minder verhaal.

Dat je daar iedere dag langs kunt gaan als je wilt is een groot voordeel. Ik zelf heb bijvoorbeeld voor de winter ook een stalling hier in de buurt. En nu was vorige winter mijn paard kreupel en moest ik minimaal twee maal daags met haar gaan lopen... als je afhankelijk bent van vervoer van een ander ga je dat nooit redden! En persoonlijk vind ik het niet fijn dat anderen met mijn kreupele paard moeten/gaan lopen als ik er niet bij ben.. Dat kun je ook in je achterhoofd houden, als er wat gebeurd kun je dichterbij altijd gelijk langs komen!
Eigen comfort is best fijn, maar wij hebben een kleine cate waar het altijd super gezellig is om te zitten! Luxe? Nee, maar wel met echte paardenmensen in hart en ziel ;-) Heerlijk!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:17

Ik snap best dat je dit een lastige beslissing vindt en super dat je je paard boven comfirt (kantine) voor jezelf stelt.

Persoonlijk zou ik echt niks geven om een kantine of grotere bak, de verzorging en welzijn voor mijn paard staat voorop. Ook al is de verzorging gelijk, toch heb je op de " nieuwe" stal meer mogelijkheid om ernaartoe te gaan en ook dat is een stukje welzijn. Zeker gezien feit dat je paard en jij zo'n goede band hebben. Je paard zal het alleen maar fijner vinden als je vaker kunt komen. Een plekje in de nieuwe groep komt er echt wel, die vindt ze vanzelf.

Maar goed, ik zou dus verhuizen. Alleen is die keuze gebaseerd op wat je nu schrijft, weet niet wat de plannen zijn waar je het niet mee eens bent. Zou je me een pb willen sturen?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:41

Als ik het goed bergrijp komt je paard dus op beide stallen evenveel buiten (samen met andere paarden?), en is de verzorging in beide gevallen ook prima. Het leven voor je paard gaat er dus in principe niet op achteruit als je van stal verhuist. En jij (en vast ook je paard) profiteert dan van het feit dat je veel meer tijd met je paard door kan brengen, wat ook erg belangrijk is (daar heb je hem tenslotte voor?).

De keuze lijkt mij niet moeilijk...
Succes!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:47

Daar komt het inprincipe wel op neer ja, alleen speeld de band die ik daar heb opgebouwd met de mensen en die mijn paard heeft opgebouwd met de paarden ook een rol, dat maakt het moeilijk.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:53

Persoonlijk zou ik kiezen om te verhuizen. Geef je paard de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie en ze zal echt wel nieuwe vrienden maken. Laat ze rustig en gecontroleerd kennis maken, dan gaat het ècht wel goed. Als je zoveel dichterbij staat, kun je veel vaker komen, wat dus ook weer goed is voor de band met je paard.

Ik zou dus voor verhuizen kiezen.

Sterkte met je beslissing!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:53

De keuze lijkt mij ook niet heel erg ingewikkeld. Voor je paard gaat er qua stalling niet veel veranderen en voor jou is dit een stuk dichterbij, ik zou verhuizen! Dan kun je lekker iedere dag naar je paard en ben je niet afhankelijk van (auto's van) anderen.
Ik denk dat je paard snel genoeg weer went, geef hem de tijd, dan komt dat wel goed :)

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:56

feliciaa schreef:
Daar komt het inprincipe wel op neer ja, alleen speeld de band die ik daar heb opgebouwd met de mensen en die mijn paard heeft opgebouwd met de paarden ook een rol, dat maakt het moeilijk.

Ik begrijp inderdaad dat het moeilijk is om de stap te zetten, maar de juiste keuze lijkt mij duidelijk. Mijn paard was vroeger ook beste maatjes met een ander paard. Ik vond het ook heel zielig dat die twee uit elkaar gingen toen we van stal verhuisten, maar hij heeft alweer een nieuw maatje gevonden. Als je paard in een kudde met paarden komt te staan zal hij iig niet eenzaam worden. En zelf kun je de mensen die je daar achterlaat nog opzoeken toch? :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:49

Vaak gaan wij mensen onze paarden wat te veel personaliseren. Dat ze vrienden hebben die ze gaan missen... Heel eerlijk denk ik dat er gewoon paarden zijn die elkaar goed kunnen verdragen en paarden die elkaar minder goed kunnen verdragen, kwestie van rang en lichaamshouding. Mijn paard en haar weidemaatje lijken ook ontzettend aan elkaar gehecht als je de ene meeneemt en de ander niet, maar als je ze 1 emmer voer geeft dan ontstaat er gelijk een keiharde ruzie en moet dat andere paard maken dat ze uit de buurt van de mijne blijft... vriendjes? Vrienden delen, dieren delen niet...

Ze krijgt daar echt haar nieuwe plek wel weer... en geef dat niet te snel op want ze zal zeker een paar weken onwennig zijn, maar ongelukkig is wat anders dan ongelukkig.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:59

he hoi!!
gaat volgens mij om stalling waar ik nu sta.
je kent hier ook veel en hebben een erg leuk groepje.
je zal er zeker goed tussen passen.
verzorging is goed en is van alles bespreekbaar.

jij moet de keuze maken en goed over nadenken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:26

Bedankt voor de reacties iedereen :)

Ik denk dat ik er voor het grootste gedeelte al over uit ben. Ik sta nu bij wijze van spreken voor een open deur maar moet alleen nog over de drempel heen stappen.. En dat laatste vind ik nog moeilijk. Kon ik het maar met mijn paard overleggen zodat zij de plannen ook goed kon keuren dan was het veel makkelijker :+

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:29

Ik heb ook alles gelezen, plus de reacties van andere bokkers :)
En ik ga inderdaad met ze mee, ik zou ook verhuizen!

Haha ja aan je paard vragen zou makkelijk geweest zijn, maar ik denk dat ze het wel prima vind!
Tuurlijk zal ze moeten wennen, maar het kan juist ook iets leuks zijn, nieuwe paarden, nieuwe groep, nieuwe omgeving!
En ik vind het heel goed dat je voor het welzijn van je paard kiest, en niet voor de kantine :)