Dit is absoluut geen verkeerde beslissing geweest want heb het op stal ontzettend naar mijn zin en mijn paard wordt super verzorgd. Wat dat betreft heb ik absoluut niks te klagen. Nou zul je denken, waarom wil je dan verhuizen, dat zal ik even uitleggen.
Toen ik vorig jaar de beslissing maakte had ik plannen om over ongeveer een jaar of iets langer samen te gaan wonen met mijn toenmalige partner in een dorpje vlak in de buurt van die stalling. Met het oog daarop heb ik er op dat moment voor gekozen mijn paard wat verder van mijn huidige woonplaats te zetten. Mijn paard stond op de vorige stalling ook al niet heel dichtbij en ik dacht ach die 5 km extra is dan niet meer erg en ik dacht over een jaar dichterbij mijn paard te gaan wonen. Helaas is mijn relatie stuk gelopen en zijn er nu dus geen plannen meer om daar in de buurt te komen wonen. Verder zijn er nog een hele hoop andere dingen veranderd. Ik zit sinds dit jaar niet meer op school en werk fulltime, dit bekent dat ik minder tijd heb maar ook dat ik geen ov-kaart meer heb zodat ik gratis met de bus kan (overigens rijden er 's avonds geen bussen daar dus dat wordt door de week sowieso al moeilijk). Daarnaast is mijn scooter een paar weken geleden total loss verklaart en heb ik er voor gekozen geen nieuwe scooter te kopen omdat ik aan het sparen ben voor een eigen autootje (wat kosten maar ook zeker voordelen met zich mee brengt). Ik ben nu afhankelijk van de auto van mijn ouders om bij mijn paard te kunnen komen wat betekent dat ik meerdere dagen per week niet kan komen, dit vind ik heel erg vervelend. Daarbij komt nog dat de verandering van vervoer de nodige kosten met zich mee brengt (als ik 5 keer per week ga ben ik 150 euro per 4 weken kwijt aan reiskosten). Ik heb geen topsalaris dus dit is wel iets om rekening mee te houden.
Als laatste zijn er plannen voor wat veranderingen op stal waar ik (denk ik) niet helemaal achter sta (voor meer details graag pben), al wordt mij verzekerd dat het allemaal wel mee zal vallen en ik er niet veel last van zal hebben.
Nou is er een stal bij mij in de buurt (5 km) waar ze qua verzorging voor het paard hetzelfde bieden. Ik ken daar meerdere mensen en ben er ook al heel vaak geweest dus ik weet wel een beetje wat ik daar zou kunnen verwachten en behalve dat ik er iets op achteruit ga qua comfort (iets minder ruimte en luxe) vind ik het een hele goede stal. Binnenkort komt daar een stal vrij, wat mij aan het denken heeft gezet (er komt niet zo vaak een stal vrij daar, de meeste mensen zijn daar zeer tevreden).
Ik heb geprobeerd voor mezelf de plus en minpunten op een rij te zetten om zo tot een beslissing te komen.
Pluspunten huidige stal:
- Goede verzorging
- Stallingskosten lager dan alternatieve stal
- Gezellige sfeer en leuke mensen (heb daar ook vriendinnen gemaakt en er worden af en toe leuke dingen georganiseerd met de pensionklanten)
- Veel ruimte, gezellige schone kantine, ruime bak
Minpunten huidige stal:
- Ver weg (20 km) Dus hoge reiskosten
- Vanwege gebrek aan vervoer kan ik gemiddeld 3 à 4 keer per week niet komen (en voordat ik een eigen autootje heb gekocht zijn we wel minimaal 3 maanden verder denk ik)
- De plannen waar ik wat moeite mee heb
Pluspunten alternatieve stal:
- Dichtbij (5 km), waardoor ik op de fiets kan en reiskosten vervallen en ik gewoon net zo vaak kan blijven komen als dat ik altijd gedaan heb.
- Goede verzorging (te vergelijken met de verzorging op de huidige stal)
- Leuke mensen
Minpunten alternatieve stal:
- Duurdere stallingskosten (maar toch ben ik bijna 100 euro per maand goedkoper uit als ze hier zou staan)
- Iets minder comfort voor mezelf (kleinere bak, minder ruimte, geen grote schone kantine)
Wat mij vooral tegen houdt is dat ik het heel moeilijk vind om mijn paard bij haar vrienden weg te moeten halen en dat ze dus weer moet wennen aan een nieuwe omgeving (ik heb een heel gevoelig paard), daarnaast zou ik de gezelligheid missen (die er overigens op de andere stal ook wel zal zijn).
Op momenten dat ik thuis zit en niet naar mijn paard kan gaan omdat er geen auto is denk ik, ik verplaats haar. Maar zodra ik dan weer op stal ben en ik zie mijn paard tevreden zijn begin ik weer heel erg te twijfelen.
Ik ben best bereid om bepaalde dingen op te geven voor mijn paard, dat mijn paard het goed heeft vind ik het belangrijkst. Mijn moeder zegt dan, "laat haar daar dan staan en kom gewoon wat minder vaak, ze wordt toch goed verzorgd". Dat klinkt heel makkelijk maar ik heb een goede band met mijn paard en ik ben van mening dat om een echt goede band met je paard te hebben en te houden je meer moet doen dan 3 keer in de week even komen rijden. Ik vind het heerlijk om af en toe gewoon even bij mijn paard te zitten, met haar te wandelen of spelletjes te doen en ik merk ook aan mijn paard dat ze mijn gezelschap dan waardeert. Iedereen bij mij op stal ziet dat er tussen mij en mijn paard een speciale band bestaat, dit wil ik niet op het spel zetten. Mijn paard betekent alles voor mij en ik wil het beste voor haar, ik ben bang dat als ik veel minder tijd met haar ga door brengen dit nadelig is voor onze band, heeft ze het dan nog net zo goed? Wat betreft geld, daar maak ik me nog lang niet het meeste zorgen om, ik kan het nu wel betalen maar ik moet wel reëel blijven en dat bekent dat als ik straks een keer op mezelf wil gaan wonen, dat wel lastiger gaat worden en ik die 100 euro best anders kan gebruiken.
Voor mijn gevoel zitten er wat voor keuzes ik ook maak altijd voor en nadelen aan en het lukt me niet goed om deze tegen elkaar af te wegen en "de beste" beslissing te maken. En omdat er nu een stal vrij komt op die stal zit er voor mijn gevoel wel wat druk achter.
Zo.... het is een enorm verhaal geworden

Bedankt voor het lezen!